Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-07, 06:27
  #5113
Medlem
Martensites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Mitt svar är baserat på min egen erfarenhet så självklart kan det bli annorlunda för dig/er. Min kille häktades våren 2013 och muckar nu i december 2015. Så i runda slängar har vi varit ifrån varandra i ca 2,5 år.

Det kan vara extra tufft om man är sambos; plötsligt ska man både somna och vakna ensam, äta ensam, bostaden är full med hans grejer och kläder med hans doft. Bara åsynen av hans tandbortse kan leda till ångest och gråt.

Det blir mycket brevskrivande och framförallt i början blev det mycket hjärta och smärta, saknad och förtvivlan. Så småningom blev det mer att vi skrev om vår vardag, vilken film man har sett, vad man ätit till middag, hur träning går o.s.v. Dels ger information om vad man t.ex. gjort senaste veckan en känsla av att man fortfarande delar vardag ihop. Ni kommer kunna skratta ihop, gråta ihop och älska varandra även på distans. Men i perioder har jag upplevt det som att han minimerats från pojkvän till en röst i telefon eller text i brev. Nästan så det känns surrealistiskt.

Det blir mycket brev, foton och gulliga kort. Det går åt mycket frimärken och kuvert, tro mig. Kan lätt spendera ett par hundra i månaden bara på fina kort. Vi pratar i telefon 1-3 gånger per dag. Det där med telefon tar lite tid att vänja sig vid, han kan ringa mig men jag kan aldrig ringa honom. Det är jobbigt om man t.ex. är nere och verkligen vill få prata men man får snällt vänta och hoppas på att han ringer. Vi ses i regel 1-2 gånger i veckan. Hur det kan se ut beror på avstånd, hur din vardag ser ut och kostnader för tågbiljetter. Min kille har suttit på häkte Kronoberg och Huddinge, Kumla riks och Salberga. Jag har alltid blivit trevligt bemött av personalen, något som är oerhört viktigt då man kommer dit i egenskap av ledsen orolig anhörig.

Känslorna går upp och ner. Ibland känns det som att han aldrig kommer tillbaka, som om han sitter på total livstid, och att man kommer känna sig miserabel och ensam i all evighet. Man får göra sitt bästa för att kunna tänka att han faktiskt kommer komma tillbaka. Även om man i ett hyfsat tidigt skede får ett preliminärt muckdatum så kan det vara svårt att visualisera det. Min kille har muckdatum nu i december. Ibland känns det som att det bara är några månader kvar, bland som en evighet. Det finns jobbiga dagar då tom minuterna känns för långa. Försök tänka att vid varje veckoslut – en vecka mindre kvar att vänta. Vid varje månads slut – en månad mindre kvar att vänta.

Något som vi upplevt som extremt jobbigt är känslan av att det nu är andra personer (KV) som dikterar villkoren för vår relation. Det är KV som bestämmer hur, när och var vi träffas. Det är KV som bestämmer om och när vi får pratat i telefon. Något som verkligen känns helt absurt är att jag måste ringa och boka tid för att få träffa min kille. Man känner sig totalt omyndigförklarad, överkörd. Nu är det främmande människor som är ”inne och petar” i vår relation.


Det kan vara bra att ha någon att prata med, få mental avlastning, då det är en väldigt speciell och påfrestande situation. Jag hade tur och hittade en riktigt bra kurator på vårdcentralen. Andra värdefulla kontakter kan vara hans familj. Det är skönt att känna stöd från övriga anhöriga som sitter i samma båt.

Har du mycket funderingar och åsikter kring det han har gjort som lett till fällande dom, så rekommenderar jag att ni pratar om det och tar upp eventuella frågetecken under tiden han sitter inne. Så gjorde vi och det känns skönt, för då när han är ute behöver vi inte sätta oss och prata om det som hänt utan vi kan fortsätta bygga vår relation, fokusera på nuet och framtiden. Man har rensat luften och är redo att ta allt till nästa nivå så att säga. Viktigt att påpeka är att även om man väljer att stanna kvar i relationen så har man fortfarande rätt att ge uttryck för besvikelse, ilska och frustration. Du har rätt till dina känslor så fastna inte i tankefällan jag har valt att stanna så jag måste bara gilla läget.
Fortsätt prata, göra upp planer och drömma om er framtid ihop även om den känns oändligt långt fram i kalendern. Sluta inte fråga varandra om simpla småsaker som ni gjorde under tiden ni var tillsammans face to face. Agera så långt som möjligt som ni alltid har gjort. För mig underlättar det att köpa ny inredning, textilier och prylar till bostaden. Då blir det så väldigt konkret att han kommer tillbaka; det kommer en ny tid efter allt detta.

