• 1
  • 2
2007-10-13, 14:27
Medlem
Vet inte om detta är rätt avdelning men det finns säkert någon som läser detta om kan hjälpa till.

Jag har noterat att min sambo det senaste året fått ett påtagligt sämre minne i vissa situationer. Hon är inte fyllda 30 och jag reagerar på att vissa saker är annorlunda jämfört med hur de vara för kanske bara ett år sedan.

Det är ju inga stora viktiga saker hon glömmer men däremot glömmer hon ständigt vad hon berättat för mig och jag får höra samma saker om och om igen. Tycker dessutom det blir värre för varje dag. Vi har pratat om det hela och hon är inte stressad och vet inte riktigt vad hon skall göra. Hon sover och äter bra, har inga andra "problem". Dock lever hon ett ganska aktivt liv (vilket hon gillar) och har inte så mycket "ledig" tid. Hon är ambitiös och planerande och har bra koll på dessa bitar. Hon har väldigt lätt för att lära men hon glömmer saker hon lärt sig väldigt snabbt och ofta. Dessutom var det då det här med vad hon berättat. Flera gånger dagligen berättar hon om något någon sagt eller gjort, vilket jag redan hört. Jag brukar säga till henne att jag redan hört det.

Jag är lite orolig men vet inte hur vi skall gå tillväga. Några tips?
Citera
2007-10-13, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Vet inte om detta är rätt avdelning men det finns säkert någon som läser detta om kan hjälpa till.

Jag har noterat att min sambo det senaste året fått ett påtagligt sämre minne i vissa situationer. Hon är inte fyllda 30 och jag reagerar på att vissa saker är annorlunda jämfört med hur de vara för kanske bara ett år sedan.

Det är ju inga stora viktiga saker hon glömmer men däremot glömmer hon ständigt vad hon berättat för mig och jag får höra samma saker om och om igen. Tycker dessutom det blir värre för varje dag. Vi har pratat om det hela och hon är inte stressad och vet inte riktigt vad hon skall göra. Hon sover och äter bra, har inga andra "problem". Dock lever hon ett ganska aktivt liv (vilket hon gillar) och har inte så mycket "ledig" tid. Hon är ambitiös och planerande och har bra koll på dessa bitar. Hon har väldigt lätt för att lära men hon glömmer saker hon lärt sig väldigt snabbt och ofta. Dessutom var det då det här med vad hon berättat. Flera gånger dagligen berättar hon om något någon sagt eller gjort, vilket jag redan hört. Jag brukar säga till henne att jag redan hört det.

Jag är lite orolig men vet inte hur vi skall gå tillväga. Några tips?

Kan det vara så att hon drabbats av Alzheimers sjukdom? Tidiga symptom av den sjukdomen är just, som i din sambos fall, problem med närminnet.
Citera
2007-10-13, 14:45
Medlem
Jo, mina tankar går ju lite åt det hållet men jag har då aldrig hört någon som drabbats av detta redan i 30-års åldern?
Citera
2007-10-13, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Jo, mina tankar går ju lite åt det hållet men jag har då aldrig hört någon som drabbats av detta redan i 30-års åldern?

Risken är väldigt liten men det kan utvecklas en genetisk mutation som kan leda till Alzheimers sjukdom i tidig ålder. Om ingen i din sambos släkt drabbats innan 60-årsåldern är det med största sannolikhet inte Alzheimer.

Är det endast minnet som försämrats eller har även hennes logiska tänkande förändrats, eller har det skett några personlighetsförändringar?
Citera
2007-10-13, 18:01
Medlem
Inga övriga ändringar, förutom att hin är lite tröttare än vanligt men det är lite olika, hon har alltid varit lite trött och haft behov av att sova minst 8h. Hon har sagt någon gång att hon ibland har haft svårt att hänga med i vissa diskussioner men det kan mer bero på dialekten då hon inte kommer från Skåne där vi nu bor.

Det som är det jag hänger upp mig på är just det att hon ofta berättar samma sak flera gånger. Det intressanta däremot är att hon kommer ihåg namn och ganska överflödig info på mängder av människor hon träffar i olika sammanhan (jobb eller privat).

Jag har kollat upp det här med Alzheimers och tydligen är det väldigt ovanligt att få det i så pass ung ålder. Jag kommer försöka "iakta" henne lite framöver och se om det ändras.

Hon har alltid haft en förmåga att förtränga information som känns överflödig, typ filmer och allt hon lärt sig i skolan men jag antar att det är ganska normalt då flera av våra kmpisar är nästan likadana.

Det kan höra till saken att jag har väldigt bra minne och just därför blir det då så påtagligt när hon glömmer bort saker som jag kommer ihåg väldigt väl.

Jag är väldigt tacksam för att du tagit dig tid att svara.
Citera
2007-10-13, 18:23
Medlem
För mycket på sig

Man kan inte tänka i första hand på Alzheimers i denna ålder! Snarare, har hon mer att göra än hon tål. Även om hon inte är "stressad" i ordets egentliga bemärkelse, verkar hon ändå vara överbelastad. Jag tror att hon har åtagit sig flera uppgifter (må de vara roliga för all del) än hon kan hantera. Antingen bör hon trappa ner eller bör ni sluta bry er om hon inte längre har koll på vad hon säger!
Citera
2007-10-13, 19:38
Medlem
Hon är nog mer stressad än vad hon vill erkänna, varvar hon inte ner kommer hon gå in i väggen tror jag.
Citera
2007-11-21, 20:50
Medlem
DonkeyFreshs avatar
Din sambo verkar ha samma symptom som mig. Jag har väldigt dåligt minne. Om jag ska berätta något längre så tappar jag ofta tråden.
Om jag sett ett serie-avsnitt 2 dagar innan så kan jag kolla på det igen. Jag kommer ihåg vissa bitar osv, men ibland kan det ta 10 minuter innan jag kommer på att jag redan sett avsnittet för ett par dagar sen.
Rätt skrämmande med tanke på att jag är 22 år.

