2007-10-14, 09:45
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Fan, det blir dyrare och dyrare att ha bil. När jag var barn så hade "alla" bil.
Jag växte upp med ensamstående mor och vi hade det inte fett, men en gammal folka hade vi i alla fall.
Idag är det inte många ensamstående människor som har råd med bil. De som har bil är de högavlönade och familjer som kan dela på kostnaderna.
Jag känner flera ensamstående människor med jobb men någon bil har de inte längre, de anser sig helt enkelt inte ha råd.

Jag har bil men tillsammans med mitt ex. Vi delar alltså på alla utgifter och det funkar mycket bra.
Men fan, hade jag varit ensam om bilen så hade jag sålt den. Kostar alldeles för mycket pengar. Räknar man med alla jävla försäkringar, skatt, däckbyten varje år, biltvätt, bensin, service, prylar som går sönder osv så blir det ju för helvete en utgift på över 2 000 spänn i månaden och då har vi ändå inget lån på bilen!
Visst, jag hade haft råd men jag tycker inte det är värt det. Finns roligare saker att lägga pengar på, resor t ex.

Som det ser ut så kommer det att bli ännu dyrare i framtiden. Partierna tävlar med varandra i miljömupperier och lägger på och höjer den ena skatten efter den andra. Biltillverkarna höjer hela tiden priserna. Minst tvåhundratusen får man idag ge för en ny bil av någorlunda kvalitet.
Köper man en gammal och billigare bil så blir det lika dyrt med tanke på alla jävla reparationer och skit. Bilverkstäderna tar ju sjukt mycket betalt! Hur i helvete kan de bära sig egentligen? Hur har folk råd?
Bil har redan blivit en klassfråga mer eller mindre och värre kommer det att bli. Om några år så tror jag att det är ytterst få bland oss människor med vanlig inkomst och jobb som kommer att ha råd med egen bil.
Eller vad tror ni?

Man kommer till en punkt när folk inte längre kan bortprioritera mer och den punkten tror jag snart är nådd.
Vad händer då?
Jag bor i en medelstor stad runt hundratusen invånare och jag märker t ex att vi som bor inne i stan säljer sina bilar och ungdomarna tar inte ens körkort längre.
Folk utanför stan måste ha bil för att ta sig in till stan och sina jobb men frågan är hur länge de har råd?

I Karlstad och Örebro saknar i dagsläget 30% av alla trettioåringar körkort och denna siffra beräknas att stiga. Folk skiter i lappen eftersom de ändå vet att de inte kommer att ha råd att ha någon bil.
I Karlstad så är det bara 25% av tjugoåringarna som har körkort idag.

Det säger sig självt att detta inte kommer att hålla med tanke på att arbetsmarknaden är anpassad till bil och transporter.
Så vad i helvete menar miljömupparna i samtliga sju riksdagspartier? Dels så måste folk jobba (annars div straffåtgärder) och dels så uppmanas de även till att pendla samtidigt som de fördyrar allting så att vanligt folk snart inte har råd att vare sig ha bil eller ta körkort.

Hur är det utomlands? Är det samma jävla avveckling där?
Citera
2007-10-14, 09:50
Medlem
Vanligt folk har råd med bil, man får helt enkelt prioritera på olika sätt. Vissa röker upp pengarna som man kunde lagt på bilen.

Här där jag bor skulle jag tro 90%+ av 20-åringarna har körkort, det är lite olika prioriteringar på mittsverige och norrland.
Citera
2007-10-14, 09:53
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Henrik21:

Citat:
Vanligt folk har råd med bil, man får helt enkelt prioritera på olika sätt. Vissa röker upp pengarna som man kunde lagt på bilen.

Jovisst, men alla partier är överens om att det ska bli ännu dyrare att äga och köra bil.
Så vad gör folk när de inte har något att bortprioritera längre? Hur långt ska det få gå innan någon reagerar?
Hos många är idag bilen en större utgiftspost än bostaden (!) Det är ju för helvete inte klokt!
Citera
2007-10-14, 10:10
Medlem
herdens avatar
Här tror jag du har fel. Det har aldrig varit billigare att köpa begagnad bil, sett efter vad du får för pengarna.
Det finns i princip obegränsat med begagnade bilar.

Tyvärr verkar det dock vara så att folket i t.ex Karlstad hellre ägnar sig åt kaffelatte-drickande, yogaövningar samt skänka pengar till Världens Barn istället för att ta körkort.

