2013-03-19, 11:32
Medlem
touchtoess avatar
Igår upplevde jag den värsta attacken jag haft hittills i mitt 23 år långa IBS-liv. Jag kände att magen inte var i samspel alls efter jag intagit middagen (korvstroganoff med LÖK! Min mage hatar gul lök). Jag borde inte ha ätit det då jag vet att magen inte tål lök men jag var för lat för att äta något annat.

Hur som helst tog jag mig iaf ut på promenad med hunden trots att jag kände vad som var på gång (ibland brukar promenader hjälpa) Ungefär halvvägs känner jag de bekanta "ilningarna" komma i magen. Jag vänder om för att gå hemåt och ca 10 min senare svullnade min mage upp som en bulldeg. Den såg på riktigt ut som en stor ballong/långt gången graviditet! Helt sinnessjukt. Försökte jag "dra in" den värkte det i hela magen. Magen blev dessutom STENHÅRD och extremt spänd. Efterhand kom jag mig så sakteligen hem och vid den tidpunkten var jag så sjukt nödig att jag även mådde illa. Ett tag trodde jag att jag skulle spy innan jag hann hem.

Jag har alltid haft IBS med diarré men har inte alltför ofta behövt uppleva en uppblåst mage som denna gång. Oftast får jag bara ont i magen och måste på toa ganska omgående, sedan är det över. Men fy fan vad vidrigt detta var! Nämnas kan också att min mage idag inte är helt normal sedan gårdagen. Blä för denna åkomma!
Citera
2013-03-21, 12:38
Medlem
petherfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touchtoes
Igår upplevde jag den värsta attacken jag haft hittills i mitt 23 år långa IBS-liv. Jag kände att magen inte var i samspel alls efter jag intagit middagen (korvstroganoff med LÖK! Min mage hatar gul lök). Jag borde inte ha ätit det då jag vet att magen inte tål lök men jag var för lat för att äta något annat.

Hur som helst tog jag mig iaf ut på promenad med hunden trots att jag kände vad som var på gång (ibland brukar promenader hjälpa) Ungefär halvvägs känner jag de bekanta "ilningarna" komma i magen. Jag vänder om för att gå hemåt och ca 10 min senare svullnade min mage upp som en bulldeg. Den såg på riktigt ut som en stor ballong/långt gången graviditet! Helt sinnessjukt. Försökte jag "dra in" den värkte det i hela magen. Magen blev dessutom STENHÅRD och extremt spänd. Efterhand kom jag mig så sakteligen hem och vid den tidpunkten var jag så sjukt nödig att jag även mådde illa. Ett tag trodde jag att jag skulle spy innan jag hann hem.

Jag har alltid haft IBS med diarré men har inte alltför ofta behövt uppleva en uppblåst mage som denna gång. Oftast får jag bara ont i magen och måste på toa ganska omgående, sedan är det över. Men fy fan vad vidrigt detta var! Nämnas kan också att min mage idag inte är helt normal sedan gårdagen. Blä för denna åkomma!

Nu är det nog inte magen som sväller utan sjocktarmen!
Känn efter nedanför naveln på vänster sida,kör in fingrana hårt och känn efter hela vägen.
Är det hårt och man känner sej dålig så kan det lindra om man masserar(Man får ut luften)
Citera
2013-03-21, 22:16
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petherf
Känn efter nedanför naveln på vänster sida,kör in fingrana hårt och känn efter hela vägen.
Är det hårt och man känner sej dålig så kan det lindra om man masserar(Man får ut luften)

Där är jag alltid stenhård när jag får ont, känns som att det ligger en sprängfylld vattenslang som går snett neråt mitten till vänster. Är det allstå gas? Jag lider av förstoppnings varianten av ibs, eller dold förstoppning, jag går på toan 2 ggr om dagen men det syns på skiten att det sitter något ivägen. Men det är alltså gas, inte skit?
Citera
2013-03-21, 22:21
Medlem
pearsons avatar
Finns det någon som har testat det nya läkemedlet Constella mot Förstoppnings IBS? Det har börjats skrivasut nu nyligenntror jag.
Citera
2013-03-21, 23:01
Medlem
touchtoess avatar
Citat:

Intressant! Ska testas nästa gång detta händer. Helt otroligt vad denna åkomma kan ställa till med ibland. Jag är nog lyckligt lottad ändå, det inser jag när jag läser här om vilket helvete en del av er tvingas genomlida VARJE dag. Lider med er något fruktansvärt ska ni veta.
Citera
2013-03-22, 17:03
Medlem
petherfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touchtoes
Intressant! Ska testas nästa gång detta händer. Helt otroligt vad denna åkomma kan ställa till med ibland. Jag är nog lyckligt lottad ändå, det inser jag när jag läser här om vilket helvete en del av er tvingas genomlida VARJE dag. Lider med er något fruktansvärt ska ni veta.
Och det värsta är att man blir inte hjälpt av sjukvården utan man får testa och prova olika preparat själv.
Citera
2013-03-22, 17:21
Medlem
Själv har jag haft otroliga smärtor denna vecka. Främst på morgonen då det känts som knivhugg baktill på svanken till höger strax innan jag fått springa på toa och det försvunnit
Citera
2013-03-23, 10:57
Medlem
touchtoess avatar
Citat:
Och det värsta är att man blir inte hjälpt av sjukvården utan man får testa och prova olika preparat själv.

