• 1
  • 2
2007-10-13, 21:40
Medlem
BesserWissers avatar
Hej! Kollade lite på hjälmkameror och där skriver de att man behöver analog enhet eller videokamera för att spela in det som kameran ser. Men jag vill inte köra runt med någon VHS-kamera eller köpa en svindyr som bränner på dvd. Skulle det gå att använda en iPod 40gb som inspelningsenhet för hjälmkamera? Kan den köra programvara så att det fungerar?
Citera
2007-10-13, 21:44
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hej! Kollade lite på hjälmkameror och där skriver de att man behöver analog enhet eller videokamera för att spela in det som kameran ser. Men jag vill inte köra runt med någon VHS-kamera eller köpa en svindyr som bränner på dvd. Skulle det gå att använda en iPod 40gb som inspelningsenhet för hjälmkamera? Kan den köra programvara så att det fungerar?

Du menar att på något sätt koppla kameran direkt till iPoden och att du på dem sedan skulle köra ett program som tog hand om signalen från kameran och därefter lagrade detta på iPodens hårddisk?

Att det finns produkter för ljudinspelning vet jag men jag har aldrig hört talas om något för inspelning av video.
Citera
2007-10-13, 21:45
Medlem
karlans avatar
Citat:
såvitt jag vet, så har inte ipod:en någon video-in?

Jag har testat o använda en spion-penna som hade en simpel video-out som jag sedan pluggade in i en Archos-mediaspelare. väldigt simpelt och smidigt, då den varianten (kommer inte alls ihåg modellnamn då det var ett tag sedan) hade funktionerna som behövdes, inkl. video-in

edit: det här kanske är något? inget jag har testat, men ändå
http://www.archos.com/products/video...global&lang=en
Citera
2007-10-13, 21:49
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
såvitt jag vet, så har inte ipod:en någon video-in?

Jag har testat o använda en spion-penna som hade en simpel video-out som jag sedan pluggade in i en Archos-mediaspelare. väldigt simpelt och smidigt, då den varianten (kommer inte alls ihåg modellnamn då det var ett tag sedan) hade funktionerna som behövdes, inkl. video-in

edit: det här kanske är något? inget jag har testat, men ändå
http://www.archos.com/products/video...global&lang=en

Om det inte ligger någon video-in gömd i dock-uttaget så finns det ingen video-in.

Räddningen för trådstartaren är ju om det finns något litet tillbehör som man kopplar mellan kameran och iPod. Ett tillbehör som tar hand om video-signalen, behandlar denna och sedan använder iPoden som lagringsutrymme.
Citera
2007-10-13, 21:57
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Om det inte ligger någon video-in gömd i dock-uttaget så finns det ingen video-in.

Räddningen för trådstartaren är ju om det finns något litet tillbehör som man kopplar mellan kameran och iPod. Ett tillbehör som tar hand om video-signalen, behandlar denna och sedan använder iPoden som lagringsutrymme.
japp, och efter en del googlande så kan jag inte hitta någon som inte tar videon från ipod:en till tv:n osv. verkar vara det enda som är kompatibelt, tyvärr.
Citera
2007-10-13, 22:03
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Du menar att på något sätt koppla kameran direkt till iPoden och att du på dem sedan skulle köra ett program som tog hand om signalen från kameran och därefter lagrade detta på iPodens hårddisk?

Att det finns produkter för ljudinspelning vet jag men jag har aldrig hört talas om något för inspelning av video.

Ja exakt så menar jag =) Och så att man med enkelhet kan föra över materialet till sin dator sedan.
Citera
2007-10-13, 22:04
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
japp, och efter en del googlande så kan jag inte hitta någon som inte tar videon från ipod:en till tv:n osv. verkar vara det enda som är kompatibelt, tyvärr.
Går det att göra så med en Qtek 8310 då? Den har ju mini-usb? Och kör ju WM5?
Citera
2007-10-13, 22:12
Medlem
karlans avatar
Citat:
Går det att göra så med en Qtek 8310 då? Den har ju mini-usb? Och kör ju WM5?
hmm, inte med en vanlig bulletcam med A/V gränssnitt iaf. finns säkert convertrar, men hur det fungerar, låter jag vara osagt.

Jag har själv ingen qtek, och är inte alls hemma på dem.
Såg dock att den hade bluetooth, så ett alternativ där är att koppla in en bulletcam som har stöd för bluetooth eller något annat smidigt isåfall.
Citera
2007-10-13, 22:29
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
hmm, inte med en vanlig bulletcam med A/V gränssnitt iaf. finns säkert convertrar, men hur det fungerar, låter jag vara osagt.

Jag har själv ingen qtek, och är inte alls hemma på dem.
Såg dock att den hade bluetooth, så ett alternativ där är att koppla in en bulletcam som har stöd för bluetooth eller något annat smidigt isåfall.
Men har inte BT för låg hastighet då?
Citera
2007-10-14, 00:48
Medlem
karlans avatar
Citat:
Men har inte BT för låg hastighet då?
nja, det är väl ingen Highdef-kvalle du ska köra?
bluetooth ska klara 2 Mbit/s, och de vanligaste bulletcam's ligger väl inte där i närheten? de är väl ganska taskiga kvalitetsmässigt?
Citera
2007-10-14, 01:07
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
nja, det är väl ingen Highdef-kvalle du ska köra?
bluetooth ska klara 2 Mbit/s, och de vanligaste bulletcam's ligger väl inte där i närheten? de är väl ganska taskiga kvalitetsmässigt?
Men vanliga hjälmkameror är väl ganska hög kvalitet? Vill ju ha bra ljud och bild.
Citera
2007-10-14, 01:11
Medlem
karlans avatar
Citat:
Men vanliga hjälmkameror är väl ganska hög kvalitet? Vill ju ha bra ljud och bild.
nja, de inom normal svensson-kostnad som jag har testat på har varit föga imponerande gällande ljud och bild. var som sagt några år sedan också, så mycket har väl förändrats.

får man fråga vad du ska ha det till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in