Citat:
Ursprungligen postat av Gemini3
Apapap.. Grana Padano är också ett områdesskyddat namn... Däremot har butikerna börjat kalla vilken öststatsost (som är tillverkad på samma sätt som parmesan) som helst för alppparmesan antagligen..
Ang Grana Padano så har den fått ett oförtjänt rykte att vara en billig variant av Parmigiano Reggiano (a.k.a. Parmesan) Dom må vara lika och kunna användas till och på samma sätt.. Men vissa vissa tillfällen tycker jag att Padano är klart bättre.. T.ex. väldigt lätta rätter då man vill ha lite mindre smak.. Och framförallt på rågmackan, där är Padano riktigt bra..
Visst är det också ett områdesskyddat namn. Fransmän och italienare är synnerligen effektiva att fixa sånt hos EU. Grana Padano tillverkas i ett mycket större område, hela Podalen, och som med Champagne kan man ta ut ett högre pris för precis samma sak när osten får heta Parmesan. Du vet det, jag vet det, du vet att jag vet det.
Svenskarna gillar ju ordet Parmesan, och kan man flika in det i något påhittat namn, så kan man göra sig en extra hacka på den osten.
Nu fick jag ett ohälsosamt sug efter ost så här på morgonen.