Jag är övertygad om att ett förhållande som klarar detta är kvitto på en stabil relation. Vi har båda under denna tid vuxit som individer, lärt oss mycket om oss själva. När man sen återförenas har man en relation där man kommer välja sina strider mer, kanske tom uppskatta det man har tillsammans på ett helt annat sätt. Blotta tanken på att det finns par som tjafsar om tvätt och disk känns i det läget patetiskt.

Även om det kommer kännas för jävligt ibland så ska du tänka på att han kommer tillbaka. Fängelset är inte för evigt. Han kommer komma tillbaka till dig och ni kan fortsätta bygga er värld tillsammans.

Vilket brott begick han?
Citera
2015-04-07, 06:39
  #5114
Medlem
Martensites avatar
Nu kanske detta redan har diskuterats, men jag orkar fan inte läsa igenom 400 jävla sidor.

Hur är det att sitta i fängelse i Sverige jämfört med andra länder? Jämfört med t.ex. Ryssland och Colombia så är väll ett svenskt fängelse som ett paradis, men om man jämför med t.ex. Tyskland, Danmark, Norge och Finland, hur skiljer det sig? Har man t.ex. permissionet från fängelset i dessa länder?
Citera
2015-04-07, 12:14
  #5115
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Nu kanske detta redan har diskuterats, men jag orkar fan inte läsa igenom 400 jävla sidor.

Hur är det att sitta i fängelse i Sverige jämfört med andra länder? Jämfört med t.ex. Ryssland och Colombia så är väll ett svenskt fängelse som ett paradis, men om man jämför med t.ex. Tyskland, Danmark, Norge och Finland, hur skiljer det sig? Har man t.ex. permissionet från fängelset i dessa länder?

Sverige är ett hotell jämfört med de flesta länderna runt om i världen.

Norden håller överlag en hög kvalitet när det gäller fängelser ur fångens perspektiv. Speciellt Norge skall tydligen ha riktigt bra fängelser.

Känner folk (jo Extroverto....jag känner dessa individer) som har blivit gripna i Thailand och suttit i Bangkok Hilton för att sedan utlämnas till ett annat land.

Bangkok Hilton är ingen lek. Skräckhistorier.

Litauen, Mexico, Jamaica, Rumänien, Bulgarien och Ryssland känner jag folk som har suttit i och historierna från dessa länder var ingen höjdare. Ren skräck.

Killen som satt i Rumänien försökte begå självmord ett par gånger innan han transporterades vidare till annat land där han för övrigt försökte ta sitt liv ett par gånger till och blev satt på suicide watch.
Citera
2015-04-07, 15:32
  #5116
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Sverige är ett hotell jämfört med de flesta länderna runt om i världen.

Norden håller överlag en hög kvalitet när det gäller fängelser ur fångens perspektiv. Speciellt Norge skall tydligen ha riktigt bra fängelser.

Känner folk (jo Extroverto....jag känner dessa individer) som har blivit gripna i Thailand och suttit i Bangkok Hilton för att sedan utlämnas till ett annat land.

Bangkok Hilton är ingen lek. Skräckhistorier.

Litauen, Mexico, Jamaica, Rumänien, Bulgarien och Ryssland känner jag folk som har suttit i och historierna från dessa länder var ingen höjdare. Ren skräck.

Killen som satt i Rumänien försökte begå självmord ett par gånger innan han transporterades vidare till annat land där han för övrigt försökte ta sitt liv ett par gånger till och blev satt på suicide watch.

