2007-10-14, 12:42
Medlem
brianmolkos avatar
Det där med bräsnlet kommer lösa sig även med visa risker
Citera
2007-10-14, 16:43
Medlem
Siktirs avatar
Min bilkostnad uppgår till ungefär 700 kr i månaden när jag kör som mest, och då är mer än halva summan försäkring. 2-3 gånger per år får jag byta nån slitdel som max kostar 300 kr. När bensinen blir för dyr etanolkonverterar jag, om nu inte etanolen blivit skitdyr även den.
Citera
2007-10-14, 16:58
Medlem
I det här landet gillar folk att lida och arbeta officiellt.
Arbetet är ju ett barn av sällan skådat slag, tom viktigare än familjen, anser folk.
Citera
2007-10-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Jo, vanligt folk kommer alltid att ha råd med bil. I alla fall inom överskådlig framtid. Men vi kommer inte alla att ha råd med stora och tunga fyrhjulsdrivna bilar som gör 250km/h (som tycks vara målet för de flesta idag).

Förr i tiden så klarade man sig en familj med en bubbla på 34hk. Varför skulle man inte klara sig med en motsvarande miljöbil istället nu för tiden? Ärligt talat, hur ofta har man behov av att köra över 130km/h… hur ofta har man behov av en acceleration på under t.ex. tio sekunder?

99,9 % av tiden så kör vi omkring med en massa plåt, utrymme och hästkrafter som vi aldrig använder. Utan… det vi använder är prestigen och pondusen som det ger oss att äga en onödigt dyr bil. Känslan av att äga en finare bil än grannen är inte att förakta. Uppenbarligen så är en hel del av oss villiga att betala mycket pengar för den känslan.

Om alla skulle börja köra effektsvaga miljöbilar skulle knappast staten sitta med armarna i kors och se en av deras bästa skattebaser försvinna.
Bilismen är och kommer förbli det som bekostar mycket av "barnhemmen" i Sverige.
Allt som rör vårt bilkörande kan nämligen inte till skillnad från t ex kapital smita utomlands.

Något som förbryllar vad det gäller miljöskatter är att en gammal Volvo 240 utan katalysator inte kostar mer i skatt än den gör.

Många Volvo 240 rullar säkert mer än 1500 mil/året och spyr ut upp till 100 ggr mer skit en en modern avgasrenad 150 hk motor gör.
Citera
2007-10-14, 18:27
Medlem
h0lles avatar
jag har två bilar med en inkomst på 11'000 i månaden innan skatt. bor iofs hemma då. jag prioriterar bilar högt.
Citera
2007-10-14, 18:55
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
D Roger:

Citat:
Arbetet är ju ett barn av sällan skådat slag, tom viktigare än familjen, anser folk.

Är det inte det då?
Hälsan är naturligtvis viktigast men efter det kommer pengar och pengar, det får man genom arbete. Om man inte vinner stålar, ärver eller något förstås.
Citera
2007-10-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Kostar alldeles för mycket pengar. Räknar man med alla jävla försäkringar, skatt, däckbyten varje år, biltvätt, bensin, service, prylar som går sönder osv så blir det ju för helvete en utgift på över 2 000 spänn i månaden och då har vi ändå inget lån på bilen!
Visst, jag hade haft råd men jag tycker inte det är värt det. Finns roligare saker att lägga pengar på, resor t ex.

Vad tror du vi använder bilen till?
Citera
2007-10-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod
Om alla skulle börja köra effektsvaga miljöbilar skulle knappast staten sitta med armarna i kors och se en av deras bästa skattebaser försvinna.
Bilismen är och kommer förbli det som bekostar mycket av "barnhemmen" i Sverige.
Allt som rör vårt bilkörande kan nämligen inte till skillnad från t ex kapital smita utomlands.

Något som förbryllar vad det gäller miljöskatter är att en gammal Volvo 240 utan katalysator inte kostar mer i skatt än den gör.

