2007-10-11, 01:16
Medlem
pilatuss avatar
Jag förstår inte varför just cannabisrökare ska glorifiera sin drog så mycket. Räcker det inte med att uppskatta ruset och vara nöjd?

Det jämförs hela tiden med alkohol, andra droger eller tobak och alltid höjs cannabis till skyarna. Ingen har mått dåligt pga. cannabis, för aldrig kan det vara cannabisets fel ifall någon mår dåligt under ett rus, var det inte alkoholen så var personen psykiskt sjuk (förstås långt innan personen kom i kontakt med droger), eller så var det för att personen åt en kitkat förra tisdagen och den innehåller gifter. Alla vet att cannabis är harmlöst som en mors smekning.

Denna eviga förnekelse av negativa effekter är bisarr. Ok att det inte är den mest skadliga drogen på denna jord men jag är så förbannat trött på att drogen höjs till skyarna som mänsklighetens räddning, växtrikets messias.

Vissa argument är värre än andra, t ex. argumentet att drogen skulle vara bättre för att den kommer från naturen. Varför skulle det på något sätt vara bättre? Det finns hur många växter som helst som är dödliga. Att många nyttiga saker växer på träd och från marken är sant men det motsatta är verkligen inte det.

Om staten sprider missriktad skräckpropaganda utan grund är det här ju raka motsatsen och minst lika missledande och korkat. Två motpoler.

Ibland får jag för mig att det är samma grupp som står för alla dåliga ideal inom cannabiskulturen. Dräggen i mjukbyxor och luvtröja som aldrig arbetat hederligt eller läst en bok. Det är iofs bara fördomar.

Cannabisruset är mycket trevligt och mycket i kulturen runt cannabis är bra, men det är inte mer än en drog...
Citera
2007-10-11, 01:22
Medlem
Ung Hårdrockares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilatus
Jag förstår inte varför just cannabisrökare ska glorifiera sin drog så mycket. Räcker det inte med att uppskatta ruset och vara nöjd?

Det jämförs hela tiden med alkohol, andra droger eller tobak och alltid höjs cannabis till skyarna. Ingen har mått dåligt pga. cannabis, för aldrig kan det vara cannabisets fel ifall någon mår dåligt under ett rus, var det inte alkoholen så var personen psykiskt sjuk (förstås långt innan personen kom i kontakt med droger), eller så var det för att personen åt en kitkat förra tisdagen och den innehåller gifter. Alla vet att cannabis är harmlöst som en mors smekning.

Denna eviga förnekelse av negativa effekter är bisarr. Ok att det inte är den mest skadliga drogen på denna jord men jag är så förbannat trött på att drogen höjs till skyarna som mänsklighetens räddning, växtrikets messias.

Vissa argument är värre än andra, t ex. argumentet att drogen skulle vara bättre för att den kommer från naturen. Varför skulle det på något sätt vara bättre? Det finns hur många växter som helst som är dödliga. Att många nyttiga saker växer på träd och från marken är sant men det motsatta är verkligen inte det.

Om staten sprider missriktad skräckpropaganda utan grund är det här ju raka motsatsen och minst lika missledande och korkat. Två motpoler.

Ibland får jag för mig att det är samma grupp som står för alla dåliga ideal inom cannabiskulturen. Dräggen i mjukbyxor och luvtröja som aldrig arbetat hederligt eller läst en bok. Det är iofs bara fördomar.

Cannabisruset är mycket trevligt och mycket i kulturen runt cannabis är bra, men det är inte mer än en drog...

