2007-10-15, 16:49
Medlem
Ackbarias avatar
Om man byter ut ett AGP-moderkort till PCI-E, hur mycket annat tvingas man byta ?
Citera
2007-10-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackbaria
Om man byter ut ett AGP-moderkort till PCI-E, hur mycket annat tvingas man byta ?

Grafikkort/Minne/Processor antagligen.

Kan du klistra in modellerna så blir det lite lättare...
Citera
2007-10-15, 16:53
Medlem
Ackbarias avatar
Har inte tänkt ut något att byta mot och vet inte riktigt vilket moderkort jag har just nu, bara att det är AGP och då ville jag veta vilka andra grejer jag kommer tvingas byta så jag vet om det kanske är bättre att helt enkelt köpa en helt ny dator.
Citera
2007-10-15, 17:55
Medlem
Zebraspankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackbaria
Har inte tänkt ut något att byta mot och vet inte riktigt vilket moderkort jag har just nu, bara att det är AGP och då ville jag veta vilka andra grejer jag kommer tvingas byta så jag vet om det kanske är bättre att helt enkelt köpa en helt ny dator.

Det är bättre att köpa en helt ny dator. (Det tvingas du till i princip ändå )
Citera
2007-10-15, 18:00
Medlem
HFisBacks avatar
Du behöver inte byta något om du köper ett ASRock 4coreDual-vsta för s775 (core 2 duo), accepterar allt!
Citera
2007-10-15, 18:36
Medlem
Fast vi vet inte hur gamla prylar han har HFisBack. Till min gamla dator skulle ditt råd inte funka eftersom den är för gammal.

Antagligen gäller det att sätta ihop ett uppgraderings paket. Byter du moderkort av dit skäll (AGP->PCI-E) så är det en bra ide att uppgradera resten också.

Moderkort
Processor
Minnen
grafikkort

Som andra redan har sagt så är det svårt att ge exakta råd eftersom det är flera saker vi inte vet.
Vad du har nu?
Vad du tänker använda den till? tunga grejer? spel?
Kan du bygga ihop en dator med delarna som nämnts tidigare?
Citera
2007-10-15, 18:59
Medlem
GabbeLiTos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Du behöver inte byta något om du köper ett ASRock 4coreDual-vsta för s775 (core 2 duo), accepterar allt!

Hade ett sånt för något år sen, fanskapet var inte kompatibelt med mitt X1950 Pro AGP som jag hade på den tiden, tur man hade som kunde returnera sin nyköpta Intel E6400 då, och moderkortet köptes ju för kaffepengar.
Problemet på Asrocks bräda gäller antagligen inte för fler grafikkort än det jag hade men vill bara visa ett varningens finger.
Citera
2007-10-15, 19:41
Medlem
DennisOlofs avatar
Ackbaria, då är det nog ASrock kort som gäller för din del.

Om du kan hitta ett som funkar. Själv uppgraderade jag med ett ASUS P4GPL-X och den hade stöd för nya prylar. Jag passade på när jag kunde uppgradera lite.

Den har PCI Express 16x, SATA150 och några PCI Express 1X tror jag. Den tog min vanliga P4 3.0Ghz SKT478 samt mina DDR400 minnen. Kostade inte mycket pengar. Visst var man tvungen att byta hårddisken och grafikkortet men jag råkade ha dessa prylar så jag slapp uppgradera hela datorn.

Det här var ju för ett tag sedan och jag är nöjd, för hade jag uppgradera då till helt nytt hade det varit skräp nu. Nästan gång jag uppgraderar blir när SATA600 samt USB3 finns ute. Har ändå inget behov av prestanda eftersom jag slutat spela spel nu och annat.
Citera
2007-10-15, 20:45
Medlem
Ackbarias avatar
Tack för alla svaren. Jag har kommit fram till att jag lattjar med min PS3a i spelväg och använder datorn som surfdator och lite CS då och då, så sparar jag pengar och köper en über-extreme-mega-ultra-toppdator om 2 år =) !
Citera
2007-10-16, 18:29
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabbeLiTo
Hade ett sånt för något år sen, fanskapet var inte kompatibelt med mitt X1950 Pro AGP som jag hade på den tiden, tur man hade som kunde returnera sin nyköpta Intel E6400 då, och moderkortet köptes ju för kaffepengar.
Problemet på Asrocks bräda gäller antagligen inte för fler grafikkort än det jag hade men vill bara visa ett varningens finger.

Det tackar jag för!

Tänkte nämligen köpa ett X1950pro då mitt 6800GT börjar sacka efter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in