2012-06-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
KÄMPA!

Ja skicka pm om du vill ha "besök"
Är det första gången, hur länge ska du sitta?
Vad ska du sitta för?
Kan nog inte ge råd då jag inte har en anning hur kvinnoanstalt är

Första gången, är dömd till 2,5 år (oskyldig till det mesta som jag dömdes för), ekobrott. Förutom detta tampas jag med cancer som gjort att jag fått uppskov i närmare ett år (pga cellgiftsbehandling), men nu är det dags eftersom det rent juridiskt inte längre går att få uppskov. Känns inget vidare faktiskt när man mår så illa som jag, men det är väl något som jag får tugga i mig och försöka överleva på något sätt.
Citera
2012-06-05, 22:10
Medlem
ska du _GÖRA_ 2.5år? eller fick du det? Ja tyckte de var märkligt att du hade egen inställes när det gällde hinse för tror det är min 2år där. Ja tufft. Det är "bara" att kämpa, har du mycket familj osv som stöttar dig eller är du ensam?
Citera
2012-06-05, 23:38
Medlem
Citat:
ska du _GÖRA_ 2.5år? eller fick du det? Ja tyckte de var märkligt att du hade egen inställes när det gällde hinse för tror det är min 2år där. Ja tufft. Det är "bara" att kämpa, har du mycket familj osv som stöttar dig eller är du ensam?

Som sagt, dömd till 2,5 år. Har make som stöttar mig, men i övrigt rätt ensam.
Citera
2012-06-06, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet1965
Som sagt, dömd till 2,5 år. Har make som stöttar mig, men i övrigt rätt ensam.
Så jag gissar du är närmare 50(Bra detektiv va?)
De tipsen du ville ha ska jag ge några iaf, fast kanske bara är skit eftersom det antagligen är stor skillnad på män/kvinnokåkar Men att ha några år på nacken brukar automatiskt medföra , lite, respekt och lugn och ro. Kan också ha att göra med att de ofta är tryggare i sig själva, är man ung är det jobbigt o sitta inne då det ska bevisas en massa saker hela tiden. Mina tips till dig - Ta det lite lugnt, var avaktande och lugn, var inte rädd för att fråga hur det går till, de flesta intagan brukar oftast vara hjälpsamma. Prata inte för mycket med plitarna, de är manipulativa svin som försöker bli din vän och sen jävlas med dig.
Sen för att klara tiden skapa rutiner, kåken i säg hjälper dig ju med det, men börja träna exempelvis och basta efteråt så sover du bra. BRYT inte rutinerna för det är då du börjar tänka och mår dåligt.
Sen det viktigaste av allt, RÄKNA INTE DAGAR, VECKOR, MÅNADER etc, då stannar tiden. Försök skapa dig ett liv av tiden där inne.
Citera
2012-06-06, 13:18
Medlem
Citat:
Så jag gissar du är närmare 50(Bra detektiv va?)
De tipsen du ville ha ska jag ge några iaf, fast kanske bara är skit eftersom det antagligen är stor skillnad på män/kvinnokåkar Men att ha några år på nacken brukar automatiskt medföra , lite, respekt och lugn och ro. Kan också ha att göra med att de ofta är tryggare i sig själva, är man ung är det jobbigt o sitta inne då det ska bevisas en massa saker hela tiden. Mina tips till dig - Ta det lite lugnt, var avaktande och lugn, var inte rädd för att fråga hur det går till, de flesta intagan brukar oftast vara hjälpsamma. Prata inte för mycket med plitarna, de är manipulativa svin som försöker bli din vän och sen jävlas med dig.
Sen för att klara tiden skapa rutiner, kåken i säg hjälper dig ju med det, men börja träna exempelvis och basta efteråt så sover du bra. BRYT inte rutinerna för det är då du börjar tänka och mår dåligt.
Sen det viktigaste av allt, RÄKNA INTE DAGAR, VECKOR, MÅNADER etc, då stannar tiden. Försök skapa dig ett liv av tiden där inne.

Tack för tipsen!
Citera
2012-06-06, 23:38
Medlem
DIEXELs avatar
Har en fundering angående käket.

Har alla anstalter där alla intagna lagar sitt eget käk eller har säkerhetsanstalterna som Kumla, Hall, Saltvik och Tidaholm innan nedgraderingen, mer "matsalsstuk" på det hela? Hur är det när man sitter på isolering? Jag antar att man äter i cellen och inte blir utsläppt för sånt?
Citera
2012-06-07, 17:02
Medlem
PaulStanleys avatar
Finns de någon som skulle kunna berätta lite om Skenäs? Är det Kriminalvårdens svar på barnens ö? Verkar iallafall finnas bra med utbildning där inne! finns det någon med erfarenhet därifrån?

http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/Skenas/ låter ju faktiskt jävligt bra!

