• 1
  • 2
2007-10-14, 02:00
Bannlyst
Bevittnade här om kvällen två bekanta som började kivas om vad som gäller, det var kul som fan!
Vad säger ni "kockar" här på FB, skall det öht vara på det ena eller andra sättet, finns det någon "regel" eller hur jag ska uttrycka det?

En av dem har jobbat som kock i några år och vill gärna glänsa lite i köket på våra "herrmiddagar", som för övrigt mest består av öl och andra för livet nödvändiga härligt onyttiga saker!

Ska man alltså, steka ägget hårt och snabbt, eller mjukt och lååångsamt..?
Citera
2007-10-14, 04:21
Medlem
stånkare wonks avatar
för att få ett perfekt vändstekt ägg, ska det vara lika stekt på båda sidorna och då menar jag inte ungefär utan det ska vara precis, jag gillar när det är vändstekt till pytt och sånt, men om jag ska käka brunch vill jag ha det bara lagom stekt på ena sidan....

krävs mycket träning för att få det exakt lika mycket stekt på båda sidorna...
Citera
2007-10-14, 10:08
Medlem
dePauls avatar
Ganska enkelt. Tekniken är beroende av vilket resultat man vill uppnå.

Är man ute efter en i stort sett rinnande äggula så kan man dra på högre värme. Vill man däremot erhålla en fast gula med mjukt centrum så får man köra på låg värme. Ganska logiskt egentligen. Man behöver inte vara kock för att inse detta .

~Paul~
Citera
2007-10-14, 15:12
Medlem
Seamus Costellos avatar
Låg värme! Ägg med svarta kanter ger man till hunnfan. Eftervärmen, om du har elspis.
Citera
2007-10-14, 15:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Låg värme! Ägg med svarta kanter ger man till hunnfan. Eftervärmen, om du har elspis.
Visste inte att Hunnerna (mongolfolk) gillar ägg m svarta kanter .

~Paul~
Citera
2007-10-14, 16:24
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visste inte att Hunnerna (mongolfolk) gillar ägg m svarta kanter .

~Paul~
Timur Lenk åt inte annat! Djingis kunde äta solsidor stekta på svag värme men hans feta grabb Kublai halshögg köksmästaren om inte kanterna var kremerade. Du borde läsa Populär Historia oftare...
Citera
2007-10-14, 16:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Timur Lenk åt inte annat! Djingis kunde äta solsidor stekta på svag värme men hans feta grabb Kublai halshögg köksmästaren om inte kanterna var kremerade. Du borde läsa Populär Historia oftare...
Jag borde väl göra det .

~Paul~
Citera
2007-10-14, 17:35
Medlem
Tjohildas avatar
Ming Garden (eller om det var Palace) vid Mariatorget i Sthlm serverade i många år "Färsk Grillad Hunner"... Jag vågade aldrig prova...
Citera
2007-10-14, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ganska logiskt egentligen. Man behöver inte vara kock för att inse detta .

~Paul~
Självklart, men i och med att "kocken" i gänget bestämt hävdar att ägget skall stekas på låg värme så var jag tvungen att höra om det är ett vedertaget sätt att steka ägg på vilket inte verkar vara fallet!
Citera
2007-10-14, 21:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffmutti
Självklart, men i och med att "kocken" i gänget bestämt hävdar att ägget skall stekas på låg värme så var jag tvungen att höra om det är ett vedertaget sätt att steka ägg på vilket inte verkar vara fallet!
Du har nog misstolkat mitt svar lite. Till 99% så kör man på låg värme. Det jag sade var att om du verkligen vill ha rinnande äggula så spelar inte tempen mindre roll eftersom ägget befinner så i pannan på en blixtvisit , dvs några sekunder. Under den tiden hinner kanterna inte bli brända.

~Paul~
Citera
2014-04-08, 21:50
Medlem
Steker man på låg värme blir de sega. Förstår inte varför de skulle bli brända om man steker på hög, man vänder väl dem innan de blir brända.
Citera
2014-04-09, 06:05
Medlem
christerys avatar
Är i thai nu, och här är dom mer friterade än stekta. Dvs hög värme och mycket fett i pannan.

Kanterna blir frasiga, gulan lagom rinnig men dom är bara stekta sunny side upp. Men vad kan man förvänta sig i ett land där det är 38grC innan man går in i köket - tror fan det går att tillaga saker bara på värmen i köket. Måste vara en 45gr inne hos mama.

Gör jag ägg i Sverige som jag gillar så blir det på medelstark värme så det hinner igenom ägget utan att bränna undersidan. Men jag gillar ju lite halvlös gula.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in