Som jag påpekade i en annan tråd, man blir smart av att röka cannabis.
Citera
2007-10-11, 01:24
Medlem
KTM_s avatar
Cannabis är växtrikets messias
Citera
2007-10-11, 01:34
Medlem
Xstars avatar
Självklart har du helt rätt, men du måste förstå att glorifieringen fyller en kvasipolitisk funktion, inte bara i cannabiskulturen utan i alla liknande sammanhang. Det är en sorts retorisk hyperbol, att överdriva skillnad för att uppmärksamma sin egen fördel (eller upplevda fördel). Klassiskt retoriskt grepp.
Citera
2007-10-11, 01:50
Medlem
4blindaflators avatar
Cannabis är mer än en drog. Det är medicin för vissa, kläder för vissa osv.
Citera
2007-10-11, 01:54
Medlem
YeOl´MadHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Självklart har du helt rätt, men du måste förstå att glorifieringen fyller en kvasipolitisk funktion, inte bara i cannabiskulturen utan i alla liknande sammanhang. Det är en sorts retorisk hyperbol, att överdriva skillnad för att uppmärksamma sin egen fördel (eller upplevda fördel). Klassiskt retoriskt grepp.
Vad han menar är att det är gött med weed!
Citera
2007-10-11, 02:02
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar

Precis; se hur många feminister argumenterar för sin sak.
Citera
2007-10-11, 02:13
Medlem
Tord_Ywels avatar
Cannabis har många medicinska fördelar som det forskas mycket om och gör livet lättare för många MS patienter bland annat. Dessutom är det jävligt najs
Citera
2007-10-11, 09:04
Medlem
expanders avatar
Citat:
Vill man ha en ändring på lagen så mäste man ju först försöka vinna opinion och då är vl detta ett ganska självklart första steg. Det är nog en oundviklig konsekvens av viljan att förändra politiken hos många(av de som vill ändra politiken).

Citat:

Nu överdriver du lite. En och annan larvpotta för fram de åsikter du beskriver men det är förhållandevis väldigt få som är så extrema.

Citat:

Som drog är den bara mindre skadlig än många andra droger, däremot är ju växten jäkligt finurlig och har många användningsområden som inte utnytjas pga av dess stigmatisering.

Citat:

Detta argument för bara folk upp till 20 år(hoppas jag) sen brukar de flesta trilla bort från idoliseringslinjen och kunna se på cannabis tillräkligt kritiskt för att inse att detta inte håller som argument.
Men självklart finns det en och annan övervintrad hippietomte som inte vill förstå.

Citat:

De som kategoriskt förhärligar drogen och ignorerar baksidorna stämmer nog ganska ofta in i din fördomsbild tror jag.

Citat:

Sant. Bör alla lägga på minnet.
Det är inte mer än en drog.
Citera
2007-10-11, 09:08
Medlem
F.Ks avatar
För att det är roligt att bevisa att alla som inte vet vad cannabis verkligen är har fel. Att överbevisa en människa som blivit lärd att cannabis är en dödsdrog är kul eftersom man känner sig smart plus att det blir en sorts lätt skadeglädje, vilket känns bra för vem som helst oberoende vad det handlar om.
Citera
2007-10-11, 09:16
Medlem
__carls avatar
Jag skullr vilja se mer heroinglorifierande grejjer. Typ humoristiska V75 inspirerade t-shirtar.
Citera
2007-10-11, 09:51
Medlem
professor_knass avatar
Citat:

Anledningen till att cannabis glorifieras är att den normala svenska samhällsbilden av röka är mycket felinformerad, att det är en hemsk hemsk drog som leder till otroliga hemskheter. Bilden hos medelsvensson är också ofta ganska mystifierad, där hasch är något konstigt och läskigt, "ojoj, röker han HASCH??" En bild som stöds av det svenskt rättsväsen, media och politik.

När folk börjar röka upptäcker de att Staten, vår stora osynliga Pappa, har ljugit för oss under hela vår uppväxt. Ofta är detta första gången som de unga personerna får uppleva en lögn av stora proportioner från statens sida, och de känner att de har upptäckt värsta grejen, värsta konspirationen!

Allt detta som jag skrivit ovan leder till att unga rökare blir väldigt frustrerade, och de bygger upp en underdog-identitet, och det blir en backlash-effekt. Allt med cannabis är bra! "Det FINNS inga negativa effekter! Du har blivit LURAD!". Världen skall frälsas!

Efter några år brukar detta avta och folk tar till sig en mer nyanserad bild av drogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in