• 1
  • 2
2007-10-15, 10:40
Medlem
Har precis köpt en Lacie 500gb USB 2.0 extern hdd.
Upplever den som enormt seg. Enligt lådan ska den kunna skriva i 480Mbits/s, som nu när jag tänker efter kanske inte är så snabbt. Vad blir det, 48mb/s?

Den kopierar ivf en fil på 4,7gb på ca 20 min, ska det vara så?
och japp, det tar lika lång tid om jag kopierar blandande storlekar på tot 4,7gb.
Finns det ngr inställningar som kan påverka hastigheten?

MVh
Citera
2007-10-15, 10:56
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trichomes
Har precis köpt en Lacie 500gb USB 2.0 extern hdd.
Upplever den som enormt seg. Enligt lådan ska den kunna skriva i 480Mbits/s, som nu när jag tänker efter kanske inte är så snabbt. Vad blir det, 48mb/s?

Den kopierar ivf en fil på 4,7gb på ca 20 min, ska det vara så?
och japp, det tar lika lång tid om jag kopierar blandande storlekar på tot 4,7gb.
Finns det ngr inställningar som kan påverka hastigheten?

MVh

Kolla så du har installerat stöd för usb 2.0 osv, så du inte sitter och puttrar i usb 1.1

/Fordie
Citera
2007-10-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Kolla så du har installerat stöd för usb 2.0 osv, så du inte sitter och puttrar i usb 1.1

/Fordie

Tja, hur exakt kollar man det? Enligt den info jag sett så ska redan XP ha stöd för det..
Citera
2007-10-15, 11:24
Medlem
hollos avatar
Citat:
Tja, hur exakt kollar man det? Enligt den info jag sett så ska redan XP ha stöd för det..
Sure, XP har stöd för det, men har din dator det?
Citera
2007-10-15, 12:17
Medlem
project_xs avatar
Kom ihåg på min gamla dator att den hade XP SP2, men inte stöd för USB 2.0, vilket resulterade i att den externa HDD'n upplevdes som extremt seg.
Citera
2007-10-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollo
Sure, XP har stöd för det, men har din dator det?

ok, jag hajjar... Men hur tar jag reda på det?

Mvh

EDIT: hur fort bör det gå?
Citera
2007-10-15, 21:37
Medlem
hollos avatar
Citat:
ok, jag hajjar... Men hur tar jag reda på det?

Mvh

EDIT: hur fort bör det gå?
480 Mbit/s enligt wikipedia.
Jag vet faktiskt inte hur man tar reda på det, jag är nämligen ingen hårdvaruexpert.
Citera
2007-10-16, 02:15
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
480 Mbit/s enligt wikipedia.
Jag vet faktiskt inte hur man tar reda på det, jag är nämligen ingen hårdvaruexpert.

Är också intresserad då min puttrar vidare på ca 1-2 Mbit/s.
Citera
2007-10-16, 06:48
Medlem
hollos avatar
Efter en simpel googling på How do I know if I have USB 2.0 så hittade jag följande:
Citat:
2. How do I know if my PC has USB 2.0?
You can identify whether your PC has Hi-Speed USB or not relatively easy. Open Device Manager and expand the Universal Serial Bus section. There should be an "Enhanced" USB host controller present.

Windows 98 systems may use a different name, because Hi-Speed USB drivers in these operating systems are not provided directly from Microsoft (Windows ME, 2000 and XP get their drivers through Windows Update).

These drivers are provided by the manufacturer, and may carry the maker's name (i.e. ADS, Belkin, IOGear, Siig, etc.). There should also be two "standard" version USB host controllers present as well. They are embedded in the USB chip which routes the differing USB speeds accordingly without user intervention.

There are currently 7 manufacturers of the Hi-Speed USB host silicon themselves:

* ALi (Acer Labs)
* Intel
* NEC
* SiS
* VIA
* nVidia (shows as "Standard" controller)
* Philips

Any other brand name that appears in Device Manager would likely be an add-in Hi-Speed USB PCI card. The makers above do not make add-in cards, but they do make the chips that are used in them.
http://www.everythingusb.com/usb2/faq.htm
Citera
2007-10-16, 16:00
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
There should be an "Enhanced" USB host controller present.[/url]

Och vad är det? Är riktigt dålig på datorer. Tog ett screenshot av det jag tror du menar.

http://img32.picoodle.com/img/img32/...sm_a9a808d.jpg
Citera
2007-10-16, 16:03
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Och vad är det? Är riktigt dålig på datorer. Tog ett screenshot av det jag tror du menar.

http://img32.picoodle.com/img/img32/...sm_a9a808d.jpg
Om jag har förstått det rätt så ska det vara någon av alla som ska "stå ut", och som det ser ut verkar du inte ha USB 2.0. Fast fråga nån expert innan du slänger datorn!
Citera
2007-10-16, 16:04
Medlem
hollos avatar
Wow! 883 inlägg och min första dubbelpost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in