2015-06-09, 04:59
  #841
Medlem
Malingins avatar
Helt ärligt, jag anser mig intelligentare än snittet men era texter är helt obegripliga.
En salig blandning av en massa konstig text och ord som hämtade ur en historiebok.

Det är som ni copy pastar in texter från nätet, en del google translate dessutom skulle inte förvåna mig.

Ont: religiösa är inte en mentalsjukdom, utan just en tro.
Citera
2015-06-09, 05:30
  #842
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Helt ärligt, jag anser mig intelligentare än snittet men era texter är helt obegripliga.
En salig blandning av en massa konstig text och ord som hämtade ur en historiebok.

Det är som ni copy pastar in texter från nätet, en del google translate dessutom skulle inte förvåna mig.

Ont: religiösa är inte en mentalsjukdom, utan just en tro.
Vad du anser, är subjektivt, pratar vi disassociativa tillstånd, kom då med något, vi är fler som är över snittet.

Inte en enda copypasting här. Befattar mig inte med sånt utan i sådant fall källa. Här är vi över 18 år. Färdiga med skrivstilskunskap.


Var kände du dig nu personligen så träffad egentligen? Dryfta eller tig i böne-andans bästa.



Det är en diskussionstråd, inte en klagomur du hamnat i, nej.. ska du ha andaktsstämning, får du söka dig til koransajt eller islam.nu eller gå via t.ex bibelkommissionen, ja det finns inom varje religion alltid vänliga sjlar som kan navigera dig vidare till lämpligare myspys-dela-mina-andliga-upplevelse-forum, med format som kan passa dig gudstroende - ok?

Du alltså väljer att logga in på forum yttrandefrihet, och nu vill du klaga över att kostymen inte passar - vad är ditt problem?

Ska jag plocka ner månen till dig ( ER) eller?! Kanske dra ner en jävla mörk materia så du kan få närtitt på din fader gud? vad menar du öht?

Du som är kryptisk! kolla in vad tråden anknyter till tack. / mvh
__________________
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-06-09 kl. 05:37.
Citera
2015-06-09, 09:19
  #843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag ser gärna en kritik av min subkategorisering av:

1/ Pådyvlande teism som den mentalt dysfunktionella del av teismen.

2/ Min ytterligare subkategorisering av pådyvlande teism i zombi'ism, klinisk mentalsjukdom och sociopati.

Du ger inte mycket uttrymme för normalitet i det du kallar "pådyvlande teism".
Trots allt är de ALLRA flesta människor varken kliniskt mentalsjuka eller sociopater. Så man får utgå från att 99% av "pådyvlande teister" är "zombiister". Finns det inga andra alternativ? Jag är väl ingen zombi'ist t.ex.
Men du har väl din egen definition av zombie också....
Typ alla som inte passar med dig och dina snäva åsikter.

Och det vore kanske dags att du förklarade vad exakt du menar med "pådyvlande teism". Om du kan.

Jaja, ägna dig du åt nedlåtande definitionsskapande, om det roar dig.
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-09 kl. 09:23.
Citera
2015-06-09, 12:38
  #844
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Helt ärligt, jag anser mig intelligentare än snittet men era texter är helt obegripliga.
En salig blandning av en massa konstig text och ord som hämtade ur en historiebok.

Istället för att behöva att gissa om vem och vad du refererar till ... skulle du möjligen kunne göra det tydligt själv, tack?

Citat:
Det är som ni copy pastar in texter från nätet, en del google translate dessutom skulle inte förvåna mig.

Och dina misstanker/gissninger har vilket underlag.

Citat:
Ont: religiösa är inte en mentalsjukdom, utan just en tro.

"Vettig teism" är "tro" och vanligen inte en mental dysfunktion. "Pådyvlande teism" är en mental dysfunktion (jag har gett omfattande underlag för denna tes tidigare i tråden).
Citera
2015-06-09, 12:59
  #845
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du ger inte mycket uttrymme för normalitet i det du kallar "pådyvlande teism".

Korrekt, det gör jag inte.