De som blir gripna i Thailand för att deporteras sitter inte på Bangkok Hilton, eller Bang Kwai Central Prison som det egentligen heter, utan på IDC, Immigration Dentention Center i centrala Bangkok. Skillnaden mot det svenska systemet är att man kan köpa sig ut. Men visst, det är ingen lek om man fastnar där utan stålar. I Thailand är människoliv billiga.

Vissa tomtar tror de kan dra till Thailand för att undkomma straff i Sverige eftersom utlämningsavtal saknas. De glömmer att det är olagligt att vistas i Thailand utan visum och det försvinner automatiskt när svenska snuten drar in passet för dem och informerar thailändarna.

Fängelser i alla länder har sina sidor. Det svenska rättsväsendet är experter på psykisk tortyr genom långvarig isolering som inte förekommer i t ex sydostasien. Finns en hel del som tar livet av sig på häkten och anstalter, men det tystas för det mesta ner.
Citera
2015-04-07, 15:55
  #5117
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
...
Det blir mycket brev, foton och gulliga kort. Det går åt mycket frimärken och kuvert, tro mig. Kan lätt spendera ett par hundra i månaden bara på fina kort. Vi pratar i telefon 1-3 gånger per dag. Det där med telefon tar lite tid att vänja sig vid, han kan ringa mig men jag kan aldrig ringa honom. Det är jobbigt om man t.ex. är nere och verkligen vill få prata men man får snällt vänta och hoppas på att han ringer. Vi ses i regel 1-2 gånger i veckan. Hur det kan se ut beror på avstånd, hur din vardag ser ut och kostnader för tågbiljetter. Min kille har suttit på häkte Kronoberg och Huddinge, Kumla riks och Salberga. Jag har alltid blivit trevligt bemött av personalen, något som är oerhört viktigt då man kommer dit i egenskap av ledsen orolig anhörig.
...

Väldigt bra och utlämnande skrivet. Vill bara påpeka för de som inte vet att det går att ringa in och få igenom ett besked till en intagen att man har ringt. Iaf på sluten anstalt och häkte utan restriktioner.
Citera
2015-04-07, 16:14
  #5118
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
De som blir gripna i Thailand för att deporteras sitter inte på Bangkok Hilton, eller Bang Kwai Central Prison som det egentligen heter, utan på IDC, Immigration Dentention Center i centrala Bangkok. Skillnaden mot det svenska systemet är att man kan köpa sig ut. Men visst, det är ingen lek om man fastnar där utan stålar. I Thailand är människoliv billiga.

Vissa tomtar tror de kan dra till Thailand för att undkomma straff i Sverige eftersom utlämningsavtal saknas. De glömmer att det är olagligt att vistas i Thailand utan visum och det försvinner automatiskt när svenska snuten drar in passet för dem och informerar thailändarna.

Fängelser i alla länder har sina sidor. Det svenska rättsväsendet är experter på psykisk tortyr genom långvarig isolering som inte förekommer i t ex sydostasien. Finns en hel del som tar livet av sig på häkten och anstalter, men det tystas för det mesta ner.

Det beror på.

Jag talar om folk som blivit gripna och dömda för brott gjorda i Thailand efterföljt av en strafföverföring.

Om du har gripits i ett annat land (Thailand) och blivit dömd där och avtjänar ditt straff i Thailand kan du ansöka om att avtjäna en viss del i hemlandet. En sk "treaty transfer" eller "the treaty on the transfer of sentenced persons" som är att multilateralt avtal som drygt 80 länder har signat (om jag inte minns helt fel).

Thailand brukar vilja att du avtjänar 4-8 år beroende på strafflängd( igen, om jag inte minns fel) innan ev. transport till ditt hemland.

Dvs in i fängelset (Bangkok Hilton eller annat) och sen, om alla parter kommer överens, transport till ditt hemland för att avtjäna resterande straff enligt hemlandets regler för hur man avtjänar ett utdömt straff.

Sen har du helt rätt om indragandet av pass av regeringar.

Det händer titt som tätt och är en synnerligen effektiv metod för att kringå regler om utlämning.

Just ovan händer ganska ofta i Thailand.

Jag har iofs också hört att förhållandena på IDC är allt annat än ideala
Citera
2015-04-07, 16:34
  #5119
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det beror på.

