Läs på om melatonin, hela världen använder det som kosttillskott (utöver ens naturliga nivåer, dvs) förutom Sverige. Hundratals miljoner somnar med hjälp av melatonintabletter varje natt.
Anledningen till att det inte finns i Sverige är att det, som ett naturligt hormon som reglerar våra sömnvanor, måste gå igenom extensiva tester och undersökningar. Eftersom det är ett naturligt hormon är det billigt att skapa och sälja, därför är det inte motiverat i Sverige att utföra all den undersökning och forskning som krävs för att göra det receptfritt, det blir för dyrt.
Som tur är finns det väldigt lättillgängligt på internetapotek i Europa och USA, du får hem det på några dagar.
Jag har testat det en gång för inte alltför länge sedan. Effekten för mig var inte att jag plötsligt drabbades av trötthet, snarare att jag somnade sjukt lätt. Bestämde mig för att testa när jag läste på om melatonin och dess effekt, och att om man tillför melatonin i tablettform utgör det ingen skada eller någon tendens till beroende. Sömnmedel i övrigt är ju, som du kanske känner till, beroendeframkallande. Till skillnad från sömnmedel är en tillförsel av melatonin positivt vad gäller kvalitén på din sömn, i många fall.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/842
Läs igenom här om det kan vara någonting för dig.