Citat:
Trots allt är de ALLRA flesta människor varken kliniskt mentalsjuka eller sociopater.

Nej, det är dom inte. Jag refererar till gruppen av pådyvlande teister, där klinisk mentalsjuka och sociopater är överrepresenterade. (1)

Och iövrigt behöver en subkategori som pådyvlande teism inte att följa majoritets-demografi (d.v.s. ha samma procentfördelning som mainstream-majoriteten har). (1)

Citat:
Så man får utgå från att 99% av "pådyvlande teister" är "zombiister".

Nej. Se (1).

Men däremot är zombi'ism nog den största grupp.

Citat:
Finns det inga andra alternativ? Jag är väl ingen zombi'ist t.ex.

Enligt dig själv har du existentiella problem ... på neuros-nivå, gisser jag.

Citat:
Men du har väl din egen definition av zombie också....

Japp: I stort sett bortkopplat intellekt.

Citat:
Typ alla som inte passar med dig och dina snäva åsikter.

Mina "snäva åsikter" UTANFÖR den pådyvlande teismens "öppna bubbla" (ironi).

Citat:
Och det vore kanske dags att du förklarade vad exakt du menar med "pådyvlande teism". Om du kan.

Frånvaron av det som definierar "vettig teism", vilket är: Live-and-let-live attityder, prodemokrati och intellektuell hederlighet.

Citat:
Jaja, ägna dig du åt nedlåtande definitionsskapande, om det roar dig.

Betrakta det som att du kan bli mini-martyr som konsekvens, så känns det kanske bättre.
Citera
2015-06-09, 13:19
  #846
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Helt ärligt, jag anser mig intelligentare än snittet men era texter är helt obegripliga.
En salig blandning av en massa konstig text och ord som hämtade ur en historiebok.

Det är som ni copy pastar in texter från nätet, en del google translate dessutom skulle inte förvåna mig.

Ont: religiösa är inte en mentalsjukdom, utan just en tro.
Tveksamt, mr Dunning. Och visst fasen finns det religiösa som är mentalt sjuka.

Och TS är nog egentligen "symbolisk" med sin tråd rubrik.
Citera
2015-06-09, 14:27
  #847
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Sotern|8615614]
Citat:
Läser just nu boken ”Illusionen om Gud” av vetenskapsmannen Richard Dawkins och håller med honom till hundra procent.
Jag vill gå ännu längre och anser att religiösa människor är mentalsjuka.
Nu är sinneslidelse eller överdriven ängslan, nervositet att inte vara älskad av gud befinnande sig på en skala : att gå all in så här.. med att klumpa religiositet att som per definition, vara mental barlast.. ja beror på.. masshysteri, med ogenomtänkt idealism, kan framodla krav på mental inställlning som påkräver sådant kuvande, att det ner till individnivå.. infinner sig ständig olustkänsla, ständig avsaknad av att ha infriat, det kan visa sig att man framskapat vilja att låta människor självreflektera sig som bristfulla varelser.. i "behov" av högre makt, där ställföreträdande ena dagen är Gud, nästa dag är Doktorn, nästa dag är Professorn, nästa dag är Veteskapsmannen.nästa dag är Magikern, medan det blir flitigt spring mellan Översteprästen Doktorn, Magikern Kvacksalvaren med magiska påläggningen.. sju dar i veckan året om livet ut.

Kroniskt tillstånd av vanmakt, det kan bli så, det har varit så och röster för att det är normaltillstånd i guds hage, ja det finns bevis om att det har infunnit sig sådana tillstånd , dock inte så generellt som din känsla kanske.. jag vet ju inte här om just din åsikts orsakssamband, att du har belägg för att RELIGIONEN eller tolkarna.. haft det bästa för ögonen.

