Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyFresh
Nåt som skrämmer mig ännu mera är att jag ibland kan uppleva att jag tappar balansen. Det är inte så att jag snubblar iväg men så att jag flyttar nån fot för att få balans igen. Det är dock inget som nån annan än jag märker av.
Jag vill inte skrämmas men om man börjar få problem med balansen så kan faktiskt något vara allvarligt fel. En tumör som trycker på i hjärnan t.ex. Värt att kolla upp helt enkelt.
Wikipedia säger detta om demens:
Citat:
Det finns tre typer av orsaker till demens:
* Primärdegenerativa demenser där en sjukdom med okänd etiologi skadar hjärnvävnaden. Exempel är Alzheimers sjukdom, frontallobsdemens och Huntingtons sjukdom.
* Vaskulära demenser, där den vanligaste typen, multiinfarktdemens, orsakas av många små hjärninfarkter (blodproppar i hjärnan).
* Övriga demenser, vilka är sekundära till en annan kroppslig sjukdom, till exempel B12-brist, alkoholdemens eller lågtryckshydrocefalus.
Jag har i min bekantskapskrets två personer som drabbats av sämre minne pga stress. Den ena personen är en aktiv människa som ständigt jobbar och är med överallt men har själv inte lidigt av sin situation eller känt sig stressad. Minnet hos honom blev avsevärt sämre och man gjorde t.o.m en demensutredning. Den enda möjliga orsaken var stress och personen fick istället lägga om hela sitt liv och dra ner på takten. Livet har han nu anpassat till sin situation vilket betyder mindre arbete och tvinga sig själv att inte vara med överallt. Han går även i samtalsterapi för att försöka reda ut i sig själv vad det är som gör denna minnesförändring. Alla dessa åtgärder har gjort att han nu har ett mycket bättre minne, men är dock inte helt återställd. Däremot så har han lärt sig att handskas med bristen på närtidsminne och har nu en högst fungerande vardag.
Den andra personen fick försämrat minne i.o.m en skillsmässa i kombination med problem på arbetsplatsen. När den här personen hade kommit på fötter igen, (fått tillbaka både självkänslan och självförtroendet och rett upp saker och ting) så fungerade även närtidsminnet som det ska.
Under min tid som vårdbiträde på olika demensboende så läste jag på lite. Och tydligen så är de första symtomen på att man har t.ex. Alzheimers sjukdom är att uppfattningen om tid och rum försvinner. Alltså att man har noll koll på vad klockan är.
Hoppas allt detta hjälper något. Men som sagt, tagga ner på vardagen och om det inte hjälper så gör en utredning.