Fick diagnosen IBS 08, har egentligen haft problem sedan tonåren (är 50 nu). Det jag har lärt mig är att det finns ingen medicin som hjälper alla utan man får pröva sig fram.
Efter två års springande till läkare och fått massa konstiga råd från läkare som inte har en aning om att det finns en sjukdom som heter IBS fick jag tillslut en remiss till mag o tarmkliniken och där vände mitt liv.
Läkaren konstaterade ganska snart att det var IBS jag har.
För mig handlar det om att äta en fiberfattig kost, undvika kolsyrade drycker och hålla magen igång.
Äter olika mediciner varje dag, Egazil, Tryptizol och Inolaxol dessutom äter jag Omeprazol kanske inte mot IBS mer mot sura uppstötningar. Utan dessa mediciner skulle jag inte kunna leva ett någolunda normalt liv.
Periodvis fungerar magen helt okej och jag kan faktiskt äta det mesta utan att reagera, men så kommer det perioder då magen reagerar mot allt. Att alltid gå upp tidigt för att man ska hinna gå på toa ett antal gånger innan man ska iväg, för att undvika stanna längs vägen eller helt enkelt göra ned sig. Vilket har hänt ett antal gånger!

Min värsta period är morgonen som ni förstår.
Mitt råd är att inte ge upp, det finns hjälp!
Glömde skriva mina symptom innan jag fick mina mediciner. Vaknade på mornarna och mådde oftast bra, efter nån timme så fick jag fruktansvärda kramper och diarre. Under dagen så svullnade min mage, blev väldigt gasig. Framåt eftermiddan/kvällen var jag så svullen att jag kunde inte använda samma kläder som jag tog på mig på morgonen. Jag såg ut som en höggravid. Under den värsta perioden åt jag bara flytande kost men det hjälpte inte heller.

Gick o la mig och under natten la det sig och sen började det om nästa dag. Jag har dessutom den IBS som både har diarre och förstoppning.