• 1
  • 2
2007-10-10, 09:19
Medlem
exerds avatar
Jag får fast anställning i november. Får jag då ta ett bostadslån på ca 700000:- om jag tjänar ca 24000:- innan skatt varje månad? Har ej några andra lån. Eller måste man ha varit fast anställd en viss period? Vad gäller?
Citera
2007-10-10, 09:40
Medlem
Allt är förhandlingsbart helt enkelt upp till din förmåga
att övertyga banken att du är ett säkert kort...
Citera
2007-10-10, 09:43
Medlem
micaeles avatar
Kan man prata, kan man få ett lån. Nästan oavsett vad man har eller inte har i bagaget. Och dina siffror ser ju inte ut att ställa till det, direkt.
Citera
2007-10-10, 10:21
Medlem
exerds avatar
Så det är inte ens något krav att ha fast anställning?
Citera
2007-10-10, 10:58
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd

Jag lånade 75 000,- till en bil utan fast anställning och med två betalningsanmärkningar (gamla synder från studenttiden), hade bara en projektanställning med 3 månader kvar på utan några löften om vidare anställning. Kan du prata för dig så brukar det inte vara några problem med lån.

edit: Bör väl tillägga att det inte bara räcker med att prata, du lär ju ha en plan att sköta dina betalningar och sedan övertyga banken om hur duktigt du kommer sköta dina återbetalningar.
Citera
2007-10-10, 11:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Allt handlar om vilken risk banken tar. Har du ingen fast anställning och inte en hel hög med pengar undanstoppade så lär de nog anse att risken är för stor. Vad det gäller lån till bostad så har jag för mig att du måste kunna visa att du har kring 5 000:- över att leva för varje månad när bondet är betalt (två vuxna + ett barn ska ha 13 500 -15 000). De lägger gärna till en ränteökning på en eller två procentenheter också för att se hur du klarar ränteförändringar. Klarar du den gränsen är det inga som helst problem. Klarar du inte den så blir det svårare och svårare ju längre bort du kommer. Enklast är att fylla i ett formulär på nätet hos de olika bolåneinstituten, men tänk på att de förmodligen kommer att ringa dig och prata lån, så är du inte intresserad av det så ska du inte fylla i korrekta personuppgifter.
Citera
2007-10-10, 12:32
Medlem
dictionarys avatar
Det verkar skilja mycket mellan olika banker. En bank avslog ett lånelöfte vi ville ha på 1500000, medan ett annat låneinstitut glatt ger oss lånelöfte på 2000000 trots att jag inte har ett fast jobb (det har dock min pojkvän, och han tjänar hyfsat). Jag jobbar dessutom bara deltid, men jag behövde bara faxa in ett dokument från min a-kassa som bekräftade att jag är medlem. Hur länge du varit fast anställd verkar inte spela någon roll, min pojkväns nuvarande anställning är bara några månader gammal.

Olika banker räknar olika, men om jag inte minns fel vill våran att vi har 11000 kvar efter boendet är betalt och att max 35% av våra inkomster går till boendet. Men då är vi två.

Tänk på att det kan vara bra att ha pengar till kontantinsats hur som helst, vi förväntas ha 5% själva. Man kan ju låna 100% men det är svårare och dyrare.
Citera
2007-10-10, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Allt handlar om vilken risk banken tar. Har du ingen fast anställning och inte en hel hög med pengar undanstoppade så lär de nog anse att risken är för stor. Vad det gäller lån till bostad så har jag för mig att du måste kunna visa att du har kring 5 000:- över att leva för varje månad när bondet är betalt (två vuxna + ett barn ska ha 13 500 -15 000). De lägger gärna till en ränteökning på en eller två procentenheter också för att se hur du klarar ränteförändringar. Klarar du den gränsen är det inga som helst problem. Klarar du inte den så blir det svårare och svårare ju längre bort du kommer. Enklast är att fylla i ett formulär på nätet hos de olika bolåneinstituten, men tänk på att de förmodligen kommer att ringa dig och prata lån, så är du inte intresserad av det så ska du inte fylla i korrekta personuppgifter.

--

En person i hushållet = 7000:- när allt är betalt, räntor, amortering, drift.
24.000:- ger väl en 17.000:-
Alltså 700.000:- med ränta, amortering skulle väl kosta ... hmm 4500:- ungefär. Om det är bostadsrätt så får du ju lägga på hyran på det också.

Tror det inte skulle vara några problem faktiskt.
Och nej, banker kräver inte en viss period med fast anställning.

Jag har varit fast i 3 mån, sambon sjukskriven, 4 barn. Lån på 3200:-/mån.
Vi har nyligen köpt hus (Inflytt i Juni 2008) för 1.925.000:-

/Jimmy
Citera
2007-10-10, 12:51
Bannlyst
Olika banker räknar olika, men om jag inte minns fel vill våran att vi har 11000 kvar efter boendet är betalt och att max 35% av våra inkomster går till boendet. Men då är vi två.

Tänk på att det kan vara bra att ha pengar till kontantinsats hur som helst, vi förväntas ha 5% själva. Man kan ju låna 100% men det är svårare och dyrare.[/quote]

---

Hej!

Vi fick låna 100% av vår bank.

Vi har ingen kontantinsats/lagfarts kontanter heller.
Men vi sparar till det just nu, för inflytt blir i Juni 2008.
Kostnad för pantbrev/lagfart går på 50.000:-

Vi kommer spara 84.000:- på 10 mån. Så det är lugnt

Så såg vår bankkontakt på saken och beviljade 1.925.000:-

/Jimmy
Citera
2007-10-10, 13:29
Medlem
dictionarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsuggestAA
Vi fick låna 100% av vår bank.

Vi har ingen kontantinsats/lagfarts kontanter heller.
Men vi sparar till det just nu, för inflytt blir i Juni 2008.
Kostnad för pantbrev/lagfart går på 50.000:-

Vi kommer spara 84.000:- på 10 mån. Så det är lugnt

Så såg vår bankkontakt på saken och beviljade 1.925.000:-

/Jimmy

Intressant att höra hur olika erfarenheter av hur banker resonerar! Jag förstår att dom beviljar det eftersom ni i praktiken ha hunnit spara ihop till någonstans kring 4% lagom till inflyttningen (om jag snabbräknar rätt). Man börjar ju ändå inte betala något förrän vid inflyttningen. Men blir det topplån+bottenlån för er då?

Men, IsuggestAA, missminner jag mig nu, eller har du tidigare startat trådar om att du tycker att banken räknat fel i sina kalkyler så ni inte haft råd att köpa de hus ni velat ha för att få plats allihop? För i så fall är det ju bara att gratulera till att ni hittat ett hus som både banken och ni tycker är bra!
Citera
2007-10-13, 14:12
Medlem
nazipoliss avatar
Kan man lägga en kontantinsats samtidigt så brukar det inte vara några problem så länge man har jobb!

en polare till mig jobbar på flyttfirma och har timanställning bara, men banken beviljade han lån på 90 000 kr för bilköp.

Beror nog helt på hur man ser ut, är klädd och om man kan prata för sig!
Citera
2007-10-13, 17:28
Medlem
Alltså det mesta handlar om hur banken "den enskilda bankkontakten" ser er som kund. Banken lånar helst ut så mycket som möjligt bara ni klarar av att betala för er. Allt är förhandlingsbart. Bankerna tjänar mest på att få en som helkund idag och då är man även mindre benägen att byta bank i framtiden. Det kan ni tacka "kommunist" långivaren SBAB för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in