+ Nåt som skrämmer mig ännu mera är att jag ibland kan uppleva att jag tappar balansen. Det är inte så att jag snubblar iväg men så att jag flyttar nån fot för att få balans igen. Det är dock inget som nån annan än jag märker av.
Citera
2007-11-22, 17:26
Medlem
påses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyFresh
Nåt som skrämmer mig ännu mera är att jag ibland kan uppleva att jag tappar balansen. Det är inte så att jag snubblar iväg men så att jag flyttar nån fot för att få balans igen. Det är dock inget som nån annan än jag märker av.

Jag vill inte skrämmas men om man börjar få problem med balansen så kan faktiskt något vara allvarligt fel. En tumör som trycker på i hjärnan t.ex. Värt att kolla upp helt enkelt.

Wikipedia säger detta om demens:

Citat:
Det finns tre typer av orsaker till demens:

* Primärdegenerativa demenser där en sjukdom med okänd etiologi skadar hjärnvävnaden. Exempel är Alzheimers sjukdom, frontallobsdemens och Huntingtons sjukdom.
* Vaskulära demenser, där den vanligaste typen, multiinfarktdemens, orsakas av många små hjärninfarkter (blodproppar i hjärnan).
* Övriga demenser, vilka är sekundära till en annan kroppslig sjukdom, till exempel B12-brist, alkoholdemens eller lågtryckshydrocefalus.

Jag har i min bekantskapskrets två personer som drabbats av sämre minne pga stress. Den ena personen är en aktiv människa som ständigt jobbar och är med överallt men har själv inte lidigt av sin situation eller känt sig stressad. Minnet hos honom blev avsevärt sämre och man gjorde t.o.m en demensutredning. Den enda möjliga orsaken var stress och personen fick istället lägga om hela sitt liv och dra ner på takten. Livet har han nu anpassat till sin situation vilket betyder mindre arbete och tvinga sig själv att inte vara med överallt. Han går även i samtalsterapi för att försöka reda ut i sig själv vad det är som gör denna minnesförändring. Alla dessa åtgärder har gjort att han nu har ett mycket bättre minne, men är dock inte helt återställd. Däremot så har han lärt sig att handskas med bristen på närtidsminne och har nu en högst fungerande vardag.

Den andra personen fick försämrat minne i.o.m en skillsmässa i kombination med problem på arbetsplatsen. När den här personen hade kommit på fötter igen, (fått tillbaka både självkänslan och självförtroendet och rett upp saker och ting) så fungerade även närtidsminnet som det ska.

Under min tid som vårdbiträde på olika demensboende så läste jag på lite. Och tydligen så är de första symtomen på att man har t.ex. Alzheimers sjukdom är att uppfattningen om tid och rum försvinner. Alltså att man har noll koll på vad klockan är.

Hoppas allt detta hjälper något. Men som sagt, tagga ner på vardagen och om det inte hjälper så gör en utredning.
Citera
2007-11-22, 20:54
Medlem
Indianpundares avatar
Hon kanske brukar Cannabis?
Citera
2007-11-22, 22:16
Medlem
Kundalinis avatar
Jag tror att det mycket väl kan vara så att hon är stressad. Man brukar prata om A-personligheter (även om man av någon anledning främst gör det om män), vilka är agressiva, fientliga och stressade (och ofta framgångsrika). Nu kanske inte din flickvän är alls på det sättet, men jag tror att hon kanske i likhet med A-personligheterna inte ens för sig själv erkänner (eller ens upplever) sig som stressad. Vissa rycker ju på axlarna och kör bara på, och för vissa funkar det men inte för alla. Stress ger ju tydliga effekter på minnesförmågan.

Jag noterade att du skrev att hon glömt allt hon lärt sig i skolan. Hon är alltså analfabet nu för tiden. Klart hon är stressad då!
Citera
2007-11-26, 16:02
Medlem
DonkeyFreshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av påse
Jag vill inte skrämmas men om man börjar få problem med balansen så kan faktiskt något vara allvarligt fel. En tumör som trycker på i hjärnan t.ex. Värt att kolla upp helt enkelt.

Sökte lite på nätet nu när du nämnt hjärntumör.
Hittade en sida där det stod om vad de olika delarna av hjärnan var till för:

Pannloben
Rörelser; tal; initiativ och beslutsfattande
Tinningloben
Språkförståelse; hörsel; lukt
Hjässloben
Känsel; språkförståelse
Nackloben
Syn

Har börjat sluddra lite när jag pratar, känner inte smak & lukt på samma sätt som tidigare(vilket jag inte ens tänker på längre),hörseln kan vara lite nedsatt men det har väl de flesta i min generation...

Men det här med lukt är ju lite konstigt. Låter det rimligt att överdriven alkoholkonsumption kan orsaka skador just på det stället av hjärnan så att man inte känner lukt som tidigare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in