2012-05-31, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Hur ser en normal dag ut på en öppen anstalt? Vad gör man? Jobbar man, vad tjänar man i så fall?
Får man permision lätt?

Varierande.. De vanliga arbetena, borträknat förtroendeuppdrag, börjar 07.30, orkar man inte stiga upp så väcker plitarna en vid 08.00 då det är kontroll av bäddning och städning, om de inte hinner ropa ditt namn/nummer i högtalarna först. Arbete till ca 11.30 då det är mat och rast tills 12.30, sen arbete igen till 15.45 och middag vid 16.00, sedan kan du göra vad du vill fram till inlåsning.. tjänar 11 kr/h och 22 kr/h på helger..

Permissioner brukar vara lätta att få, men kan klargöra att det är inget man har rätt till.. Ska vara bokstavligen OMÖJLIGT att få permis om man har ett straff på 3 månader eller mindre, men plitarna gör hur fan dom vill med de ändå, oavsätt vad KvaL säger.
Citera
2012-06-03, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Jag är 18. Det är seriösa frågor,

Då har du sett på för mycket film i dina dagar. En anstalt och kriminella fungerar inte på det sättet du frågar behov att veta. Du kan glömma all din frågeställning.

Allt du frågade om är som taget ur filmvärden och inget du behöver tänka på i verkligheten.
Citera
2012-06-03, 01:52
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Då har du sett på för mycket film i dina dagar. En anstalt och kriminella fungerar inte på det sättet du frågar behov att veta. Du kan glömma all din frågeställning.

Allt du frågade om är som taget ur filmvärden och inget du behöver tänka på i verkligheten.
och till det kan jag lägga att panelbeater kan hitta svar på alla sina frågor om h*n lägger lite tid på att läsa i tråden.
Citera
2012-06-03, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Någon som kan svara på hur man håller sig undan från problem på kåken? Hur man inte blir våldtagen etc? Finns hembrännt på kåken?
Hur får man vänner på kåken? Hur blir man omtyckt? Borde man byta efternamn ifall man har en släkting som suttit (och skapat sig ovänner), utifall man själv skulle hamna där? Räcker ju med att va på fel plats vid fel tidpunkt efter jobbet för att hamna på anstallt,så det är ju bra att veta sånt här utifall att.

Vilken anstallt är bäst/sämst? Gärna en skala på ett till 10.
Vid vilken sorts brott kan man få fotboja?- Är det någon skillnad på hur långt straffet är?

Måste man duscha med andra människor? Hur länge får man duscha?
Finns det toa på rummet ifall man behöver pissa mitt i natten?

Har hört hemska historier om hur folk ropar på mamma mitt i natten. Vilket jävla samhälle vi lever i.
Folk blir väl sällan bättre människor av kåken?
Kan ju inte va kul att va kriminell..

Även om jag inte tycker frågeställningen verkar seriös, speciellt med den sista meningen som känns lamt ironiserad ska jag försöka ge lite snabba svar.

- Du blir inte våldtagen om du beter dig om du inte har sjuk otur, suttit flera gånger och aldrig ens hört talas om en våldtäkt, det är fan så att homofobin är så stor på kåkarna att jag tror ingen ens skulle tänka tänken, de spöar dig istället.

- Vill du undvika problem pratar du lagom mycket, du frågar om platsen är ledig i matsalen när du är ny tills du hittar en ledig plats, sen håller du den. Du är homofob(Även om du inte är det så får du låtsats vara det) (Du är inte rasist, är du det får du låtsats vara det) Du pratar inte politik, du undviker att ha åsikter.

- De flesta anstalter har toa på rummet, dock inte alla och ännu färre häkten (Häkten kan jag svara på sen) Du får oftast duscha själv. Du kan duscha typ närfan du vill på dagen efter upplås och innan inlås såklart.

- Har aldrig hört någon som ropar på mamma mitt i natten men det är ofta folk mår sjukt risigt vilket inte är märkligt.

Hoppas du fick lite svar.
Citera
2012-06-03, 03:28
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
Även om jag inte tycker frågeställningen verkar seriös, speciellt med den sista meningen som känns lamt ironiserad ska jag försöka ge lite snabba svar.

- Du blir inte våldtagen om du beter dig om du inte har sjuk otur, suttit flera gånger och aldrig ens hört talas om en våldtäkt, det är fan så att homofobin är så stor på kåkarna att jag tror ingen ens skulle tänka tänken, de spöar dig istället.

- Vill du undvika problem pratar du lagom mycket, du frågar om platsen är ledig i matsalen när du är ny tills du hittar en ledig plats, sen håller du den. Du är homofob(Även om du inte är det så får du låtsats vara det) (Du är inte rasist, är du det får du låtsats vara det) Du pratar inte politik, du undviker att ha åsikter.

- De flesta anstalter har toa på rummet, dock inte alla och ännu färre häkten (Häkten kan jag svara på sen) Du får oftast duscha själv. Du kan duscha typ närfan du vill på dagen efter upplås och innan inlås såklart.

- Har aldrig hört någon som ropar på mamma mitt i natten men det är ofta folk mår sjukt risigt vilket inte är märkligt.

Hoppas du fick lite svar.

