Citat:
Ursprungligen postat av touchtoes
Igår upplevde jag den värsta attacken jag haft hittills i mitt 23 år långa IBS-liv. Jag kände att magen inte var i samspel alls efter jag intagit middagen (korvstroganoff med LÖK! Min mage hatar gul lök). Jag borde inte ha ätit det då jag vet att magen inte tål lök men jag var för lat för att äta något annat.
Hur som helst tog jag mig iaf ut på promenad med hunden trots att jag kände vad som var på gång (ibland brukar promenader hjälpa) Ungefär halvvägs känner jag de bekanta "ilningarna" komma i magen. Jag vänder om för att gå hemåt och ca 10 min senare svullnade min mage upp som en bulldeg. Den såg på riktigt ut som en stor ballong/långt gången graviditet! Helt sinnessjukt. Försökte jag "dra in" den värkte det i hela magen. Magen blev dessutom STENHÅRD och extremt spänd. Efterhand kom jag mig så sakteligen hem och vid den tidpunkten var jag så sjukt nödig att jag även mådde illa. Ett tag trodde jag att jag skulle spy innan jag hann hem.
Jag har alltid haft IBS med diarré men har inte alltför ofta behövt uppleva en uppblåst mage som denna gång. Oftast får jag bara ont i magen och måste på toa ganska omgående, sedan är det över. Men fy fan vad vidrigt detta var! Nämnas kan också att min mage idag inte är helt normal sedan gårdagen. Blä för denna åkomma!
Nu är det nog inte magen som sväller utan sjocktarmen!
Känn efter nedanför naveln på vänster sida,kör in fingrana hårt och känn efter hela vägen.
Är det hårt och man känner sej dålig så kan det lindra om man masserar(Man får ut luften)