Erfarenheterna som vilar på empiriskt grundade och därmed inte spekulativ kommersialism av samhällsintressen att tillskansa sig cred, utan ren och neutralt hederlig undersökning, har för handen att människor lidit av neuroser, neuroser ger i sin tur upphov till ett tillstånd där manipulativ mental bearbetning via religionernas olika tolkningsfigurer, medvetet visat sig bära på ibland gravt snedvriden verklighetsuppfattning, vilket kan visa på att däremot den karisma som uppodlas i det sken av sanning man ständigt och mkt, mkt enormt mkt frekvent använder sig av.. har försatt många i ett duperat tilstånd.. när de sökt Gud.. men funnit sig i mental fälla.. och behövt söka hjälp för endera polariserade mentala tillstånd att inte kunna skilja på internt/externt.. mitt och ditt... gränser suddats ut... osv,

Det kan vara att ämnet är för SVÅRT, för att flashbackare i rel.forumet.. ska förstå vidden och avgrundsdjupet i mentalsjukdom, då ämnet inte är greppbart via att ta fram en bibel, eller vara levande individ.. jag lever jag "är normal" jag "förstår" religion och jagär-minsann-inte-sinnessjuk-så -jag "fattar" minsann att det är stört omöjligt att religioner kan ansvaras för mentalt svåra tillstånd, som till slut ges diagnos psykisk sjukdom.. t.ex sekt-relaterat.

Sekt-relaterade sjukdomstillstånd, är ETT FAKTUM.

Sedan när hur och hur många, nej tänker inte alls servera statistik, det får du ordna själv men lycka till, det blir inte lätt...

Integritet, gud och integriteten, kollektivet och integriteten... när känner individen att den inte behöver intim integritet längre.. utan vill börja missionera... för flera.. om att har-den-inte-gud.. är den förtappad...

Citat:
Om vi säger att jag skulle påstå att Tomten existerade på fullaste allvar, skulle alla säga att jag var mentalt sjuk. Men när någon säger att Gud finns, ska alla respektera detta som en seriös tro, Var ligger skillnaden? Båda är sagofigurer.
Ett mentalt tillstånd som låter individen lida mer för sina känslor & tankar, kan övergå vinsten med att fasthålla sitt eller kollektivets ideal... okej?

Terapeutiska värdet i den trygghet man trot kommer infinna sig, kan istället förbytas till smygande debuterande psykotiskt tillstånd, när avstämming mot verkligheten blir en besvikelse.. det smyger sig på sständigt lågfrekventa svek.. i själen.. som man vill "få fatt i" enbart själsarbetet har försatt många i svåra tillstånd. Alla ler inte med läpparna upp till öronen och sjunger jalleluja, när de kommer hem.. eller när gruppen löses upp och livet kör vidare.. undrar de var euforin tog vägen.. i tron att det är ett normaltillstånd.

Lyckonormer... och kom inte med svartvita billiga retoriska knep här nu, att minsann är livet kravfullt.. var inte så patetisk, diskutera lite moget genom att håll dig till Topic, gärna det är tacksamt att respektera topic, det är de svårare tillstånden som avses, det finns evidens kring detta, du behöver anstränga dig att skapa minsta förmågan att respektera när det inte är riktigt passande attdra upp t.ex bibeln, i detta. ÄVen om TS är t.ex omogen... oerfaren.. så finns nog en ärlig avsikt, att inte börja kollra bort topic, som att vara t.ex främlingshatare och sådant YTLIGT, det handlar om DET INRE, som börjar jaga.. mana... och kan bli livsfarligt, med t.ex tankar om suicidal lösning på längtan till gud-problematiken. olika depressiva tillstånd som infinner sig när sex. blir smutsigt och inte längre "rent" ... uppfyllelser där orimligheter.. inte
längre är saliga... saligt att tjäna gud.. men hur pass rimligt..


Du som identifierar dig med trådrubrikerna, kan inte vara så torr bakom öronen utan borde ju ha fått din dator låst att öht logga in på forum för diskussion, att diskutera religion, är inte att slänga ten i huvudet på varandra, rubriken syftar inte på din persona. Däremot behöver du kanske kunna utnyttja din person för att kunna skriva om topic.

Kort eller långt, jag personligen skiter i vilket! så länge det är relevant.