Tack för ditt svar. Nej,alltså jag har en mus från 1992 som har gått half sönder,så jag skulle aldrig ha tålamodet att va ironisk och ställa frågor som jag inte ville ha seriösa svar på.
Intressant detta med att låtsas att man inte har en åsikt om något. Gäller det allt möjligt?
Personligen så skulle jag ha svårt att respektera någon som inte vill ge sin åsikt OM NÅGONTING. Hur ska man då få vänner ifall det uppstår problem?? Om man inte tycker något om någonting så kan väl ingen lära känna en?
Övrigt då, ifall någon ber om tjänster och gentjänster då?
Hur uppfattas man om man nästan bara håller sig för sig själv och läser böcker? Hur vet man vilka som går att lita på? Hur ofta får man stryk på kåken som nykomling och vart sker det oftast?
Vart på kåken är man mest utsatt för stryk? På sitt rum? Kan folk bara trava rakt in i ens rum efter att det är upplåst eller finns det regler? Skulle ju inte va kul ifall det kommer in några som stänger dörren o ger en pisk,medans plitarna låtsas att de inte hör eller ser liksom.
Får man ha porrtidningar?
Kan man smuggla in en mobiltelefon?
Hur går det till när man begär p18 och när bör man göra det enligt din mening?
Om man har en släkting som suttit och inte blivit omtyckt, är det bäst att inte ha samma efternamn om man hamnar där? Går det att få tag på anabola på kåken? Vad går det att köpa för mat och snacks,hygienartiklar etc från kiosken? Om man blir utfrågad av andra fångar varför man sitter,ska man va en öppen bok och svara direkt/inte svara alls?
Hur vanligt är det med hemma gjorda vapen på kåken? Såg en dokumentär idag där en kille skrek som en tjej när han fick sin lunga punkterad. Är det vanligt i svenska fängelser?
Vilka metoder av självförsvar fungerar bäst enligt din åsikt?
Prata lagom mycket alltså,men om vad ska man prata när man pratar då? Måste ju va jobbigt att inte få prata och skratta om vad man vill.
Hur lång tid brukar det ta innan plitarna ingriper då det blir bråk? Hur vet man vilka plitar som går att muta för att få privilegier?
Någon som haft sex med en plit?
Tacksam för svar. Du eller någon annan som suttit får gärna svara.
Citera
2012-06-03, 15:19
Medlem
CrazyPriests avatar
Om en Nazist/rasist hamnar på kåken där det mest är invandrare, kommer denna automatiskt få problem p g a sina åsikter, ex råka ut för en liten olycka?

Om invandrar-medfångarna känner till dennes åsikter förstås!
Citera
2012-06-03, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Om en Nazist/rasist hamnar på kåken där det mest är invandrare, kommer denna automatiskt få problem p g a sina åsikter, ex råka ut för en liten olycka?

Om invandrar-medfångarna känner till dennes åsikter förstås!

Nej. Åsikter eller rasskillnader tas det ingen större hänsyn till, om inte man springer och skyltar och försöker spela tuff genom dessa, då kommer någon att ta ner dig på jorden igen, man bor tillsammans under en längre period och vill ha det lugnt och behagligt.

Tex så umgås de olika ziggisar med varandra, araber med albaner osv, som aldrig skulle tittat på varandra på utsidan.
Citera
2012-06-05, 00:33
Medlem
Det med att inte ha åsikter om något är ju mest ett sätt att inte hamna i problem, vilket du frågade om.
Själv har jag massor av åsikter och yttrar dem gärna men det medför ju större risk at tdet blir en diskussion och på kåken är det vanligare att de diskussionerna blir lite hetsiga
Citera
2012-06-05, 10:46
Medlem
Har två frågor:

1. Anstalten Täby? Enligt vad jag läst i denna tråd så verkar anstalten lugn - inte särskilt mycket bråk osv. Är det fler som kan bekräfta det?

2. Nån som varit med om att värdesaker man lämnat in vid inskrivning på anstalt/häkte inte varit där när man muckat? Dvs, nån vakt som tagit ens klocka/pengar/halsband?
Citera
2012-06-05, 16:21
Medlem
1 juli börjar jag avtjäna mitt fleråriga straff på Hinseberg. Känner mig lite smånervös inför detta. Några råd inför straffet som ni tycker jag bör tänka på?
Citera
2012-06-05, 16:38
Medlem
Fytt i rackarn! Har 2 o en halv vecka kvar med boja. Hade nog inte kunnat vara värre med fängelse det här. Ruskigt jobbigt för er som funderar på boja. Men men alla e vi olika.
Citera
2012-06-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerryButcher76
Fytt i rackarn! Har 2 o en halv vecka kvar med boja. Hade nog inte kunnat vara värre med fängelse det här. Ruskigt jobbigt för er som funderar på boja. Men men alla e vi olika.

KÄMPA!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet1965
1 juli börjar jag avtjäna mitt fleråriga straff på Hinseberg. Känner mig lite smånervös inför detta. Några råd inför straffet som ni tycker jag bör tänka på?

Ja skicka pm om du vill ha "besök"
Är det första gången, hur länge ska du sitta?
Vad ska du sitta för?
Kan nog inte ge råd då jag inte har en anning hur kvinnoanstalt är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in