Jag talar om folk som blivit gripna och dömda för brott gjorda i Thailand efterföljt av en strafföverföring.

Om du har gripits i ett annat land (Thailand) och blivit dömd där och avtjänar ditt straff i Thailand kan du ansöka om att avtjäna en viss del i hemlandet. En sk "treaty transfer" eller "the treaty on the transfer of sentenced persons" som är att multilateralt avtal som drygt 80 länder har signat (om jag inte minns helt fel).

Thailand brukar vilja att du avtjänar 4-8 år beroende på strafflängd( igen, om jag inte minns fel) innan ev. transport till ditt hemland.

Dvs in i fängelset (Bangkok Hilton eller annat) och sen, om alla parter kommer överens, transport till ditt hemland för att avtjäna resterande straff enligt hemlandets regler för hur man avtjänar ett utdömt straff.

Japp, stämmer bra det. Om straffet är utdömt i Thailand så blir det att sitta på thai-kåk där sista anhalten före deportation är IDC.

Det lite bisarra i sammanhanget är att de som döms för kriminalitet där någon del av straffet ska avtjänas i Sverige får hemresan betald av svenska staten, medan de som sitter där för brott mot visumregler får sitta kvar tills de kan betala flygresan och t o m transport från IDC till flygplatsen. Sitter hela familjer i IDC på det viset.
Citera
2015-04-10, 12:34
  #5120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Som sagt, allt tyder på att du kommer att få en riktigt skön volta.

Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Ljuger du om ditt brott kommer du bli konfronterad med det av minst 2 fångar nån dag efter. Man kollar upp alla nya som är okända. Oftast räcker det med att man ringer nån som googlar ditt namn bara, om inget finns på internet om dig beställer dom domen. Står det då att du är nåt dåligt, ja då får du vara snabb med att begära isolering själv och förflyttning. Du kommer få problem om du krånglar med att säga vad ditt brott är. Säger du misshandel men det är kvinnomisshandel kommer dom banka ner dig nästa eller näst nästa dag, var så säker. På gatan om nån frågar och om nån frågar på kåken är olika saker, förstår du inte ens det kan jag bara önska dig good luck.

Du skrattar här men när tre banditer står runt dig i köket en morgon och blockar utgången och en håller i en biljardkö och frågar varför du är uppkäftig eller om du har problem med dom, då kommer du inte skratta. För vissa fångar är minsta diss blodigt allvar så muppa dig inte. Det är lugnt på svenska kåkar ofta för att dom flesta vet att sköta sitt, men kom ihåg där inne är du inte ett skit. Där finns änglar, rödgult, mördare, rånare, inkassofolk, langare, folk som varit med i krig, även om dom är snälla om du uppför dig som du ska så kan det smälla om du är respektlös, milt eller hårt beroende på hur ilskna du gjort nån. O det händer när du minst anar, i köket på morgonen, i duschrum när du borstar tänder, i gymmet när pliten lämnat salen en stund, i bastun, i din cell när du tittar på tv, i verkstans toalett. Jag har sett en kille få ansiktet mosat med en cd spelare för att han sa att han inte ville flytta sig från nåns plats. Har sett en kille misshandlas blodig i köket för att han vägrade hälsa ordentligt och var otrevlig första dagen. En grabb fick en plåt termoss i skallen för att han inte diskade rent kastrullen han använde samma morgon. På tal om sånt tänk på att diska rent det du använder i köket, gör rent spis o ugn, ta bort allt hår noga när du rakat dig i handfatet, gör rent toalett efter dig, ta aldrig en plats som nån annan brukar sitta på, lägg tillbaks intik telen när du tjattrat klart, knacka alltid innan du öppnar nåns celldörr, gå aldrig före i köer, säger nån med väst eller nån med lång tid du ska dra åt helvete då drar du fort åt helvete utan att tjafsa emot.