Som det är nu är mycket av vad som säljs ganska bränslesnåla bilar, som t.ex din Peugeot 206/207/307/ ??? De kommer om några år ut på begagnatmarknaden och gör att även kapitalsvaga personer kan köpa en bränslesnål bil om de idag får hålla tillgodo med en Volvo 940.

Sedan så förstår jag inte varför du betalar dyrt för att byta däck och tvätta bilen? Vad gäller däckköp har väl heller inte det varit billigare än det är nu, om du kollar runt dvs.
Reparerar bilen gör du lämpligen inte på märkesverkstaden och sparar därigenom tusenlappar... osv...

Är du över 24 år så är dessutom försäkringen inget att skrika över om du har en vanlig bil och bor på landsbygden (och det är ju vi landsbygdsbor som är fattiga) alt. har den i låst garage. Du får tjäna bra lite och ha flertalet bilar om du inte ska gå med vinst efter jobbavdrag/trafikförsäkringshöjning.
Dock verkar det som en del tror att vad jobbavdraget ger per månad är vad de får per år.

Till sist vill jag inflika att jag är kraftigt emot höjda kostnader för bilismen i form av t.ex höjd bränsleskatt.
Så länge vägstandarden är på så usel nivå som i dagsläget borde kostnaderna ögonblickligen sänkas!
Citera
2007-10-14, 10:24
Medlem
Tajger66s avatar
Jag håller med Gammal hårdrockare helt här, medans jag tycker Herden inte vet vad det innebär att vara lågavlönad/pensionär i detta land...Prioritera går ju bra om man har några pengar, men har man inga så är ju valet lätt!

Jag har råd med bil pga av att jag kan göra allt själv med bilen, samma med min pensionerade mamma, hon kan ha bil pga av att jag reparerar och underhåller den åt henne...
Citera
2007-10-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Henrik21:

Jovisst, men alla partier är överens om att det ska bli ännu dyrare att äga och köra bil.
Så vad gör folk när de inte har något att bortprioritera längre? Hur långt ska det få gå innan någon reagerar?
Hos många är idag bilen en större utgiftspost än bostaden (!) Det är ju för helvete inte klokt!

Nu har du nog fel, bostaden är i alla fall för studenter den största utgiftsposten, mellan 2.5-4 tusen av de nästan 8 tusen som fullt csn är går till bostad.

Folk skaffar billigare bil, alt gör mer själv. Man behöver inte betala dyrt för biltvätt/däcksbyte/rep om man inte har tummarna mitt i handen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Jag håller med Gammal hårdrockare helt här, medans jag tycker Herden inte vet vad det innebär att vara lågavlönad/pensionär i detta land...Prioritera går ju bra om man har några pengar, men har man inga så är ju valet lätt!

Jag har råd med bil pga av att jag kan göra allt själv med bilen, samma med min pensionerade mamma, hon kan ha bil pga av att jag reparerar och underhåller den åt henne...

Skulle nog kunna få in en bil i min studentbudget, visst inte den modernaste men det skulle gå. Och de flesta har ändå mer pengar netto än en student.
Citera
2007-10-14, 10:30
Medlem
Rizados avatar
Förstår inte varför det är tråkigt att folk prioriterar bort bilen, tycker man att man klarar sig utan den så varför ska man ha nån?

Sen kommer bensin/diesel att bli dyrare och det kan man inte göra något åt, bortsett från att köra på andra bränslen. Oljepriset ökar hela tiden och det är nog bättre i längden ifall vi lyckas dra ner på förbrukningen nu än att allt faller samman när priset blir för högt utan skatter.
Citera
2007-10-14, 11:05
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66

Jag skrev ju det att man får göra grejer själv som att byta delar osv. Det verkade på hårdrockarn som att trots enligt hans egen utsago för stora driftspriser på bilen ändå tvättar bilen i automat och lämnar in för hjulbyte.

Vad gäller bränslekostnad för pensionärer så blir ju den inte lika hög som om man skulle ta bilen till arbetet varje dag. Det är skillnad på att åka till vävstugan ett par gånger i veckan några km bort eller pendla till jobbet 5 mil varje dag samt skjutsa ungarna till träning.

Är man pensionär finns det dessutom oftast tid att kolla runt vart man kommer billigast undan med däck, topplockspackning och allt annat som ryker.
Driftskostnaderna med samma levnadsstandard kan variera högst avsevärt beroende på hur mycket man kollar och hör efter och inte köper första bästa pryl och dyraste TV:n.

