Citat:
Ursprungligen postat av catami
Alaskan Husky är inte erkänd som ras hos kennelklubben. Därmed kan man väl också säga att gränsen vem man ska beteckna som en Alaskan Husky helt enkelt är otydlig. Jag har min åsikt men den spelar ingen roll i sammanhanget. Jag vill ha "dragviljan" i kroppshållningen. Jag vill se hunden som är trogen men självständig, mer katt än hund om man ska överdriva.
Jag föredrar Alaskan som är korsade med Malamute eller Sibirian hellre än Forster och Schäfer.
Min Alaskan är korsad med starka framgångsrika Huskeys. Väger ca 35 kg och har en toppfart på 50 km/tim. Stor uthållighet.
Samma svar till dug då, som till den andra personen som skrev om AH
Haha, måste bara kommentera det du skrev om att de ska vara kattlika. Det stämmer så klockrent in på Siberian Husky. Det står till och med i beskrivningen om rasen när man läser på kennlars hemsidor
Min blandning är precis som mina katter faktiskt. Självständig på det sättet att allt sker på hennes vilkor. Lydnad, kel etc. Det kan vara riktigt jobbigt ibland, haha. Att ha henne lös är helt uteslutet X)
En Siberian husky/huskyblandning är verkligen inte en hund som vem som helst ska ha. Alla är medvetna om motionsbehovet, men inte hur svåra de kan vara att ha och göra med när det gäller lydnaden. Att träna än husky ÄR ungefär som att försöka träna en katt. Och hur lätt är det att få dem att komma på inkallning t.ex? Det är så klart inte omöjligt att få en husky lydig, men det är bra mycket svårare en med t.ex en collie. Man kan också likna deras beteende vid vargen tycker jag. Mycket jaktinstinkt och egen vilja. Stort frihetsbehov med andra ord.
Min tik fick valpar i oktober. Och allt det där fick jag tänka på mycket då, när jag letade köpare till dem. Det var ett himla sållande bland köpare, då jag verkligen ville hitta ägare som kan klara av deras speciella egenskaper!