Ja, det är inte roligt. Den senaste tiden har jag haft en ganska dålig period vilket nog lett till vätskebrist. Har haft en jävla huvudvärk i snart en vecka
Citera
2013-03-25, 15:37
Medlem
Sjuntorparns avatar
de blir fan värre ju mer man tänker på det. läser man som fan om ämnet en dag, så blir symtomen värre än nånsin.
nån som testat psykolog?
Citera
2013-03-25, 22:50
Medlem
pearsons avatar
För mig spelar det igen roll hur jag mår psykiskt, min mage rasar ihop på solstolar i grekland när jag har ätit helt rätt och är så pass ostressad att jag i princip befinner mig i nirvana.

Är det någon mer som får mina symtom när ibs drar igång.

Först börjar jag frysa och känna mig deppig, sedan får jag iskalla händer och fötter, sedan blir jag dödstrött, så trött att jag kan somna på fläcken. Sedan börjar tarmarna krampa och sedan känns det som att halsen svullnar igen, och jag får spräng huvudvärk, sedan blir jag grinig och tjurig med.
Citera
2013-03-28, 21:43
Medlem
Hej på er. Det är hjärtskärande att läsa om er alla här inne. Jag känner för er alla för jag är, nay, var, i samma sits som er tills jag bestämde mig för att prova det här med LCHF. Jag har haft problem i över 15 år. Fick diagnosen IBS av en läkare för en 5 år sedan eller mer, kanske 10. Jag har lärt mig leva med det och gillat läget. Vilka alternativ hade jag?

Jag har haft såna problem så det är fan sjukt. Jag har fått springa på dass 3 ggr på morgonen innan avresa till jobbet, sedan minst en gång vid ankomst, och sedan kanske 2 ggr till innan lunch. Vid lunch var allt okay för att efter maten bli lika illa som innan. Gaser i magen var normalt. Vakna upp en lördag fisande brakskitar så grannarna hörde, alltid springa på dass efter maten när man var bortbjuden, ja jag vill inte minnas allt. Det värsta var när jag fastna i en hiss och kände paniken och stressen och bestämde mig för att klubba på min t-shirt i förebyggande syfte. Ville ju inte skita på mig och sedan invänta hissreparatören. (Det kom en snygg tjej till slut, då hade jag spritt ut ett paket Fishermans Friend på golvet och trampat sönder dem. Det luktade mint.)

Det har inverkat menligt på mitt liv, undermedvetet som medvetet. Jag har säkert tagit stora och livsviktiga beslut i mitt liv baserade på mitt dolda handikapp. Jag vet att jag har det. Livsviktiga och livsavgörande.

För ungefär en månad sedan, lite mer, så bestämde jag mig för att köpa en dos Topinulin igen, det hade funkat fint förut. I samband med det (beställningen) så googlade jag naturligtvis i min desperation runt lite extra och snubblade då igen på det här med LCHF. Av en slump eller ödet så hamnade jag på en eller flera bloggar, minns inte vilka, där jag i säkert fyra timmar satt och läste om hur folk blivit bättre eller rentav helt friska utav att äta enligt LCHF. Innan mina tabletter hade levererats så hade jag bestämt mig för att prova detta. (tabletterna är oanvända om någon vill prova)

Efter bara 3 dagar så kände jag en enorm lindring i magen visavi gaserna.

Nu har jag hållit på i en mer än en månad, kanske 5 veckor. Jag skulle inte påstå att jag är helt frisk. Men jag kan sanningsenligt säga att jag är på god väg att bli det, helt frisk. Jag har inte mått så här bra sedan jag var i 20-årsåldern. Jag tänker annorlunda, jag ser annorlunda ut, jag har blivit av med mitt dolda handikapp. Folk ser på mig och undrar vad som har hänt.

Jag undrar inte, för jag har ändrat livsstil och blivit en annan människa. Nu vet jag vad som var fel från början, nu vet jag vad jag måste göra för att återigen bli hel och ta kontroll och över min tarm och mitt liv.

Hälsofördelar hitintills är, normala toalettvanor, och med dem medföljande sociala fördelar i samlivet med andra människor, tillit till den egna kroppen och därmed fullt utnyttjande av den egna personligheten och dess fulla potential. Jag har gått ner 4 kg på 5 veckor. (hade gått ner 15 kg förut på 5 månader med Shape Up Club, sedan stått stilla i 5 månader utan att nåt hände till jag började med LCHF.

Utöver det så har jag fått en enorm självtillit och tro på mig själv (måhända undertryckt förut)

Så min slutsats är: har ni inte provat LCHF än, strikt sådan under en månad minst. Gör det nu.

I övrigt önskar jag er alla lycka och välgång. Jag vet att ni lider i det tysta men ni är absolut inte ensamma.

Mvh kalle.korkskruv
Citera
2013-03-28, 21:52
Medlem
Jag har då provat LCHF av helt andra anledningar och inte var det klang och jubel från IBS-tarmen för det inte. Tror det är fettet som sätter mest fart här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in