Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Jättebra isf! Jag utgår väl mest från värsta scenario då det är det som mest uppmärksammas... Men jag vet också hur illa det kan vara och hur lätt folk har för att överskatta sin egen "insats". Många som säger "två timmar" tycker helt enkelt att det känns som två timmar, vilket ofta kan vara mindre än en timme... Många hundar kräver dock MYCKET tid! Att aktivera alla tillsammans kan också vara mer eller mindre ineffektivt då det oftast finns minst en hund som inte är med lika mycket som de andra och då blir understimulerad. Man behöver alltså i de allra flesta fall aktivera varje hund separat.
Jag vet att hela hundhållningen ser väldigt annorlunda ut utanför Sverige i största allmänhet och desto mer ju längre "söderut" man kommer. Det betyder knappast att vare sig vi eller "de" har rätt. Men nog fan har vi generellt en långt bättre djurhållning i Sverige! I Sydeuropa är det fullt normalt att ha en hund som går kedjad i trädgården 24/7/365, det är dock skit, ALLTID, även om grannen gör det. Säger inte att du har dina hundar så, men det finns de som gör så och de hävdar också bestämt att deras hundar mår jättebra...
Vad gäller kasta boll så går det ju att träna "apportering, lydnad och sök" med just en boll. Något jag gör själv. Men just för inhägnade hundar så räcker det inte som mental stimulans! Vad gör du mer? Vore intressant att få reda på vad folk gör för att aktivera sina hundar när de aldrig får "gå ut"... (Att gå ut och röra sig bland människor, hundar, dofter och andra upplevelser stimulerar enormt vilket märks på hunden efteråt då den är helt slut utan att egentligen ansträngt sig fysiskt).
Jag tränar apportering och lydnad med en hemmagjord "slangbella"
Dvs, jag knöt fast en cykelslang i en trädklyka, så jag har en slangbella modell större, kan skicka iväg ett ben 100m, hundarna älskar det.
När dom ska söka så får hembiträdet gå ut och gömma godsaker på tomten, sen får dom leta en och en så dom inte "stör" varandra.
Allt just för att dom inte får lämna tomten av förklarliga skäl, dom är i första hand vakthundar.
Och ja, jag har sett skräckexempel på djurhållning här, hundar som sitter kedjade 24/7 vid en sten eller ett träd, med 2m löplina...