En fin sak jag aldrig glömmer är en ny kille som satt i tv soffan. Han spillde lite kaffe tror jag minns de var på bordet som nästan träffade en annan, det träffa inte han men nästan, kom på hans mattebok. Han sa att den klumpiga ska torka upp och be om ursäkt. Han torka upp men bad inte om ursäkt. På eftermiddag går killen i soffan och pissar i en cola flaska, sen dränker han idiotens cell i piss. Vykort, telefon kort, böcker, cd spelare, täcke, kläder. Alla blev inlåsta men såg killen gråta. Kortet på hans familj dränkt i piss. Allt för en ursäkt bara. Sån sak är värre än misshandel fysiskt du vet. Så lyssna på va fan vi skriver till dig här. Du blir förstörd av sån sak lovar jag dig.

Sådär, grabbar. Då var mina två veckor avklarade. De sex veckorna jag satt på häktet innan gick betydligt mycket långsammare, timme per timme dvs, men ack så mycket tjafs det var på anstalten. Som ni båda förutspått uppstod en del sura miner redan när jag klev in men inte nog med det så var det ett konstant gnäll gentemot plitarna om fan och hans moster. Hade det inte varit för mängden aktiviteter som erbjöds hade jag, precis som misstänkt, hellre suttit på häkte då de andra intagna utgjorde ett så pass stort irritationsmoment.

Vid inskrivningen berättade de att det hade gått si och så lång tid sedan det var slagsmål men det bröts min andra dag. Det drog igång då jag ifrågasatte matlagningen men slutade med att två andra killar fick stryk. I övrigt höll jag mig under randarn men fick misskötsamhet när de hittade en lur.

Trevlig helg.
Citera
2015-04-10, 20:01
  #5121
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Sådär, grabbar. Då var mina två veckor avklarade. De sex veckorna jag satt på häktet innan gick betydligt mycket långsammare, timme per timme dvs, men ack så mycket tjafs det var på anstalten. Som ni båda förutspått uppstod en del sura miner redan när jag klev in men inte nog med det så var det ett konstant gnäll gentemot plitarna om fan och hans moster. Hade det inte varit för mängden aktiviteter som erbjöds hade jag, precis som misstänkt, hellre suttit på häkte då de andra intagna utgjorde ett så pass stort irritationsmoment.

Vid inskrivningen berättade de att det hade gått si och så lång tid sedan det var slagsmål men det bröts min andra dag. Det drog igång då jag ifrågasatte matlagningen men slutade med att två andra killar fick stryk. I övrigt höll jag mig under randarn men fick misskötsamhet när de hittade en lur.

Trevlig helg.

Plitarna är det alltid fel på. Kan själv tycka att det blev överdrivet ibland och att det skulle klagas för att det bara skulle klagas. Dock finns en hel del nollor bland plitarna också.

Tur att du hade en mängd av aktiviteter för det finns inte på alla hak. Häkte är vad häkte är. Har inte spenderat så mycket tid i ett häkte i Sverige. Bara ett par dagar faktiskt.

I min personliga dåvarande situation så var det rena semestern.

Var det matlagning med självhushåll eller var det matlagning från köket som det klagades över?

Överlag så vet inte personer i det svenska fängelsesystemet hur bra dom har det när det gäller maten även om det klagas hela jävla tiden.

Det är fel på maten och det är fel på bröd/ost/annat som finns i kylen. I andra länder skall du vara glad om du har en sked/gaffel kombo i plast. En sk "spork"

Säger du att du har en kyl med diverse matvaror levererat varje dag så tror dom dig inte ens
Citera
2015-04-10, 21:46
  #5122
Medlem
Det är intressant att många har väldigt olika upplevelser från sin tid på anstalt. Många här beskriver det som att en hotande stämning finns i luften hela tiden och att om man gör något fel, typ sitter på någons plats får man stryk utan att personen först samtalar och förklarar att han vill sitta där.
Sen finns det berättelser(ex bloggen http://nouw.com/andreas.sjokvist/profile) där fängelse verkar vara ett sommarkollo utan intriger och våld.

Är det så olika mellan avdelningar/anstalter?
Citera
2015-04-11, 04:05
  #5123
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Det är intressant att många har väldigt olika upplevelser från sin tid på anstalt. Många här beskriver det som att en hotande stämning finns i luften hela tiden och att om man gör något fel, typ sitter på någons plats får man stryk utan att personen först samtalar och förklarar att han vill sitta där.
Sen finns det berättelser(ex bloggen http://nouw.com/andreas.sjokvist/profile) där fängelse verkar vara ett sommarkollo utan intriger och våld.

