2007-10-10, 04:16
Medlem
Tja.

Tänkte köpa med mig lite alkohol när jag reser hem till sverige till jul.. men hur mycket får man ta med egentligen? Sist var det 2.25liter sprit tror jag, men vad gäller angående öl, vin, likör? Eller är det sammanlagt 2.25liter alkohol oavsett typ?
Jag tänkte alltså köpa hem lite annorlunda alkohol som julklappar

Sen så tänkte jag packa det i min resväska pga reglerna om vätska i handbaggaget. Är det några problem med att göra det, typ att den fastnar i nån kontroll där dom ser att jag har massa vätska? Jag kommer mellanlanda i hong kong och london (99% säker på att resväskan går hela vägen dock utan att jag behöver checka in den igen). Resväskan är givetvis låst och packad väl så att flaskorna inte går sönder.

Lessen om frågorna är lite dumma, har aldrig köpt med mig mer än typ 1 flaska när jag rest, och då alltid tagit det som handbaggage
Citera
2007-10-10, 04:22
Medlem
kultingens avatar
http://www.tullverket.se/se/Privat/R...tredjeland.htm

Det är inte mycket när det inte är ett EU-land...
Angående att packa den i din väska är det lugnt, det är bara i handbagaget dom bryr sig om vätskor, fast väskan kan alltid råka ut för stickprov ändå.
Citera
2007-10-10, 04:36
Medlem
Shit, det var inte mycket! Undrar om det ändras sen sist för då tog jag in en halvliter sprit mer än man fick i tron om att jag var långt under vad som var tillåtet haha

Så man får ta med sig två liter 3.5-15% dryck + starköl för max 1700kr. So far so good. Men vad om jag vill ta med lite roliga premixes, typ smirnoff ice liknande saker med ~5% alkohol. Räknas det in i dom två litrena verkligen?
Diskriminerande för dom som inte gillar öl ju!

En till fråga:
"1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)" får införas.
"Spritdryck: alkoholhalten överstiger 22 volymprocent
Starkvin: alkoholhalt överstiger 15, men inte 22 volymprocent"

Kan man byta ut detta mot annan alkohol med lägre alkoholhalt? Dvs om jag inte tar med någon sprit, kan jag ta sammanlagt 4liter av 3.5-15% drycker istället?
Citera
2007-10-11, 16:11
Medlem
Ingen som visste om man kan byta ut tex spritkvoten mot samma mängd vin eller svagare alkohol?
Citera
2007-10-11, 18:18
Medlem
jokers avatar
Nej du får inte byta ut spritdelen mot vin.
Premixes går som starkvin om de är gjorda på spritbas, som vin om de är jästa och som öl! om de är gjorda på maltbas. Kolla på innehållsförteckningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in