2023-10-17, 03:25
Medlem
Tog 50 mg Sertralin under många år, 12 år tror jag det var. I början var allt frid och fröjd och det hjälpte mot depressionen, men efter ca 3 år började jag få alltmer IBS-liknande magbesvär och efter 5 år alltmer svettningar.

Jag försökte trappa ned långsamt flera gånger men det var i princip omöjligt pga alla besvär det medförde, insomnia, kraftigare svettningar, brain zaps etc.

En dag testade jag istället att sluta cold turkey och märkligt nog fick jag inte insomnia eller brain zaps då, och dessutom försvann magbesvären och svettningarna nästan omedelbart. Jag trodde att jag hade haft tur och hade klarat mig utan besvär. Det visade sig att jag hade väldigt fel...

Jag började sakta men säkert bli alltmer negativ, få alltmer ångest och mardrömmar och förstås total avsaknad av sexlust, något som jag aldrig haft problem med tidigare. Jag utvecklade så småningom anhedoni och kunde inte njuta av något i livet. Det är ärligt talat det värsta jag har varit med om och efter ca 6 månaders obeskrivligt lidande började jag med 25 mg på nytt, vilket hjälpte mot ångesten och anhedonin, men inte de sexuella besvären.
Citera
2024-05-08, 23:09
Medlem
Läkaren André Marx har nyligen skrivit en bok, "Älskade hatade antidepp", där han nämner att han träffat patienter med PSSD.

Några citat från boken: "I vissa fall kvarstår dessvärre biverkningen efter att patienterna avslutat läkemedelsbehandlingen. På Nedtrappningsmottagningen blev jag då och då kontaktad av unga män som fått ihållande sexuella skador av SSRI-användning."

"Idag finns det ett namn för tillståndet: post-SSRI sexual dysfunction (PSSD) eller sexuell dysfunktion efter SSRI-utsättning. Det är en oförutsägbar läkemedelsbiverkning av varierande allvarlighetsgrad. Båda könen kan drabbas, och tillståndet kännetecknas av att sexlusten minskar eller helt försvinner, att genitalierna domnar, impotens och/eller att orgasmen minskar eller uteblir. Vissa upplever även emotionell avdomning."

"Tyvärr har inte heller läkemedelsbolagen varit speciellt intresserade av att forska på verkningsmekanismen bakom problemet eller på eventuella behandlingar. Trots att det rör sig om en läkemedelsskada har patienterna helt lämnats åt sitt eget öde, utan vare sig upprättelse eller kompensation."
Citera
2024-05-09, 09:03
Medlem
Har läst att en del har blivit bättre för sin PSSD efter att ha funnit att dem har fått SIBO efter avslut och behandlat det
Citera
2024-06-22, 18:42
Medlem
European Medicines Agency (EMA) skrev år 2019 att produktresuméer och bipacksedlar för SSRI-/SNRI-preparat skulle uppdateras med information om att man kan ha kvarstående sexuell dysfunktion efter läkemedelsutsättning.

Källa:
https://www.ema.europa.eu/sv/documen...19-prac_sv.pdf

Citat:
3. Serotonin- och noradrenalinåterupptagshämmare
(SNRI)2; selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI)3 4

Kvarstående sexuell dysfunktion efter läkemedelsutsättning
(EPITT no 19277)
Produktresumé
4.4. Varningar och försiktighet
Sexuell dysfunktion
Selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI) / serotonin- och noradrenalinåterupptagshämmare
(SNRI) kan orsaka symtom på sexuell dysfunktion (se avsnitt 4.8). Det har förekommit rapporter om
långvarig sexuell dysfunktion där symtomen har kvarstått trots utsättning av SSRI-/SNRI-preparat.

Citat:
Bipacksedel
2. Vad du behöver veta innan du tar [produktnamn]
Varningar och försiktighet
Läkemedel såsom [produktnamn] (s.k. SSRI-/SNRI-preparat) kan orsaka symtom på sexuell
dysfunktion (se avsnitt 4). I vissa fall har dessa symtom kvarstått efter avbruten behandling.

Jag fick ingen information alls om detta år 2020 när läkaren skrev ut antidepressiva till mig. Jag hade fått en gammal bipacksedel där uppdateringen om kvarstående sexuell dysfunktion inte stod med.
Citera
2024-06-25, 09:51
Medlem
Fuckwindowss avatar
Rekommenderar alla som vill ta ssri att prova iaf 5 htp (seratonin) och träning innan ni förstör er! 🙏
Citera
2024-06-30, 23:32
Medlem
Kör 60 mg cymbalta (visserligen SNRI) sedan flera år tillbaka. Är ett djur i sängen😎 Kan köra hur länge som helst och får verkligen kämpa för att komma. Men blir hård direkt. Bara jag som haft tur?
Citera
2024-07-01, 00:01
Medlem
Actuallysos avatar
För mig var det tvärtom. Jag fick extrem lust. Speciellt om jag hade druckit nån öl också.
Citera
2024-07-01, 08:03
Medlem
Drillas avatar
Fick sexuell dysfunktion av sertralin så bytte till mirtazapin och det blev bättre
Citera
2024-08-26, 02:56
Bannlyst
Hur mår ni? Är detta det mest censurerade ämnet som finns i Sverige idag? Fniss, ni svenskar är roliga.
Citera
2025-05-11, 22:41
Medlem
Två nya artiklar om post-SSRI sexual dysfunction (PSSD). Dock är båda bakom betalvägg.

Svenska Dagbladet (SvD): Minskad sexlust – även när SSRI har fasats ut

Aftonbladet: Så påverkar SSRI sexlusten – efter att du slutat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in