Jag har en rödhårig tax. Världens gulligaste, mest envetna, jobbigaste, mest korkade o snällaste hund jag någonsin stött på. Mer än en gång har jag funderat på att placera om henne, men när hon kryper upp i famnen på en så är hon värd alla gråa hår som hon ger mig. O hon blir bättre för varje år, hon är nu fyra.
Hon hatar att gå ut i koppel, gör inte alltid det hon ska ute-i synnerhet inte om det regnar eller är kallt ute, då får man bokstavligt talat "släpa" henne i kopplet o hon vänder så fort hon kan-trodde inte att det fanns sådana jyckar. Hon smiter ut genom dörren o ränner rundor tills hon inser att man kommer att hinna i kapp henne. Det tog 6 månader att lära henne vacker tass, hon vägrar att göra några som helst aktivitetsövningar, hon vägrar att lära sig de enklaste kommandona. Hon vill helst bara ligga o sova under ett täcke när hon är inomhus. Men som sagt var nu har hon blivit lite bättre o lyssnar i alla fall på mig för det mesta. Jag har som mål att hon ska kunna kommandot ligg när hon fyller fem.