Många Volvo 240 rullar säkert mer än 1500 mil/året och spyr ut upp till 100 ggr mer skit en en modern avgasrenad 150 hk motor gör.

Självklart tycker svensken att det ska kosta mer i skatt att ha 240 än att man ska få en ökad skrotbilspremie på 1988 och bakåt, 20 år gamla bilar.
Det vore väl nationalekonomiskt knappast ett problem det heller? Och det skulle inte drabba de med välvårdade gamla bilar eller euntiaster.
Citera
2007-10-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
D Roger:
Är det inte det då?
Hälsan är naturligtvis viktigast men efter det kommer pengar och pengar, det får man genom arbete. Om man inte vinner stålar, ärver eller något förstås.
Fel forum att diskutera det i, men visst är det så. Frågan är väl mer varför det är så, och varför ingen gör ngt för att ändra på det. IOM att arbetet är så betydelsfullt, svensken förklarar allså att arbetet betyder mkt i undersökningen, så vill de ju inte ha en annan regim där man kanske inte ens skulle behöva jobba. Sen går ju allt före frihet från löneslaveri, man ska fan stå på bussen 4 tim varje dag och arbeta 12 bara för att kunna bo, jag kan ge mig fan på att de säger samma sak då med
"Mitt arbete".
Citera
2007-10-14, 21:10
Medlem
Citat:

Vidare så kommer ju den här migrationen att följas upp med ökade skatter.
Och det ska betalas av individer.
Nationalekonomi är roligt för man kan på 20-50 års siskt förämndra alla förutsättningar utanatt svensson märker ngt. Bara det sker sakta.
Citera
2007-10-14, 21:17
Medlem
[quote=Gammal Hårdrockare]Fan, det blir dyrare och dyrare att ha bil. Räknar man med alla jävla försäkringar, skatt, däckbyten varje år, biltvätt, bensin, service, prylar som går sönder osv så blir det ju för helvete en utgift på över 2 000 spänn i månaden och då har vi ändå inget lån på bilen!
Som det ser ut så kommer det att bli ännu dyrare i framtiden. Partierna tävlar med varandra i miljömupperier och lägger på och höjer den ena skatten efter den andra. Biltillverkarna höjer hela tiden priserna. Minst tvåhundratusen får man idag ge för en ny bil av någorlunda kvalitet.
Köper man en gammal och billigare bil så blir det lika dyrt med tanke på alla jävla reparationer och skit. Bilverkstäderna tar ju sjukt mycket betalt! QUOTE]
Va fan gnäller du om? 2tusingar i månaden e väl inga problem för att ha bil!Är själv sjukpensionär(o vi har ju SÅ mycket i inkomst) och nog fan har jag råd med mina 3 bilar alltid-man får väl prioritera lite eller hur.Kör själv usabil på sommaren(med v8 såklart) o nyare diesel på vintern (2001:a) + en sladd&ha kul bil opel ascona med 200hk volvomotor
Citera
2007-10-14, 21:19
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:

Tja, jag tror helt enkelt att vi faktiskt kommer att bli tvingade att köpa mer bränslesnåla bilar i framtiden. Även alliansen har ju tagit tillbaka sina förslag om skattesänkningar på bränsle (eller vad det kanske bara KD?) då dom inser att kanske inte var helt politiskt korrekt.

Fast jag håller med dig om att det kanske borde vara större skillnad mellan gamla och nya bilar. Vi i Sverige har väl fortfarande Europas äldsta bilpark.

Nu är det nog iofs inte bränsle eller skatter som är den dyra delen i bilekonomin utan det är nog snarare värdeminskningen på våra förhållandevis stora och dyra bilar. När jag var liten på sjuttiotalet så gick det alldeles utmärkt att få plats i en Opel Rekord… föräldrarna fram och tre barn i baksätet (utan bilbälte givetvis – det var ju ofarligt att åka i baksätet…)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in