Är det så olika mellan avdelningar/anstalter?

Killen i fråga satt på den öppna mix/snabbknullaranstalten Tillberga och tyckte det var helmysigt, utom i ett par blogginlägg om hur han grät i "cellen" (finns inga celler på öppen).

Öppen kan jämföras med sommarkollo och det är väldigt stor skillnad mellan klass 3 och klass 2. Därmed inte sagt att det alltid är spänd stämning på klass 2 eller 1. Det beror på vem man sitter med och plitarnas attityd.
Citera
2015-04-11, 04:27
  #5124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Det är intressant att många har väldigt olika upplevelser från sin tid på anstalt. Många här beskriver det som att en hotande stämning finns i luften hela tiden och att om man gör något fel, typ sitter på någons plats får man stryk utan att personen först samtalar och förklarar att han vill sitta där.
Sen finns det berättelser(ex bloggen http://nouw.com/andreas.sjokvist/profile) där fängelse verkar vara ett sommarkollo utan intriger och våld.

Är det så olika mellan avdelningar/anstalter?

Jämför du öppna anstalter med slutna riksanstalter (Kumla, Hall, Hällby etc) är det som natt och dag. Öppna anstalter inhyser ju allt som oftast inte grovt yrkeskriminella, med undantag för t.ex ekobrottslingar då dessa lätt skulle kunna bli utnyttjade och utpressade för deras "kunskaper" alternativt pengar de kan tänkas ha av andra intagna på "tyngre" anstalter.

Visst, det finns säkert även ekobrottslingar som sitter på klass 1 och 2 med. Personer som av KVV klassats som riskintagna pga exempelvis samröre med kriminella organisationer/grupperingar eller flykt/fritagningsrisk.

Således blir oftast mentaliteten på intagna "hårdare" och "hårdare" ju högre upp i anstaltsklassificeringen man kommer. Det betyder dock inte att man behöver åka på stryk för minsta fel man kan tänkas göra (sätta sig på någonannans plats i matsalen, t.ex). Speciellt inte som ny och definitivt inte som förstagångare. En tillsägning är dock att räkna med och om man mot förmodan fortsätter att upprepa samma misstag gång på gång kommer det inte dröja länge innan medintagnas tålamod tryter. Konsekvensen av det är inte sällan misshandel och krav på att begära frivillig isolering (s.k. p18) eller om man har tur hot om misshandel om man inte begär frivillig isolering.

Avdelningar på anstalter skiljer sig också åt.

Första gången jag skulle sitta hamnade jag på en klass 2. En kompis hade suttit på samma anstalt och sa åt mig att jag skulle göra allt jag kunde för att hamna på avdelningen med diverse programverksamheter medan jag samtidigt fick höra från personer på häktesavdelningen att göra allt för att undvika den.

Hamnade till slut på avdelningen med programverksamhet. Flera gånger i veckan ljöd plitlarmet så man fick ont i öronen. Inte en enda gång under min visstelse gällde det min avdelning. Endast en gång var jag närvarande när larmet gick och plitar kom rusandes. I gymnastiksalen där vi befann oss runt 15-20 personer utan tillsyn av plitar, vilket kändes halvsjukt i sig.

Mentaliteten var även som så att man höll varandra om ryggen på avdelningen eller åtminstone på det ben man satt. Även så att om man ansåg att en person gått över gränsen gällande någonting och merparten inte ville ha kvar honom på benet blev denne misshandlad och tvingad till p18 men oftast flyttades han bara till en ny avdelning på anstalten. Vid "avhysningen" var samtliga på benet tvungna att medverka om man själv inte ville ha samma behandling. Detta skedde inte under tiden jag satt där men information om vad som gäller ges i ett tidigt skede.

Som ny och förstagångare fick jag allt lugnt förklarat för mig och att man har överseende med mycket för nya och framför allt nybörjare.

Trevliga tider

Svävade iväg en del ser jag men hoppas du fick svar på det du ville veta. Om inte kanske andra får det.
__________________
Senast redigerad av PFP22 2015-04-11 kl. 04:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback