2012-11-05, 18:52
Medlem
Negersmurfens avatar
Hur är det att sitta i fängelse?

Jag är lite nyfiken på hur det är att sitta i fängelse. Jag känner ingen som suttit inne så mina frågor kanske kan verka lite konstiga. Det är främst de praktiska sakerna jag undrar över.

Får man t ex någon dagersättning när man sitte inne?

Kan man få sin post eftersänd till fängelset?

Får man gratis sjukvård och tandvård om man behöver det eller får man ordna det själv?

Får man mediciner om man behöver det?

Om man har en hyreslägenhet, kan man få hjälp med hyran under tiden man sitter inne? Det kanske är en dum fråga, vad vet jag, men om man inte får hjälp med hyran så innebär det att man kan tvingas bli av med sin bostad om man inte har gott om pengar.

Vilka ägodelar får man ta med sig? Kan man ta med sig datorn?

Kan man ha radio och tv i cellen?

Kan släktingar och vänner ta med sig saker till någon som sitter inne?

Kan man studera på distans om man sitter inne?
Citera
2012-11-05, 18:54
Medlem
tglrs avatar
Här har du. Sök..

https://www.flashback.org/t556592p255
Citera
2012-11-05, 18:56
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag är lite nyfiken på hur det är att sitta i fängelse. Jag känner ingen som suttit inne så mina frågor kanske kan verka lite konstiga. Det är främst de praktiska sakerna jag undrar över.

Får man gratis sjukvård och tandvård om man behöver det eller får man ordna det själv?

Om man har en hyreslägenhet, kan man få hjälp med hyran under tiden man sitter inne? Det kanske är en dum fråga, vad vet jag, men om man inte får hjälp med hyran så innebär det att man kan tvingas bli av med sin bostad om man inte har gott om pengar.

ja på allt utom hyran. tror man får den betald 6 månader, är det längre tid man ska sitta så får man hyra ut eller säga upp.

jag kan ha fel, har aldrig suttit inne själv. men detta är väl jag har hört gäller för patienter på rättspsyk, och det känns ju lite konstigt om det skulle skilja så värst mycket..
Citera
2012-11-05, 19:02
Medlem
ElizabethDeanss avatar
En barndomskompis till mig hamnade på kåken för ekobrott. Hade inte mycket att göra med honom eftersom vi inte bodde på samma plats sen många år, men vi höll sporadisk kontakt och jag blev nyfiken och hälsade på honom. Det verkade riktigt trevligt, fin lägenhet hade han och det fanns mycket fritidsaktiviteter. En del av de andra fångarna verkade inte så roliga däremot och skulle inte vilja hamna där själv om jag kan undvika det.
Citera
2012-11-05, 19:11
Medlem
Citat:

Det är olika regler beroende på om du sitter på en öppen eller sluten anstalt. Det kan även finnas olika restriktioner beroende på vad du sitter för och om tex. en pågående brottsutredning pågår men...

Jag har bara erfarenhet från en öppen anstalt och där...

Dagersättning? Visst men uselt betalt och man får jobba för pengarna.

Post eftersänds men kontrolleras och läses i vissa fall.

Gratis sjuk och tandvård ja! Men sitter du tex. i ett par månader så tror jag inte man kan räkna med massor av tandfix.

Mediciner givetvis men reglerarnas rigoröst och du får hämta och ta din medicin varje gång under uppsikt.

Beroende på tid kan nog sociala hjälpa dig med hyran. Annars e du rätt rökt. Andrahandsuthyrning är ett alternativ som jag använde mig av.

Egna ägodelar ja men finns regler om vad. En dator är ofta inga problem men en uppkoppling mot internet svårare. Mobil ajja baja, i regel aldrig tillåtet.

Radio/teve ok! om man inte som jag satt där det fanns tillgång till ett allrum med teve. Då var det kört att få tillstånd till en egen.

Besökare får ta med sig saker men endast efter regler och kontrolleras. Jag ville ha egna underkläder men det var inte tillåtet. Flickvännen smugglade in genom att ha på sig dessa själv.

