2013-02-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GerberianShepsky
Åh, hur gammal? Lycka till

Han är 1år och är en omplacerings hund, väntar bara på att få åka o hämta honom.... Lite oroligt då jag överhuvudtaget inte träffat hunden än
Citera
2013-02-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulle84
Han är 1år och är en omplacerings hund, väntar bara på att få åka o hämta honom.... Lite oroligt då jag överhuvudtaget inte träffat hunden än

Oj, oj... Låter som min schäferblandning. Hon var 7 månader när min sambo åkte och hämtade henne, vi hade aldrig träffat henne innan.

Det har slutat lyckligt nu, men jävlar vad vi har fått kämpa... Omplaceringar är ofta det svåraste du kan få... Jag älskar min lilla flicka, men hade jag vetat i förväg vilket jobb det skulle innebära, så hade jag valt en annan hund. Helt ärligt.

Men, nu är hon här med oss, och efter mkt arbete är hon den perfekta familjehunden Men var beredd på mycket jobb! Många dåliga vanor som kan ha fastnat om hon varit hos dåliga ägare, som min.

Hör av dig med ett pm om du vill ha tips )
Citera
2013-02-04, 00:09
Medlem
Citat:
Oj, oj... Låter som min schäferblandning. Hon var 7 månader när min sambo åkte och hämtade henne, vi hade aldrig träffat henne innan.

Det har slutat lyckligt nu, men jävlar vad vi har fått kämpa... Omplaceringar är ofta det svåraste du kan få... Jag älskar min lilla flicka, men hade jag vetat i förväg vilket jobb det skulle innebära, så hade jag valt en annan hund. Helt ärligt.

Men, nu är hon här med oss, och efter mkt arbete är hon den perfekta familjehunden Men var beredd på mycket jobb! Många dåliga vanor som kan ha fastnat om hon varit hos dåliga ägare, som min.

Hör av dig med ett pm om du vill ha tips )

Tack! Du har fått pm
Citera
2013-02-04, 03:16
Medlem
Citat:
Kallar man inte alla blandrashundar som är avlade specifikt för drag, för alaskan husky? Inte menat att ifrågasätta nåt, är bara väldigt förvirrad över termen alaskan husky, och väldigt nyfiken Tänkte höra om du ville berätta lite mer?

Jag har en tik på 2,5 år. 50% Siberian husky, 50% schäfer.
Har också behållit en av hennes valpar, en hanne på 14 veckor. 75% schäfer, 25% Siberian husky.

Man brukar lite slarvigt säga Alaskan Husky om all draghundsblandningar, fast det finns ju flera beteckningar som t ex Indian villagedogs och Scandinavian Hounds.

En AH är mer en beteckning på en pälsad draghund som inte har renrasiga i dom närmaste leden på stamtavlan.
Citera
2013-02-05, 19:11
Medlem
Citat:
Kallar man inte alla blandrashundar som är avlade specifikt för drag, för alaskan husky? Inte menat att ifrågasätta nåt, är bara väldigt förvirrad över termen alaskan husky, och väldigt nyfiken Tänkte höra om du ville berätta lite mer?

Jag har en tik på 2,5 år. 50% Siberian husky, 50% schäfer.
Har också behållit en av hennes valpar, en hanne på 14 veckor. 75% schäfer, 25% Siberian husky.

Alaskan Husky är inte erkänd som ras hos kennelklubben. Därmed kan man väl också säga att gränsen vem man ska beteckna som en Alaskan Husky helt enkelt är otydlig. Jag har min åsikt men den spelar ingen roll i sammanhanget. Jag vill ha "dragviljan" i kroppshållningen. Jag vill se hunden som är trogen men självständig, mer katt än hund om man ska överdriva.
Jag föredrar Alaskan som är korsade med Malamute eller Sibirian hellre än Forster och Schäfer.

Min Alaskan är korsad med starka framgångsrika Huskeys. Väger ca 35 kg och har en toppfart på 50 km/tim. Stor uthållighet.
Citera
2013-02-07, 00:46
Medlem
porterpottys avatar
har två hundar, en blandras amstaff boxer som är fyra år och en blandras amstaff pitbull som är tio månader
Citera
2013-02-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Man brukar lite slarvigt säga Alaskan Husky om all draghundsblandningar, fast det finns ju flera beteckningar som t ex Indian villagedogs och Scandinavian Hounds.

En AH är mer en beteckning på en pälsad draghund som inte har renrasiga i dom närmaste leden på stamtavlan.

Okej, så då är det ungefär så alltså, som jag beskrev? Det är blandrashundar, fast som ändå är avlade specifikt för dragförmågan?

Alltså: Min husky/schäferblandning är ingen AH, pga att hon antagligen är resultatet av en vanlig tjuvparning.

Medan en likadan blandning kan vara en AH, om man medvetet parat en husky och en schäfer som man vet är bra på drag. Och just därför korsat dem.

