Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
En nyfiken fråga, är det inte väldigt bökigt att ha olika raser som kräver helt olika mängd motion, träning osv?
Jag kan köpa att man har olika hundar men då måste det underlätta om man kan ha med dem på samma promenader.
Du släpar inte runt på en fralla i varmt väder ett par timmar som din grand danois kanske vill ha och behöver?
Bor man på landet och har hundarna som rena gårdshundar så kanske det kan funka men aktivering och träning blir ändå svår.
Ser detta hos många hundägare och förstår inte riktigt varför.
Ta inte detta som något negativt utan jag är bara nyfiken hur man tänker.
Inga problem alls da alla tre ar valdigt lika pa det viset. Ingen av dem kraver mycket, och INGEN av dem far ga promenader alls nar det ar varmt. Jag bor i en del av varlden dar somrarna ar jattevarma, sa det blir endast promander nattetid. Frallan ar den som ar absolut mest aktiv, utan tvekan. Han kan ga flera mil (mycket langre an vad jag nagonsin skulle orka, alltsa samma som manga andra hundraser) medan grandisen (gammal) och mastiffen (detta blir var 4e dogue de bordeaux) helst sover hela dagarna. Sa jag gar mer med frallan an de andra, tar honom aven till flera olika dog parks i omradet samt tar med honom pa alla bilturer, till affaren osv. Sa alla tre far absolut vad de vill ha, det ar bara en som faktiskt kraver lite mer.
Skall tillagga att vi INTE valt att ha Grandis, vi har inte "valt" denna raskombination. Hans forra agare som fodde upp och stallde ut honom (han ar en gammal champion) fick demens och kan inte ta hand om sina hundar sjalv. Hon hade tva Grandisar och vi fick ta bada lite hastigt och lustigt, lyckligtvis fick vi tag pa uppfodaren till tiken sa hon hittade en nytt bra hem till henne. Hanen ar den vi har kvar. Nej vi kommer aldrig att skaffa Grandis igen och hade aldrig nagra planer pa att gora det innan heller. Men eftersom forra agaren ar min svarmor sa kande vi att vi inte kunde gora oss av med bada, nu kan hon iaf traffa en av dem nar vi kommer pa besok. Hundarna ar hennes liv.