Givetvis kan du studera på distans.
Citera
2012-11-05, 20:03
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotentott
Det är olika regler beroende på om du sitter på en öppen eller sluten anstalt. Det kan även finnas olika restriktioner beroende på vad du sitter för och om tex. en pågående brottsutredning pågår men...

Jag har bara erfarenhet från en öppen anstalt och där...

Dagersättning? Visst men uselt betalt och man får jobba för pengarna.

Post eftersänds men kontrolleras och läses i vissa fall.

Gratis sjuk och tandvård ja! Men sitter du tex. i ett par månader så tror jag inte man kan räkna med massor av tandfix.

Mediciner givetvis men reglerarnas rigoröst och du får hämta och ta din medicin varje gång under uppsikt.

Beroende på tid kan nog sociala hjälpa dig med hyran. Annars e du rätt rökt. Andrahandsuthyrning är ett alternativ som jag använde mig av.

Egna ägodelar ja men finns regler om vad. En dator är ofta inga problem men en uppkoppling mot internet svårare. Mobil ajja baja, i regel aldrig tillåtet.

Radio/teve ok! om man inte som jag satt där det fanns tillgång till ett allrum med teve. Då var det kört att få tillstånd till en egen.

Besökare får ta med sig saker men endast efter regler och kontrolleras. Jag ville ha egna underkläder men det var inte tillåtet. Flickvännen smugglade in genom att ha på sig dessa själv.

Givetvis kan du studera på distans.

Tack för svaren. Hur mycket får man i dagersättning och hur många timmar om dagen måste man jobba för det?

Får man ha med sig böcker i cellen?
Citera
2012-11-05, 20:23
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
jag kan ha fel, har aldrig suttit inne själv. men detta är väl jag har hört gäller för patienter på rättspsyk, och det känns ju lite konstigt om det skulle skilja så värst mycket..
Det skiljer enormt mycket mellan behandlingen av intagna i rättspsyk och på fängelse. Detta eftersom de intagna på rättspsyk anses psykiskt sjuka och inte kriminella. Vården går oftast före säkerheten medan det inom kriminalvården är precis tvärtom.

De intagna på rättspsyk får inte utan särskilda skäl avskärmas från omvärlden. Det innebär att de har tillgång till mobiltelefoner, internet, brev utan särskild granskning, obevakade besök utan särskild prövning osv. Detta gäller även innehav av tillhörigheter där det mesta tillåts samt privata kläder.

Med undantag för vissa öppna anstalter så är fängelserna mycket striktare. Besökare måste vara ostraffade, den intagne måste ansöka om att få ringa telefonnummer och kontroll görs av mottagaren så att denne inte är straffad, den intagne delar telefon med ca 10-20 andra intagna och får endast ringa på fritid och då inom särskilda tider. Internet och annat är bara att glömma, likaså innehav av de flesta sorters tillhörigheter som tex dator och tv-spel, de intagna bär fångkläder.

Finns mängder med fler skillnader, alla till de fängelseintagnas nackdel.
Citat:
Om du arbetar eller beviljas studier ja. Lönen är några kronor i timmen.
Citat:
Ja, detta kan du ta med Posten. Du får dock betala för det.
Citat:
Sjukvården är gratis, huvudregeln är att du ska bekosta tandvård själv från de kronor du tjänar i fängelset eller privata sparade medel. Har du inga tillgångar (det är svårt att arbeta ihop en tandläkarräkning med en lön på några kronor i timmen hehe) så kan du få bidrag. Akutvård har du dock alltid rätt till.
Citat:
Ja. Bered dig dock på att du kanske inte får de mediciner du vill ha, även om det skulle gälla något så enkelt som tex näsdroppar vid förkylning. Normalt får du heller inte förvara medicinerna själv utan personalen förvarar det.
Citat:
Ja, sociala kan bekosta hyran efter individuell prövning. Ansök i god tid.

