2007-10-10, 15:38
Medlem
Anonym_s avatar
Skulle vilja tips alla fb kockar om Alpparmesan. Väldigt god och ganska mild i smaken, billig var den också 199kr/kg.
Citera
2007-10-10, 15:44
Bannlyst
Alpparmesan? Hur går det ihop?

Parmesanost är ett områdesskyddat namn ifrån Emilia-Romagna regionen, som ligger ganska långt nedanför alperna..
Citera
2007-10-10, 15:51
Medlem
Anonym_s avatar
Dom kallade den för parmesan i butiken jag köpte osten. Den är väll tillverkad på samma sätt. Eftersom den inte är ifrån Emilia-Romagna regionen är prisbilden lägre
Citera
2007-10-11, 23:39
Medlem
Dengues avatar
Hemlig ost

Jag är inte säker på om Pecorino är regionsbunden men det skulle kunna vara det.
Om så är fallet skulle jag föreslå att su skär osten i stavar och doppar i lite av din favorit-balsamvinäger.
Citera
2007-10-12, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Jag är inte säker på om Pecorino är regionsbunden men det skulle kunna vara det.
Om så är fallet skulle jag föreslå att su skär osten i stavar och doppar i lite av din favorit-balsamvinäger.

Du har rätt.. Men regionerna är rätt så spretiga... Milt sagt.. http://en.wikipedia.org/wiki/Pecorino

Både parmesan och pecorino är gott att doppa i en bra balsamvinäger..
Citera
2007-10-12, 08:24
Medlem
Squalos avatar
Butikerna har börjat kalla vilken Grana Padano sin helst för Alpparmesan, för att kunna ta ett högre pris av dumma svenskar, eller?

Citera
2007-10-12, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Butikerna har börjat kalla vilken Grana Padano sin helst för Alpparmesan, för att kunna ta ett högre pris av dumma svenskar, eller?

Apapap.. Grana Padano är också ett områdesskyddat namn... Däremot har butikerna börjat kalla vilken öststatsost (som är tillverkad på samma sätt som parmesan) som helst för alppparmesan antagligen..

Ang Grana Padano så har den fått ett oförtjänt rykte att vara en billig variant av Parmigiano Reggiano (a.k.a. Parmesan) Dom må vara lika och kunna användas till och på samma sätt.. Men vissa vissa tillfällen tycker jag att Padano är klart bättre.. T.ex. väldigt lätta rätter då man vill ha lite mindre smak.. Och framförallt på rågmackan, där är Padano riktigt bra..
Citera
2007-10-12, 09:13
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini3
Apapap.. Grana Padano är också ett områdesskyddat namn... Däremot har butikerna börjat kalla vilken öststatsost (som är tillverkad på samma sätt som parmesan) som helst för alppparmesan antagligen..

Ang Grana Padano så har den fått ett oförtjänt rykte att vara en billig variant av Parmigiano Reggiano (a.k.a. Parmesan) Dom må vara lika och kunna användas till och på samma sätt.. Men vissa vissa tillfällen tycker jag att Padano är klart bättre.. T.ex. väldigt lätta rätter då man vill ha lite mindre smak.. Och framförallt på rågmackan, där är Padano riktigt bra..
Visst är det också ett områdesskyddat namn. Fransmän och italienare är synnerligen effektiva att fixa sånt hos EU. Grana Padano tillverkas i ett mycket större område, hela Podalen, och som med Champagne kan man ta ut ett högre pris för precis samma sak när osten får heta Parmesan. Du vet det, jag vet det, du vet att jag vet det.

Svenskarna gillar ju ordet Parmesan, och kan man flika in det i något påhittat namn, så kan man göra sig en extra hacka på den osten.

Nu fick jag ett ohälsosamt sug efter ost så här på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in