2007-10-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camel.toe
det är ingen fara, jag gör det hela tiden

Alla lägenheter är inte byggda på samma sätt.

En gång när jag kom hem efter att inte ha varit i lägenheten på ett par veckor luktade det tacos i hallen när jag kom in. Det luktade inte ett dugg i trappen så det lär vara så att vi har delat fläktsystem här i huset. I vilket fall som helst så undviker jag fläkten till varje pris numera. Trots att jag mest rökte cig där innan.

Så ta det lite försiktigt, homie.
Citera
2007-10-10, 17:38
Medlem
spikars avatar
Många har bara kolfilter i sina fläktar nu för tiden. Testa och vicka litet på fläkten och kolla baksidan av den om det går. Ifall du inte hittar någon väg för luften så har du troligen enbart kolfilter i din fläkt. Dessa fläktar är lite sämre på att fånga upp röken, men det är ju omöjligt att torska - på något som helst sätt.

Lycka till. Jag skulle inte oroa mig allt för mycket ifall jag var du. Fläkten brukar vara ett säkert val.
Citera
2007-10-10, 17:46
Medlem
RebelYouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskars
Haha, schysst kommentar. "Det är lugnt".

TS bor förmodligen inte i samma lägenhetshus som du gör och hela skiten är något som varierar rejält. Har en kompis som vi brukar röka hos och då har grannarna kommit över till henne och klagat på att det har luktat "cigaretter" åtminstone. Kan tänka mig att det är pensionärer som inte känner igen brajdoft när det väl bjuds på.

I min lägenhet så brukar jag röka i köksfönstret och ha på fläkten samtidigt, doften från det gröna, sköna brukar försvinna ganska fort om man orkar vädra ett tag efter, värre är det med tobakshelvetet som man kan förnimma i timtal efteråt.

Summa summarum så beror det på hur hela huset är byggt, men att en granne skulle ringa polisen för att det luktar skumt i ventilationen låter lite väl overkill. Skulle väl vara en granne från helvetet i sådana fall.

Oft: Den tråden om "Grannar från Helvetet!" är den ABSOLUT skönaste tråd jag någonsin läst.
Citera
2007-10-10, 17:48
Medlem
Att röka under fläkten har alltid fungerat för mig hittils.
Citera
2007-10-10, 17:48
Bannlyst
Ventilation

Vet inte hur det ser ut hos dig men du sa att du hade en köksfäkt, då har du en egen imkanal och det är *lag* på att imkanalen ska vara tät(vid mek vent), inte alltid dom är det dock.

Har alla kolfilterfläkt så kan flera kök var kopplade till samma imkanal. Detta är ganska populärt att sätta in vid större renoveringar av äldre hus, då det är dyrt att täthetsprova 40st kanaler i ett hyreshus/förening och sen täta vid otätheter. Dessa kolfilter är inte lika effektiva som dom odlare använder för att dölja lukten så stå inte och bolma rök bara för att det är "kolfilter".

Sen ser man ofta kolfilterfläktar i självdragskåkar(dock inte kopplade till själva självdraget utan sitter ovanför spisen och renar luften)av den anledningen att man ej får sätta en fläkt på självdraget om man inte har intyg från sotare att imkanalen är tät. Då det kan skapa obalans i systemet, övertryck i kanalen med följd att granana får in ditt matos/hash lukt. Självdragsventilation=alla har egen imkanal

Sen så kan ju hash/gräs doften sprida sig genom otätheter i bjälklaget

Dr. Igor
Citera
2007-10-10, 17:52
Medlem
Sv4mpbobfyrkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke_888
Är det någon här som har torskat pga av att dom rökte hemma under fläkten.
Annars borde det ju vara det perfekta för mig som delar balkong med en av världens elakaste kärringar.

Ingen som har någon kunskap hur lukten sprider sig typ nån vvs instalatör :P?
Fan va folk snackar skit här, det luktar INGENTING när man röker under köksfläkten. Prova med cigg först om du inte litar på mig . Jag brukar jämnt röka under min köksfläkt, eftersom min balkong ligger precis bredvid världens elakaste kärringar...

EDIT: OJ, tror jag har missuppfattat fråga lite
Citera
2007-10-10, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sv4mpbobfyrkant
Fan va folk snackar skit här, det luktar INGENTING när man röker under köksfläkten. Prova med cigg först om du inte litar på mig . Jag brukar jämnt röka under min köksfläkt, eftersom min balkong ligger precis bredvid världens elakaste kärringar...

Fan vad du snackar skit..Tror du att alla har samma Ventilation system som du?
Tekniken utvecklas och blir bättre, man river inte ett gamalt system bara för att det finns ett bättre.

Låt oss ta ett exempel som är ganska vanligt: Du bor i ett hus med självdrag, murade kanaler helsten/halvsten och en stor del av murbruket har börjat lossna och ligger som sand i kanalbotten. Du/din granne tycker det osar för mycket när du/hon/han lagar mat, så det monteras på en köksfläkt.
Kommer hash/gräs doften sprida sig tror du?
Citera
2007-10-10, 20:32
Medlem
SaLmoNos avatar
Förslag.

Röker du vid köksfläkten? Jag brukar ta en kvälls-sutt i badkaret, röker försvinner genom toalett-ventilationen. Förlorar man inte massor av njutning genom att behöva böjja sig fram över spisen och hålla på o trixxa och lattja?
Citera
2007-10-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Min farsa gjorde de nyligen, vi satt där o nojjade över morsan skulle märka, luktade ju lite brunt i köket men de försvann dagen efter.. är ganska lugnt men skulle inte våga ensam.
Gött med en farsa som röker cannabis.
Citera
2007-10-11, 02:18
Medlem
Mol3xs avatar
Har rökt under köksfläkten, funkar prima. Hade ett fönster öppet i en kvart efteråt och när föräldrarna kom hem märkte dom ingenting alls.
Citera
2007-10-11, 10:17
Medlem
Blue_berrys avatar
Lite jobbigt ifall man skulle känna alla grannars mat-dofter hela dagarna i köket?
Citera
2007-10-11, 12:44
Medlem
monkinos avatar
jag har gjort det ett antal gånger. stäng dörrarna och fönstren och ha på fläkten ett tag så ska det nog funka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in