• 1
  • 2
2007-10-15, 10:24
Medlem
ziggystars avatar
Jag har tankat ner ett Vista tema men får inte rätt på någonting när jag ska lägga in de. Kan någon hjälpa mig lösa problemet?
Citera
2007-10-15, 10:46
Medlem
d00rkeys avatar
Jag har testat lite olika sådana "tilltag" tidigare (Style XP och Transformation Pack) men de har varit rätt buggiga saker, tycker jag.. Det som fungerar och är absolut 100% stabilt är temat Royal Zune. Det blir bara ett svart färgtema men som sådant är det snyggt och framför allt utan en massa "störningar" på Windows i övrigt..

Royale Zune är ett officiellt MS-utvecklat tema och en länk till att ladda ner det finns på den här sidan:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.109862 .. precis ovanför bilderna..
Citera
2007-10-15, 10:58
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det som gör att du i XP är låst till ett fåtal av MS godkända teman är att systemet kollar i filen uxtheme.dll för att få reda på vad som får användas och inte. Program som StyleXP gör i princip inget annat än att ersätta den dll-filen med en som inte har begränsningarna, samt lite fönster so låter dig förhandsgranska teman. Vill du själv kunna byta så är det enklast att bara ersätta dll-filen så kan du hämta hem hur många teman du vill. tyvärr är det som så att XP anser det vara en viktig systemfil, så om du skriver över den med en modifierad version, så kommer XP omedelbart att återställa den. Det finns små program som bara ser till att den förblir ersatt. Sök på google efter uxtheme.dll så hittar du programmen. (Har du plockat hem en version av XP med SP2 från nätet så är ofta den här filen redan ersatt, och då kan du skifta teman hur du vill).
Citera
2007-10-15, 13:46
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det som gör att du i XP är låst till ett fåtal av MS godkända teman är att systemet kollar i filen uxtheme.dll för att få reda på vad som får användas och inte. Program som StyleXP gör i princip inget annat än att ersätta den dll-filen med en som inte har begränsningarna, samt lite fönster so låter dig förhandsgranska teman. Vill du själv kunna byta så är det enklast att bara ersätta dll-filen så kan du hämta hem hur många teman du vill. tyvärr är det som så att XP anser det vara en viktig systemfil, så om du skriver över den med en modifierad version, så kommer XP omedelbart att återställa den. Det finns små program som bara ser till att den förblir ersatt. Sök på google efter uxtheme.dll så hittar du programmen. (Har du plockat hem en version av XP med SP2 från nätet så är ofta den här filen redan ersatt, och då kan du skifta teman hur du vill).
Hmm.. Angående uxtheme.dll ja.. Jag har en "patchad" fil, som det heter, men versionsnumret är exakt detsamma som filen som redan finns i system32-mappen? Är den "patchade" .. öh.. patchad på något sätt?? ...
Och vidare: Så det är inte bara till att ersätta originalfilen i system32-mappen med en patchad version? Ska man använda något särskilt program för ändamålet (att ersätta filen) istället, och i så fall.. Vet du vilket?? (Slipper helst Style XP vill jag tillägga.)
Citera
2007-10-15, 14:25
Medlem
Kaustis avatar
Jag tycker StyleXP funkar utmärkt. Har kört det ett bra tag nu (rör väl sig om några år skulle jag tro) och jag har då aldrig stött på några problem som jag vet kan kopplas direkt till StyleXP.
Citera
2007-10-15, 14:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Hmm.. Angående uxtheme.dll ja.. Jag har en "patchad" fil, som det heter, men versionsnumret är exakt detsamma som filen som redan finns i system32-mappen? Är den "patchade" .. öh.. patchad på något sätt?? ...
Och vidare: Så det är inte bara till att ersätta originalfilen i system32-mappen med en patchad version? Ska man använda något särskilt program för ändamålet (att ersätta filen) istället, och i så fall.. Vet du vilket?? (Slipper helst Style XP vill jag tillägga.)
Jodå, det är bara att ersätta originalfilen. Kruxet är just att XP känner av det och skriver tillbaks en backup. Det går att komma runt manuellt genom inaktivering av systemåterställning och felsäkert läge, men det är betydligt enklare att bara leta efter en 'patcher' på Google. Versionmässigt bör det vara samma fil - kör själv Vista, så jag kan inte kolla just nu - men den enda ändringen som gjorts är just att spärren för tillåtna teman är borta.
Citera
2007-10-20, 09:27
Medlem
d00rkeys avatar
Jag hittade en rätt bra sida om hur man ersätter uxtheme.dll manuellt.. Lite krångel men värt besväret skulle jag tro...
Citera
2007-10-20, 20:13
Medlem
Annars fel säkert läge har jag hört om. Annars ett mycket bra program kallat "Replacer" kan skickas, ifall önskat..
Citera
2007-10-20, 21:20
Medlem
lassess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggystar
Jag har tankat ner ett Vista tema men får inte rätt på någonting när jag ska lägga in de. Kan någon hjälpa mig lösa problemet?
Vill du ha ett snyggt o bra Vistatema tycker jag du ska ta en titt på Vista Inspirat 2 från CrystalXp.net. Har detta själv o det funkar klockrent. Följer även med en del annat godis i nerladdningen. Ladda ner o kolla. Är du inte nöjd är det bara att avinstallera. Inget tjafs med dll-filer o skit. Rekomenderas!
Länk: http://www.crystalxp.net/news/en181-...rico-pack.html
Citera
2007-10-20, 22:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasses
Vill du ha ett snyggt o bra Vistatema tycker jag du ska ta en titt på Vista Inspirat 2 från CrystalXp.net. Har detta själv o det funkar klockrent. Följer även med en del annat godis i nerladdningen. Ladda ner o kolla. Är du inte nöjd är det bara att avinstallera. Inget tjafs med dll-filer o skit. Rekomenderas!

