Det är så att jag ska installera windows på min dator då jag behöver ha det. Just nu har jag ubuntu och kör 32" LCD som skärm. Läste på google och det stog att man ska in i bios och ändra att det tar fram cd-romen före hårddisken..(för att installera från skiva allså). Så varje gång jag trycker på F1 (HP dator) så kommer jag fram till svart skärm och inget händer... Nu har jag tagit bort helt ubuntu och det funkar inte det heller... Vad kan jag göra åt saken? Har jag förstört min dator helt eller är det pga. min stora skärm?
Jag tackar för alla svar som kan hjälpa mig =)
"Piper" datorn när du startar den? Om, ja... Googla ditt moderkort för betydelsen av pipet.
T.ex ett kort och ett långt pip kan betyda att det är fel på en grafikkrets osv.
Vad använder du för utgång på grafikkortet? Har inte någon egentlig koll men BIOS kanske inte hittar skärmen om den är kopplad till tv-out/svhs.
Du har ingen vanlig skärm att testa med?
Pep det om datorn?
Startar datorn om du inte trycker på F1 / Vad händer om du inte trycker på F1?
Är det F1 du ska trycka på, jag trycker på "Delete" på min dator?
Har du en gång kommit in i BIOS och ändrat till att boota från CD?
Det kan ju vara så att bootsekvensen redan är:
1 - CD-Rom
2 - Hårddisk
3 - Diskettstation
Prova att stoppa i lämplig installations-cd och starta datorn. Se dessutom till att den installations-cd du använder är boot-bar.
TV på antingen composite eller S-video aktiveras som regel inte förrän OS startar.
Är det en standard VGA eller DVI så skall dom fungera normalt men kanske känner den inte av TV'n.
Prova att låna en vanlig skärm eller köp en billig begagnad (behöver inte kosta mer än 100 pix max) och testa. Funkar det inte så är du nog i behov av reparation
Har frågat lite vänner på jobbet och efter jobbet ska jag sticka ner till en kompis och prova på hans vanliga data skärm!
Återkommer med svar
Tack fär alla svaren =)
Va hos kompisen nu och det verkar som att HP_RECOVERY enheten är skadad på nått sätt.. Det funkade att se bios och allt annat.. det enda är att jag inte har recovery skivor :/ Ifall ni vet nånstans där man kan få tag på det hör gärna av er
Skvian jag fått hem idag som är recovery cd passar inte min hp version.. verkar som att jag får betala 360kr för att få hem orginal skivan.. men btw tror ni ifall det kommer att funka ifall jag laddar hem eller fixar orginal xp skivan?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!