2007-10-15, 17:49
Medlem
031s avatar
Högre rang kan endast vinnas
där ett lägre stånd får finnas.

kan någon förklara detta bättre än vad jag lyckats, ( jag suger på sånt)
Citera
2007-10-15, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 031

Du kan ju inte bli chef om det inte finns några arbetare.
Citera
2007-10-15, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 031

På Libanon växte en gång ett cederträd som överglänste och höjde sig över alla andra, så att många människor gick upp på berget för att se på det. Glada över denna syn berömde de trädet på många sätt. Fördenskull blev cedern så småningom högfärdig och sade för sig själv:
- Jag har fått så mycket beröm av alla att jag måste vara värd beröm, men om buskarna och snåren som växer och frodas runt omkring mig huggs bort och dras upp med rötterna, då tror jag att jag skall synas som allra störst. Därför är det säkrast att förödmjuka och stympa dem innan de blir för höga, så att de inte tar ifrån mig min ära och berömmelse.
Och med dessa ord högg den av och slet loss alla de buskar och snår som frodades omkring den och framstod därigenom helt blottställd. Men bara några dagar senare blåste nordvästvinden från Libanon, och den övermodiga cedern slets upp med roten och bröts ner, och den sade:

Citera
2007-10-15, 22:36
Medlem
031s avatar
tack så mkt

var ifrån är texten ?
Citera
2007-10-15, 22:38
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTTT
På Libanon växte en gång ett cederträd som överglänste och höjde sig över alla andra, så att många människor gick upp på berget för att se på det. Glada över denna syn berömde de trädet på många sätt. Fördenskull blev cedern så småningom högfärdig och sade för sig själv:
- Jag har fått så mycket beröm av alla att jag måste vara värd beröm, men om buskarna och snåren som växer och frodas runt omkring mig huggs bort och dras upp med rötterna, då tror jag att jag skall synas som allra störst. Därför är det säkrast att förödmjuka och stympa dem innan de blir för höga, så att de inte tar ifrån mig min ära och berömmelse.
Och med dessa ord högg den av och slet loss alla de buskar och snår som frodades omkring den och framstod därigenom helt blottställd. Men bara några dagar senare blåste nordvästvinden från Libanon, och den övermodiga cedern slets upp med roten och bröts ner, och den sade:

Erkänn att du googlade det där.
Citera
2007-10-15, 22:58
Medlem
Den texten finns iallafall med i Dialogus Moralizatus Creaturarum (första boken som trycktes i Sverige) men den kanske finns någon annanstans också. Den är rekommenderad läsning till alla, mycket rolig bok. Finns nog på alla bibliotek. Den består av massa såna där små berättelser som avslutas med bra rim. Det är en slags inspirationsbok för munkar.

Rimmen kan tolkas på olika sätt, det där med att vara chef som nämndes ovan är en tolkning. Men man ju inte heller ha ära och berömmelse om det inte finns någon som känner till en. Man kan inte vara stor om det inte finns någon som är liten. Budskapet som vill förmedlas är att även om man är rik eller stark så behöver man de "mindre" människorna (eller djuren) också, utan dem är man ingenting. Utan dem är man svag.
Citera
2007-10-17, 19:26
Medlem
Zhivagos avatar
Jag tolkar det som en lite intressantare version av uttrycket "allt är relativt".

Vissa ord / företeelser har bara en innebörd om ett annat ord / företeelse finns. Det finns inget "starkt" om det inte också finns något "svagt". I det här fallet, det finns inget "högre" om det inte finns något "lägre" (författaren använder rang och stånd som synonymer).

Exemplet med ära och berömmelse om ingen känner till en håller jag inte riktigt med om, tycker inte det passar in här. Stor / liten eller chef / anställd är bättre exempel.
Citera
2007-10-18, 16:36
Medlem
gersmans avatar
Överklassdynga! En german på 600-talet hade inte förstått frågan.
"Vadå! Vi är ju alla lika, bröder, i striden?"
Slavtanken kommer från främre och bortre orienten. Jävla pack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in