2007-10-10, 02:58
Medlem
Hej, jag är en kille på 18 år som har börjat få ordentliga sömnproblem. Kan bara inte somna.
Har alltid haft sömnproblem i hela mitt liv och har väldigt ofta vänt på dygnet och så. Men nu på slutet har det nästan blivit hemskt. Även fast jag håller igång under dagarna så kan jag inte sova. Dricker sällan nånting med Koffein och när jag gör det är det energydrycker, känner själv sällan av koffeinet utan dricker dem mest för smakensskull. Vad kan jag göra?
Citera
2012-08-01, 21:51
Medlem
Umars avatar
Sömn problem, kan inte sova

Hej,

jag har extremt svårt att sova om nätterna, jag känner mig trött men det går inte att somna. Finns det nått jag kan käka för att somna?

jag blir jävligt förbannad när det inte går att sova och när det väl går att somna så vaknar jag om 1-3 timmar. Jag får inte ut sömnpiller så finns det nått annat?
Citera
2012-08-01, 21:54
Medlem
Tandborstes avatar
Alkohol.
Citera
2012-08-01, 21:57
Medlem
Gräddfil med ketchup. Vispa ihop till en rosa röra och halsa.
Annars kan jag rekommendera http://www.rainymood.com/ funkar skitbra för mig att ha på i bakgrunden.
Citera
2012-08-01, 22:06
Medlem
endures avatar
Läs på om melatonin, hela världen använder det som kosttillskott (utöver ens naturliga nivåer, dvs) förutom Sverige. Hundratals miljoner somnar med hjälp av melatonintabletter varje natt.

Anledningen till att det inte finns i Sverige är att det, som ett naturligt hormon som reglerar våra sömnvanor, måste gå igenom extensiva tester och undersökningar. Eftersom det är ett naturligt hormon är det billigt att skapa och sälja, därför är det inte motiverat i Sverige att utföra all den undersökning och forskning som krävs för att göra det receptfritt, det blir för dyrt.

Som tur är finns det väldigt lättillgängligt på internetapotek i Europa och USA, du får hem det på några dagar.

Jag har testat det en gång för inte alltför länge sedan. Effekten för mig var inte att jag plötsligt drabbades av trötthet, snarare att jag somnade sjukt lätt. Bestämde mig för att testa när jag läste på om melatonin och dess effekt, och att om man tillför melatonin i tablettform utgör det ingen skada eller någon tendens till beroende. Sömnmedel i övrigt är ju, som du kanske känner till, beroendeframkallande. Till skillnad från sömnmedel är en tillförsel av melatonin positivt vad gäller kvalitén på din sömn, i många fall.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/842

Läs igenom här om det kan vara någonting för dig.
Citera
2012-08-01, 23:12
Medlem
kukhuves avatar
vet hur jobbigt det är, du är absolut inte ensam. finns inget mirakel sätt att somna, det är en psykisk grej, vissa piller kan funka men man blir dåsig dagen efter iaf jag.

gå i skogen eller någonstans en hel dag med lugn musik i örat, gör något galet, simma i en sjö så långt ut du vågar, träna hårt, svettas, skratta åt vad fan som helst när du känner för det.
Citera
2012-08-01, 23:45
Medlem
Umars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandborste
Alkohol.
nej, jag vill inte dricka alkohol.
Citera
2012-08-01, 23:47
Medlem
Umars avatar
PS: jag är deprimerad som f**, kan det ha nått med mina sömnproblem att göra?
Citera
2012-08-01, 23:48
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umar
PS: jag är deprimerad som f**, kan det ha nått med mina sömnproblem att göra?

Självklart är det mycket möjligt att din depression kan påverka att du sover taskigt. Får du inte ut någonting från sjukan?
Citera
2012-08-02, 00:03
Medlem
Umars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Får du inte ut någonting från sjukan?

nej, dom kom bara med råd om vad man ska göra för att somna enkelt, dvs, använd inte datorn innan du går och lägger dig, motionera, Bla... bla och så vidare.
Citera
2012-08-02, 00:10
Medlem
Gummihamsters avatar
Du kan börja med att lära dig stava.
Citera
2012-08-02, 00:20
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Jag får inte ut sömnpiller så finns det nått annat?
Citat:
nej, dom kom bara med råd om vad man ska göra för att somna enkelt, dvs, använd inte datorn innan du går och lägger dig, motionera, Bla... bla och så vidare.
Det är standardfrasen. Pressa på lite och förklara att du provat allt detta så får du ut t.ex Stilnoct till att börja med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in