Citat:
Nu kan visserligen någon invända och säga att ”vi vet ju inte om han finns”, men det vet vi inte med Tomten heller med hundra procents säkerhet.
Nej precis, det är en så kallad inre hemlighet... man vill putsa upp det magiska, som kan vända till omagiskt...och plåga.

Det var bra att du ställde denna gråga så här och att du vågade tala klarspråk med frågans inre addressat... vad kan hända.. vad får så många i allienerat tillstånd att börja smutskasta glädje och livslust (inte sexuellt nu, då många redan fanatiskt gudsövertygade, har fastnat i att glädje = förfall)

.. i sig en om än svag, indikation... tyvärr. (därmed inte sagt att den ÄR sjuk, men indikation på sämre tillstånd)
Citat:


Eller som författaren Robert M. Pirsig sa: ”När en person lider av vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion”.
Jag är benägen att hålla med Robert M Pirsig. Det var mer än klämkäckt sagt av honom. Men man kan visst tolkade så och låta det provocerande styra diskussionen, som jag tror det redan förorsakat lite grand.

Bilket är eg. bra. .. en varfylld böld, mår bra av att skäras upp, ibland måste det så.
Citera
2015-06-09, 14:39
  #848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Korrekt, det gör jag inte.



Nej, det är dom inte. Jag refererar till gruppen av pådyvlande teister, där klinisk mentalsjuka och sociopater är överrepresenterade. (1)

Och iövrigt behöver en subkategori som pådyvlande teism inte att följa majoritets-demografi (d.v.s. ha samma procentfördelning som mainstream-majoriteten har). (1)



Nej. Se (1).

Men däremot är zombi'ism nog den största grupp.



Enligt dig själv har du existentiella problem ... på neuros-nivå, gisser jag.

Jag har möjligen vissa emotionella problem, vad rekommenderar doktor Bogo mot det?
Själv tror jag att problemen delvis beror på att jag måste leva där jag lever. Växer man upp i t.ex. ensamhet blir man ensam. Det är väl inget "sjukt"?
Men diagnosticera på du... kanske har jag asperger, ADHD, tinninglobsepilepsi och bipolär depression?

Ok, men är JAG en pådyvlande teist?
Är jag en zombist, sociopat eller mentalt sjuk då, enligt dig?
Har jag ett "bortkopplat intellekt"? Mitt intellekt är nog alldeles för aktivt, enligt mig.
Och mental sjukdom, som du sa, "klinisk definition", kräver i så fall en SJUKDOM. Neurossymptom är ingen mental sjukdom.

Nej, din defination fungerar inte tyvärr.
Citera
2015-06-09, 14:54
  #849
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har möjligen vissa emotionella problem, vad rekommenderar doktor Bogo mot det?

Teoretisk kunskaps-samlande och praktisk experimenterande tills dess du hitter ett "svar" som passar DIG (ihågkommande att det kanske inte passar nån annan än dig öht).

Citat:
Ok, men är JAG en pådyvlande teist?

Ja, det anser jag.

Citat:
Är jag en zombist, sociopat eller mentalt sjuk då, enligt dig?

Existentiell neurotiker (icke-patroniserande. Jag har själv haft samma diagnos; jag led tidigare av en svårartat separations-ångest).

Citat:
Har jag ett "bortkopplat intellekt"?

Du efterrationaliserar så det osar om det --> anti-logik.

Citat:
Och mental sjukdom, som du sa, "klinisk definition", kräver i så fall en SJUKDOM. Neurossymptom är ingen mental sjukdom.

Jo, om dom blir så påtagliga, att dom börjar överskygga resten av personligheten.

Citat:
Nej, din defination fungerar inte tyvärr.

Kan du bli mera specifik omkring vilken definition du refererar till?
Citera
2015-06-09, 19:41
  #850
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har möjligen vissa emotionella problem, vad rekommenderar doktor Bogo mot det?
Själv tror jag att problemen delvis beror på att jag måste leva där jag lever. Växer man upp i t.ex. ensamhet blir man ensam. Det är väl inget "sjukt"?
Men diagnosticera på du... kanske har jag asperger, ADHD, tinninglobsepilepsi och bipolär depression?