Är jag på rätt spår?
Citera
2013-02-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Alaskan Husky är inte erkänd som ras hos kennelklubben. Därmed kan man väl också säga att gränsen vem man ska beteckna som en Alaskan Husky helt enkelt är otydlig. Jag har min åsikt men den spelar ingen roll i sammanhanget. Jag vill ha "dragviljan" i kroppshållningen. Jag vill se hunden som är trogen men självständig, mer katt än hund om man ska överdriva.
Jag föredrar Alaskan som är korsade med Malamute eller Sibirian hellre än Forster och Schäfer.

Min Alaskan är korsad med starka framgångsrika Huskeys. Väger ca 35 kg och har en toppfart på 50 km/tim. Stor uthållighet.

Samma svar till dug då, som till den andra personen som skrev om AH

Haha, måste bara kommentera det du skrev om att de ska vara kattlika. Det stämmer så klockrent in på Siberian Husky. Det står till och med i beskrivningen om rasen när man läser på kennlars hemsidor

Min blandning är precis som mina katter faktiskt. Självständig på det sättet att allt sker på hennes vilkor. Lydnad, kel etc. Det kan vara riktigt jobbigt ibland, haha. Att ha henne lös är helt uteslutet X)

En Siberian husky/huskyblandning är verkligen inte en hund som vem som helst ska ha. Alla är medvetna om motionsbehovet, men inte hur svåra de kan vara att ha och göra med när det gäller lydnaden. Att träna än husky ÄR ungefär som att försöka träna en katt. Och hur lätt är det att få dem att komma på inkallning t.ex? Det är så klart inte omöjligt att få en husky lydig, men det är bra mycket svårare en med t.ex en collie. Man kan också likna deras beteende vid vargen tycker jag. Mycket jaktinstinkt och egen vilja. Stort frihetsbehov med andra ord.

Min tik fick valpar i oktober. Och allt det där fick jag tänka på mycket då, när jag letade köpare till dem. Det var ett himla sållande bland köpare, då jag verkligen ville hitta ägare som kan klara av deras speciella egenskaper!
Citera
2013-02-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami

Vad hade du för hund förresten? Alltså vad är det för korsning? Ja, vill man ha fart så är det sibbe du ska korsa med tycker jag. Är det däremot styrka, så är malamute bättre. De är traktorvarianten ungefär

Sibbe: sprinter. Drar lite lättare last, men i snabbt tempo.
Malamute: Klarar tyngre last, och istället lite långsammare.

Har du provat drag med din hund? Jag provade med min tik, och blev förvånad över styrkan som en enda hund kan ha :O

Hon drog min sambo på över 80 kg, i FULL fart. Det var som att han vägde som en fjäder! Hon väger 30 kg. Att en hund kan dra så mycket mer än sin egen kroppsvikt, i en sån rasande fart!

Visst vet jag att husky är en draghund, men jag blev ändå helt paff! Då kan man ju tänka på farten de kommer upp i när de är typ 8 stycken som drar en människa på släde!
Citera
2013-02-08, 23:10
Medlem
Citat:
Vad hade du för hund förresten? Alltså vad är det för korsning? Ja, vill man ha fart så är det sibbe du ska korsa med tycker jag. Är det däremot styrka, så är malamute bättre. De är traktorvarianten ungefär

Sibbe: sprinter. Drar lite lättare last, men i snabbt tempo.
Malamute: Klarar tyngre last, och istället lite långsammare.

Har du provat drag med din hund? Jag provade med min tik, och blev förvånad över styrkan som en enda hund kan ha :O

Hon drog min sambo på över 80 kg, i FULL fart. Det var som att han vägde som en fjäder! Hon väger 30 kg. Att en hund kan dra så mycket mer än sin egen kroppsvikt, i en sån rasande fart!

Visst vet jag att husky är en draghund, men jag blev ändå helt paff! Då kan man ju tänka på farten de kommer upp i när de är typ 8 stycken som drar en människa på släde!

Min hund är korsad med andra Huskys. Jag kan inte med säkerhet säga hur stamtavlan ser ut mer än att min "kennel" korsat sina huskys med andra huskys.
Min hund är stor (34kg) och extremt långbent. Jag motionerar honom med 4-hjuling och det går fort. Vovven skulle vara en bra tävlingshund om vi satsat på det men jag nöjer mig med skidturer.
Citera
2013-02-09, 17:42
Medlem
jack russel och dvärgpinscher
Citera
2013-02-09, 22:16
Medlem
Soltorkads avatar
Siberian Husky hane, 1,5 år. Har en ovanlig vinröd-vit färgad päls och dom ofta tillhörande olikfärgade ögonen (ena ljusblått, andra rödbrunt)

Har alltid haft en grej för spetsar / urhundar. Växte upp med en Akita och senare en Samojed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in