Citat:
Normalt får du inte ta in något direkt förutom glasögon och kanske armbandsur. Resterande kommer in till dig efter särskild prövning. Du kommer inte få tillstånd att inneha dator, det kan jag säga helt säkert, förutom om du kanske skulle sitta på en öppen anstalt.
Citat:
TV ingår normalt i cellen, utom på vissa öppna anstalter. Radio kan ingå också men inte nödvändigtvis.
Citat:
Ja men du bör ansöka innan om detta. Sakerna läggs i förråd och du kan efter särskild prövning medges att få in dom. Du kommer dock aldrig få in tex matvaror, det mesta i elektronikväg. Böcker och tidningar går bra.
Citat:
Ja, antingen helt på eget bevåg genom kommunikation via brev. Om du medges studier av anstalten så kan de både bekosta kurser och hjälpa dig kommunicera med lärare. En del anstalter har även egna lärare. I första hand prioriteras studier på grundskolenivå och gymnasienivå. Vissa anstalter har yrkesutbildningar.
Citat:
Tack för svaren. Hur mycket får man i dagersättning och hur många timmar om dagen måste man jobba för det?
En normal arbetsvecka är 40 timmar. En normal lön ligger runt 10kr/tim.
Citat:
Får man ha med sig böcker i cellen?
Ja, efter särskild prövning. Brukar dock aldrig vara problem. Antalet böcker är dock begränsat, räkna mellan 5-10 böcker i din cell.

Källa:
Min sambo
Senast redigerad av SnigelUno 2012-11-05 kl. 20:38.
Citera
2012-11-05, 21:00
Medlem
Jag har förstått att man måste jobba/studera om dagarna..
Finns det nån dag man kan "sova ut", lr måste man gå upp tidigt varenda dag för o få nån frulle?
Citera
2012-11-06, 00:23
Medlem
Vad händer om man väljer att inte kommat ur från cellen? jag vill inte träffa andra fångar och plitar.
Citera
2012-11-06, 00:52
Medlem
Tragiskt nog är svaret ja på alla dina frågor. Det BORDE vara NEJ rakt igenom
Citera
2012-11-06, 02:11
Medlem
UgLyBastards avatar
det kan vara roligt att sitta inne, det tyckte jag, men då satt jag bara en kort tid på öppen, åby anstalten utanför uppsala. kan längta tillbaks dit faktiskt. mycket roligt hade vi, dag å natt.

man har jobbplikt i finkan, du jobbar 8 - 16 ungefär, vi fick cirka 10 kr i timmen, vi gjorde nå skit till Hedins Bygg AB, så köp inget därifrån om du ska bygga tak, vi gjorde pallar också.

du får ha med dig tv-spel men inte brända spel och inte konsoller man skulle kan koppla upp mot internet.
mobil får du inte ha men det brukar finnas ett par.

det finns en sjuksyster du kan träffa, man får boka tid, och mediciner får man ha i en dosett men lite beroende på vad det är för typ. jag fick ha hyfsat starka mediciner, fast inga narkotika klassade.

det fanns ett allrum med tv, och vi hade tv och radio på rummet, gemensamma toaletter och duschutrymmen.

man får ha en uppsättning egna kläder med sig in i sitt rum, som man har nyckel till, väldigt skönt, men kläderna får endast användas i sitt eget rum och efter stängning av paviljongerna kl 21. då är det utegångsförbud.

dra till åby om du blir dömd till mindre än ett år
Senast redigerad av UgLyBastard 2012-11-06 kl. 02:16.
Citera
2012-11-06, 07:22
Medlem
Slivars avatar
det finns en bra tråd om norska fängelser här på fb sök så hittar du den säkert! men vad jag läst så skall norska fängelser vara väldigt bra mot svenska. jag själv fick min dom i augusti ett år och fick skaka galler i slutet av oktober (i sverige) men kanske likadant?[/quote]

Ungefær lika kan det verka. Fick besked nu, ska in i slutet av nov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in