Ok, men är JAG en pådyvlande teist?
Är jag en zombist, sociopat eller mentalt sjuk då, enligt dig?
Har jag ett "bortkopplat intellekt"? Mitt intellekt är nog alldeles för aktivt, enligt mig.
Och mental sjukdom, som du sa, "klinisk definition", kräver i så fall en SJUKDOM. Neurossymptom är ingen mental sjukdom.

Nej, din defination fungerar inte tyvärr.
Det går ofta helt utmärkt att utveckla narcissistisk personlighetsstörning, ändå röna stor karriär, kan bero på företagsstrukturen men inte alls sällan, är ju församlingsstrukturen rakt översatt vad som många blint troende ersätter med, ist för företagskultur.

I vissa falanger av mysticism, är det ju så gott sommeningen att uppmuntra gravare störning... al qaida och muslimska brödraskapet som lät x antal bilda IS, är idag förda i evidens att vara så pass farliga att man behöver stå i beredskap med terapeutiska metoder den dagen de tänkt återvända...

Om de då svarar med att på nytt mata sig med det som från början kittlade de sjukare sidorna i personligheten och stärktes av kollektivet, eller om de kan tämnkas ngn gång i livet förstå vad demokrati frihet och sekularism som nödvändighet ... (att teokrati, inte är särskilt önskvärt) , återstå att se, men länder har haft stora problem med sinnessjuka individer, många når aldrig så långt, men kan tyst för sig skjälv veta med sig hur de rätt starkt hyst sympatier och empati, med rätt förvridna religiösa passager... och tyckt de varit "andligt utvecklade"

det finns så mkt posttraumatisk evidens, att det inte går att förneka, menvarför drar du öht in dig själv i vartenda jävla topic i tid o otid?

sedan när det bränns, påpekar att tråden inte handlar om dig (men gud och tolkning är din angelägenhet...) (det är inte samhällets övergripande angelägenhet alls. de dagarna är förbi min vän.

du får åka till Bagdad eller annat land i mellanöstern, för att gynna din nostalgiska ådra om hur fiiiint det var i abrahams tidevarv, och hur moraliskt föredömliga de var i tiderna... (men jag håller inte med dig)
: jag ser för mkt psykisk störning och distortion-effects.








Sektkultur.. där ges ännu friare utrymme att legitimera sin "särartsinställning" om det kanske låter bättre i dina öron. Det är ju formalia vilken etikett man ger det, men så länge du associerar så vildsint spretigt och drar igång försvarssprattlandet, kan du inte ha förstått detta topic särskilt bra.

Kände det på mig. För du är ju redan färdigstöpt. (kanske rigid.. ?)

Hur du reagerade på dans, nöje, njutning och alkohol, verkar mest inlärt...

men som sagt, det är inte nu-sätter-vi-diagnos-på-gredelin, du vill iofs ha det dithän, eftersom du verkar ständigt känna in och vilja definiera dig med vad som står skrivet, liksom om du läser en bok, så försöker du känna dig ett md den, vare det bibel eller koran eller hadit.. så kan vi vara olika känslostyrda.. så nej du är antagligen inte mentalsjuk, men religionsrubbad är du allt.
__________________
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-06-09 kl. 19:48.
Citera
2015-06-10, 16:50
  #851
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
I vissa falanger av mysticism, är det ju så gott sommeningen att uppmuntra gravare störning... al qaida och muslimska brödraskapet som lät x antal bilda IS, är idag förda i evidens att vara så pass farliga att man behöver stå i beredskap med terapeutiska metoder den dagen de tänkt återvända...

I vissa native american kulturer ansågs det som en kvalifikation till posten som shaman om kandidaten redan var fnoskig.
Citera
2015-06-10, 20:15
  #852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du bli mera specifik omkring vilken definition du refererar till?

Menar du med "mental sjukdom" all form av mental störning? Inkl neurotiska symptom, NPD, etc?

Själv tänker jag mig mental sjukdom som en SJUKDOM som kräver behandling. T.ex. schizofreni eller bipolär depression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in