Tittar man på ett program som PLUS där det ibland brukar vara med någon som har det knapert så brukar de i vilket fall som helst ha råd att röka. Katterna springer på köksbänken och schäfern river ner vaserna med svansen, men till dom finns det matpengar.

Sedan så verkade det på hårdrockarn som att han menade att en normalperson inte skulle ha råd med bil. Tjänar du 18000/mån före skatt (som de flesta ickepensionärer/studenter) så borde det väl gå att klämma in en bil i budgeten.
Citera
2007-10-14, 11:35
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Här tror jag du har fel. Det har aldrig varit billigare att köpa begagnad bil, sett efter vad du får för pengarna.
Det finns i princip obegränsat med begagnade bilar.

Absolut, det finns gott om bra beg bilar på marknaden nuförtiden, de är i bra skick dessutom. Du hittar en felfri kärra för 30.000:- Helst japansk då.

Bara för 30 år sen var det mycket dyrare att köpa beg. bil, utbudet var begränsat, bilarna höll dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av herden
Sedan så förstår jag inte varför du betalar dyrt för att byta däck och tvätta bilen? Vad gäller däckköp har väl heller inte det varit billigare än det är nu, om du kollar runt dvs.
Reparerar bilen gör du lämpligen inte på märkesverkstaden och sparar därigenom tusenlappar... osv...

de som inte kan skruva dit en skruv själva får betala dyrt för verkstadskostnader. Här finns mycket pengar att spara.

Dagens beg. bilar är svårare att reparera själv-ja, men å andra sidan går de inte lika ofta sönder.

Idag är våra utspridda städer så konstruerade att vi måste ha bil, alla bor inte i sthlms innerstad och har tillgång till buss och t-bana som går var 5e minut. Detta har miljömupparna inte begripit.

Bygg städerna tätare med mer höghus, så att man slipper se städer med 50.000 invånare med en yta som gör att det är 10km från bostadsområdet till centrum. Då kommer kommunikationerna att fungera bättre.
Citera
2007-10-14, 11:49
Medlem
LéKrisss avatar
Visst har vanligt folk råd med bil även om några år, om det skiter i att hysteriskt se till att ungarna har senaste modekläderna, mobilerna, mopederna osv osv... samt förstår att hemmabio, jätteteve och årlig thailandssemester inte faller under rubriken "miniminivå för dräglig levnadsstandard" så blir det nog en slant över till bilen.
Jag gissar vilt att din ensamstående mamma inte höll hushållet med diverse vardagslyx jämte folkan?
Citera
2007-10-14, 12:13
Bannlyst
En sak som jag tror kommer att förändras är viljan att betala alla försäkringar, skatter och avgifter. Många fler än vad som är fallet idag kommer att helt sonika ställa av bilen och sen köra ändå. Bil "måste" man ju ha och har man då inte råd att betala alla jävla avgifter så skiter man bara i det. Alla kommer givetvis inte att våga göra så men de som trots allt tar chansen kommer att bli fler framöver.

Jag körde själv så under flera år när jag var ung och fattig. Jag köpte gamla skrothögar besiktigade och skattade på annons i Sydsvenskan, sen ställde jag av skiten och cashade in de överskjutande korvörena och sen körde jag på ändå. Idag är jag för feg, nu skattar jag bilen även om jag svär när vägverkshororna återigen vill besikta och pungslå mig för bilen.

// Roger P.
Citera
2007-10-14, 12:27
Medlem
pepsoxs avatar
Jo, vanligt folk kommer alltid att ha råd med bil. I alla fall inom överskådlig framtid. Men vi kommer inte alla att ha råd med stora och tunga fyrhjulsdrivna bilar som gör 250km/h (som tycks vara målet för de flesta idag).

Förr i tiden så klarade man sig en familj med en bubbla på 34hk. Varför skulle man inte klara sig med en motsvarande miljöbil istället nu för tiden? Ärligt talat, hur ofta har man behov av att köra över 130km/h… hur ofta har man behov av en acceleration på under t.ex. tio sekunder?

99,9 % av tiden så kör vi omkring med en massa plåt, utrymme och hästkrafter som vi aldrig använder. Utan… det vi använder är prestigen och pondusen som det ger oss att äga en onödigt dyr bil. Känslan av att äga en finare bil än grannen är inte att förakta. Uppenbarligen så är en hel del av oss villiga att betala mycket pengar för den känslan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in