• 1
  • 2
2007-10-14, 00:16
Medlem
Schrails avatar
Tänkte att det behövdes en tråd där man kan få lägga sina/sina parad rätt/rätter. För den som inte vet vad en parad rätt är så kan jag förklara att det är ens kanske finaste rätt eller den rätt som man kanske skulle bjuda kungen på eller den rätt som är "din" special rätt.

Min parad rätt är en mustig köttgryta med timjan och rödvin.
Otroligt gott, blir alltid urslickade skålar trots att jag gör fler portioner än personer som kommer på bjudningen.
Receptet: 8 personer
1 kg oxgrytbitar
4 msk Touch of Taste Oxfond med Rödvin
4 dl vatten
2 st paprika
16 st Schalottenlök
20 st champinjoner
4 dl grädde
3 nypa(or)timjan
salt och peppar

1. Skär lök och paprika i bitar och fräs tillsammans med champinjonerna i en gryta.

2. Lägg upp på fat och bryn köttet i samma gryta. Häll på vatten och fond, låt koka under lock. Mot slutet av kokningen tillsätt baconfräset, grädde och timjan.

3. Smaksätt med salt, peppar och eventuellt mer fond.

Servera med ris och grönsallad

Enkelt billigt med ack så gott!
Citera
2007-10-14, 00:47
Medlem
Då slår jag till med speciall-bruchettas.

Rödlök.
Vitlök.
Svarta oliver.
Tomat.
Färsk basilika eller persilja.
ev. kapris.

Hackas fint och blandas med olja och balsamvinäger. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.

Mixen lägger du på rostade skivor av egenbakad ciabatta.

Mumma!
Citera
2007-10-14, 01:21
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeus_2k
Då slår jag till med speciall-bruchettas.

Rödlök.
Vitlök.
Svarta oliver.
Tomat.
Färsk basilika eller persilja.
ev. kapris.

Hackas fint och blandas med olja och balsamvinäger. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.

Mixen lägger du på rostade skivor av egenbakad ciabatta.

Mumma!
Mums! Kan tänka mig detta framför en bra film och med ett glas rödvin. Tycker det lät väldigt ambitiöst med egenbakat ciabatta bröd men om det ska paradrättas så ska det!
Citera
2007-10-14, 21:09
Medlem
Man kan såklart köpa på ICA eller var man nu vill, men egenbakat får finare yta. Brukar baka och spara i frysen.
Citera
2007-10-14, 23:00
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeus_2k
Man kan såklart köpa på ICA eller var man nu vill, men egenbakat får finare yta. Brukar baka och spara i frysen.
Okej hade man den tiden skulle jag nog också ställt mig och bakat.
Citera
2007-10-15, 00:19
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Tänkte att det behövdes en tråd där man kan få lägga sina/sina parad rätt/rätter. För den som inte vet vad en parad rätt är så kan jag förklara att det är ens kanske finaste rätt eller den rätt som man kanske skulle bjuda kungen på eller den rätt som är "din" special rätt.

Min parad rätt är en mustig köttgryta med timjan och rödvin.
Otroligt gott, blir alltid urslickade skålar trots att jag gör fler portioner än personer som kommer på bjudningen.
Receptet: 8 personer
1 kg oxgrytbitar
4 msk Touch of Taste Oxfond med Rödvin
4 dl vatten
2 st paprika
16 st Schalottenlök
20 st champinjoner
4 dl grädde
3 nypa(or)timjan
salt och peppar

1. Skär lök och paprika i bitar och fräs tillsammans med champinjonerna i en gryta.

2. Lägg upp på fat och bryn köttet i samma gryta. Häll på vatten och fond, låt koka under lock. Mot slutet av kokningen tillsätt baconfräset, grädde och timjan.

3. Smaksätt med salt, peppar och eventuellt mer fond.

Servera med ris och grönsallad

Enkelt billigt med ack så gott!

Skippa grädden och gör en riktig Boeuf Bourgignon istället!

Blir jävligt upprörd när jag ser att du inte har något rödvin i receptet när du kallar rätten för "mustig köttgryta med timjan och rödvin". Skäms!
Citera
2007-10-15, 07:42
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Skippa grädden och gör en riktig Boeuf Bourgignon istället!

Blir jävligt upprörd när jag ser att du inte har något rödvin i receptet när du kallar rätten för "mustig köttgryta med timjan och rödvin". Skäms!
Haha missa visst rödvinet som förövrigt brukar vara efter behag. Utan grädden skulle inte alls denna gryta bli lika god så jag skippar nog att göra en boeuf boutgignon eftersom jag tycker att denna gryta är mycket mustigare.
Citera
2007-10-15, 10:08
Medlem
Citat:
baconfräset

He? Du nämner ingenting om bacon i receptet förutom där. Ska det alltså vara bacon med i lök-paprika-champinjon-blandningen?
Citera
2007-10-15, 10:35
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Haha missa visst rödvinet som förövrigt brukar vara efter behag. Utan grädden skulle inte alls denna gryta bli lika god så jag skippar nog att göra en boeuf boutgignon eftersom jag tycker att denna gryta är mycket mustigare.
OK, men om du behåller grädden tycker jag att du ska ha i en rejäl klätt vinbärsgelé och göra en svensk köttgryta. Grytor är inget man skämtar om...
Citera
2007-10-15, 13:24
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
He? Du nämner ingenting om bacon i receptet förutom där. Ska det alltså vara bacon med i lök-paprika-champinjon-blandningen?
Mm det ska vara bacon i receptet egentligen men eftersom jag hatar bacon hoppar jag gärna det. Posta nu era recept istället för att syna mitt på punkt och pricka.

Edit: stavfel
Citera
2007-10-16, 12:08
Medlem
barkeepers avatar
Radjurs fillet med messmors sas...

mitt lilla bidrag som brukar fungera valdigt bra...super enkelt, men gott...

Radjursfilletm skivad (c:a 1.0-1.25 cm tjocka)
Morkt messmor (Gammaldags eller fjallbrynt)
Rod lok
Salt / Nymalen svartpeppar

Smalt loken forsiktigt i lite smor och olja
Stekk filleten i en valdigt het panna, bara snabbt snabbt pa var sida. bara forsegla kottet.
Stro over lite salt och peppar
Smalt messmoret i pannan, servera omedelbart, garna med hasselbacks potatis, eller kokt mandelpotatis.

fungerar valdigt bra med vin, men en kall ol fungerar bast. Till exempel med President ol fran Jamtland.
Citera
2007-10-16, 12:12
Medlem
barkeepers avatar
En sallad till recepted med radjur i messmors sas

En sallad som ar frisk och god att ha pa sidan av ovanstaende matratt, da den ar ganska maktig:

Ta nagra paronhalvor fran burk, samt lite av "spadet" ur burken. Kor i mixer tillsammans med torkad chili, lite balsam vinager, maldon salt och svart peppar. Sprinkla over en enkel lolo rosso sallad, ev med lite ruccola ocksa.

Toppa garna med Vasterbotten ost som du skurit up i 2cm stora tarningar och marinerat i calvados i en vecka. Mums.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in