Skulle precis tipsa om detta...snyggaste temat jag hittat!
Plus att man om man endast vill ha utseendet och inte ikoner och annat som ändras, så är det bara att avinstallera, gå till mappen C:\WINDOWS\Resources\Themes\Inspirat2 och dubbelklicka på Inspirat2.msstyles för att endast ändra utseendet!

Upptäckte detta av en slump när jag efter avinstallation såg att mappen låg kvar och testade köra filen.
Så patchningen ligger kvar trots att det är avinstallerat, märkligt nog.
Citera
2007-10-21, 03:38
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifer tfa
Annars fel säkert läge har jag hört om. Annars ett mycket bra program kallat "Replacer" kan skickas, ifall önskat..
Är det programmet som ligger på den här sidan?? I så fall behöver du inte skicka till mig.. ... Men tack för tipset!

(Jag kände inte till det tidigare, och det kan ju användas till andra filer också.)

Citat:
Ursprungligen postat av lasses
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Skulle precis tipsa om detta...snyggaste temat jag hittat!
Plus att man om man endast vill ha utseendet och inte ikoner och annat som ändras, så är det bara att avinstallera, gå till mappen C:\WINDOWS\Resources\Themes\Inspirat2 och dubbelklicka på Inspirat2.msstyles för att endast ändra utseendet!

Upptäckte detta av en slump när jag efter avinstallation såg att mappen låg kvar och testade köra filen.
Så patchningen ligger kvar trots att det är avinstallerat, märkligt nog.
Jo. Visst är det ett snyggt tema och så, men jag vill i alla fall klaga lite. Det är snyggt och verkar fungera bra, när man väl fått rätt på det alltså.. Nu var det ju i och för sig inte så himla krångligt heller, men det krävdes likväl att man reparerade ikon-cachen (antingen i programmets inställningar eller med TweakUI) för att allt skulle fungera som det antagligen är tänkt.. Sen är det ju en smaksak, men lite för "nytt" för min smak blev det nog kanske, så jag testade ditt tips MondoBizarro.. Fast även nu spökade ikonerna och fick "repareras" med TweakUI..

I övrigt dock ett rätt kul och snyggt tema, som fungerar efter lite tweakning!

PS: Trots att själva "patchningen" ligger kvar och funkar för att använda åtminstone filen Inspirat2.msstyles, så gillar jag verkligen inte program som lämnar en massa "skit" efter sig! (I detta fallet hade jag dock lite överseende med ofoget! )
Citera
2007-10-21, 03:43
Medlem
Unbalanceds avatar
Personligen håller jag mig ifrån tredjepartsprogram som StyleXP osv. tycker dom är onödiga och slöar ner datorn.

Här har du en patch som skriver över den där filen och låter dig lägga in egna teman: http://www.neowin.net/forum/index.ph...&hl=multipatch
Filen heter UXTheme_Multi_Patcher_4.0.zip och finns att ladda ner där.

Sedan är det bara hämta teman och lägga manuellt i C:/Windows/Resources/Themes/
Alla sorters teman verkar dock inte fungera, men dom aldra flesta jag tagit hem fungerar utmärkt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in