http://www.dagensps.se/artiklar/2008...6323/index.xml
På Stureplan i Stockholm City tror många fortfarande att han sitter inlåst för skattebrott på Kolmårdenanstalten. I verkligheten fortsätter ”Mr 1.500 procen" att göra miljonklipp på börsen.
Tidningen Diego har träffat Rikard Akhtarzand - underbarnet från Rinkeby som efter en kometkarriär som lobbyist och sakkunnig inom politiken tjänade storkovan på Stureplan.
På två års tid hade hans miljon från en lyckad lägenhetsaffär ökat till 20 miljoner kronor på börsen och han hade både våning på Östermalm och sommarhus ute på Värmdö.
I april 2007 gick allting snett.
Rikard Akhtarzand friades visserligen från anklagelserna om insiderbrott i hans dårande bolag Formpipe men fälldes för oredovisade mångmiljoninkomster från sina uppdrag som emissionsgarant. Rikard Akhtar zand hade mot ersättning varit emissionsgarant i ett tiotal mindre noterade bolag, däribland Fotoquick, DisplayIT, Daydream, Mandator, Precise Biometrics, Micro Systemation, Emitor och A-Com.
I oktober 2007 dömdes Akhtarzand av Stockholms tingsrätt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott. Domen mildrades dock i Hovrätten till att omfatta villkorlig dom och 175 timmars samhällstjänst inom Stadsmissionen.
Finansmannen berättar i intervjun att han aldrig menade att undanhålla pengarna i sin värdepappersdepå från Skattemyndigheten.
"Jag skulle ju självklart ha följt upp och kollat det här, men mot bakgrund av den situation jag befann mig i föll det mellan stolarna. Det är ingen bortförklaring, men det är i alla fall en förklaring”, säger Rikard Akhtarzand till Diego.
Han berättar om skräcken han kände när polisen från Ekobrottsmyndigheten stövlade in i hans lägenhet.
"Det kanske låter konstigt, men jag är strukturfascist och älskar att ha städat hemma, och kommer nu bara ihåg att jag reagerade på att poliserna inte tog av sig skorna när de gick in. Det går inte att beskriva vilken kränkande känsla det är när någon tränger sig in i hemmet”, säger Rikard Akhtarzand i intervjun.
"Mr. 1.500 procent", som han kallas i affärspressen, har förknippats med bland andra Bernhard von der Osten-Sacken - fastighetshajen som själv gjort sig ett namn hos Skattemyndigheten. Till skillnad från Bernhard von der Osten-Sackens champagnefrosseri på Stureplan säger sig dock Rikard Akhtarzand föredra mellanöl. Han berättar dock samtidigt att har en dyr livsstil med bilar som Ferrari F430 F1 och Land Rover Sport TDV8.
Rikard Akhtarzand sitter alltså inte alls i fängelse som många tycks tro. Han har istället gjort comeback på börsen och investerat i bolag som Addvise (laboratorieutrustning ) och TravelPartner (resor) - båda noterade på First North.
Han berättar att han kommer att fortsätta att jaga "intressanta objekt i allehanda branscher", skriver Diego.
För han är ju ändå "Mr. 1.500 procent"...