Av den lilla information jag har hittat ute på nätet verkar det ju ha blivit sämre där inne på senare år med slitna lokaler och annat.
Jag har förstått att dem flesta anstalter är det 50/50 mellan invandrare och etniska svenskar eller så är det bara ett rutinmässigt svar dem ger alla. Skitsamma har inget större problem med invandrare, vad jag har problem med är hormonstinna skäggbarn som ständigt måste hävda sig vilket jag inte själv har någon lust med! Så den uppenbara frågan!! Lider anstalten av många skäggbarn? Förstår att man helt och hållet inte kan slippa mytomaner och annat pack vart man än kommer men det borde väl finnas någon måtta. Känns som lägre klassade anstalter lider av de här.
Citera
2012-06-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulStanley
Finns de någon som skulle kunna berätta lite om Skenäs? Är det Kriminalvårdens svar på barnens ö? Verkar iallafall finnas bra med utbildning där inne! finns det någon med erfarenhet därifrån?

http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/Skenas/ låter ju faktiskt jävligt bra!

Av den lilla information jag har hittat ute på nätet verkar det ju ha blivit sämre där inne på senare år med slitna lokaler och annat.
Jag har förstått att dem flesta anstalter är det 50/50 mellan invandrare och etniska svenskar eller så är det bara ett rutinmässigt svar dem ger alla. Skitsamma har inget större problem med invandrare, vad jag har problem med är hormonstinna skäggbarn som ständigt måste hävda sig vilket jag inte själv har någon lust med! Så den uppenbara frågan!! Lider anstalten av många skäggbarn? Förstår att man helt och hållet inte kan slippa mytomaner och annat pack vart man än kommer men det borde väl finnas någon måtta. Känns som lägre klassade anstalter lider av de här.

Haha! Förstår exakt din beskrivning och jag tror att till dessto tyngre anstalter du kommer till dessto mindre skäggbarn springer du på som måste hävda sig, där får du träffa riktiga killar istället... Så jag kan tänka mig skenäs är fullt av väskryckande mongon som tror de ska leka prisonbreak säsong 3
Citera
2012-06-08, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Har en fundering angående käket.

Har alla anstalter där alla intagna lagar sitt eget käk eller har säkerhetsanstalterna som Kumla, Hall, Saltvik och Tidaholm innan nedgraderingen, mer "matsalsstuk" på det hela? Hur är det när man sitter på isolering? Jag antar att man äter i cellen och inte blir utsläppt för sånt?

Endast även ett fåtal öppna anstalter där man får laga sin egen mat. Majoriteten av de svenska anstalterna har ditt s.k. "matsalsstuk". Dock det som kan skilja öppna från slutna generellt i matväg är att på öppna kan man äta mackor, fil osv efter inlåsning, på slutna är det sparad frukt som gäller. Dock också borträknat samtliga citrusfrukter, märk vilket även många öppna förbjuder.

Ang. isol, nej man blir inte utsläppt för att äta, isol är just isol, du blir utsläppt en timme om dagen om du vill.
Citera
2012-06-09, 07:12
Medlem
PaulStanleys avatar
Citat:
Haha! Förstår exakt din beskrivning och jag tror att till dessto tyngre anstalter du kommer till dessto mindre skäggbarn springer du på som måste hävda sig, där får du träffa riktiga killar istället... Så jag kan tänka mig skenäs är fullt av väskryckande mongon som tror de ska leka prisonbreak säsong 3

Ja, det låter ju inge vidare men vad fan ska man göra?

På midsommar är det dags iallafall, närmare 2.5 år har man fått pga grövre våldsbrott.
Känns ju aningen konstig placering i min värld, anstalten kallas ju "Playa del Skenäs" i en annan tråd, förvisso ett inlägg från 2005.

Tiderna har kanske förändrats? Kan väl vara att jag ej har någon gäng anknytning.
Placerings enheten var kåta på de när jag snackade med dem förut. Det kändes ju ganska oproffsigt när farbrorn kläcker ur sig, om jag var med i något slags gäng!? Svaret på den frågan kändes på något sätt avgörande om vart jag skulle hamna.

Förvånar mig inte ett dugg om de är så dem jobbar med och ta reda på vem som är vad. Mer efterbliven myndighet får man ju leta efter...
Fick fan ringa honom 3 gånger innan han kunde få igång linan, så att han kunde få fram mig på datorn.

Innan jag kom fram första gången till det rikspuckot så vart jag kopplad till säkert 4 olika handläggare. Kände mig som ett spån när jag kom fram till samma växeltant (finns antagligen bara en) flertalet gånger, aaa hej det är "förnamn" "Efternamn" igen, det är ingen som svarar! Och kärringen i luren fattar såklart ingenting om vem jag är eller nånting.

Ledsen om det blev lite mycket och osammanhängande men är jävligt trött och förbannad.

Känner mig iallafall illa till mods pga att det säkert kommer svämma över av skäggbarn och mytomaner. Hoppas på att de finns skönt folk som är hyfsat reko iallafall. Men vad finns de och göra om man hamnar i samma paviljong med ali baba och dom 40 rövarna? Får rysningar...
Senast redigerad av PaulStanley 2012-06-09 kl. 07:46.
Citera
2012-06-09, 16:43
Medlem
Ska du GÖRA 2.5år? Att hamna på öppen är ju belöning i sig eftersom det är bäst. Men om jag skulle gjort så lång tid skulle jag nog knallat mig till tyngre anstalt så jag får sitta med folk som ska göra lika lång tid som mig själv. Drygt när hela besättningen byts ut var annan månad.
Citera
2012-06-09, 19:28
Medlem
PaulStanleys avatar
Citat:
Ska du GÖRA 2.5år? Att hamna på öppen är ju belöning i sig eftersom det är bäst. Men om jag skulle gjort så lång tid skulle jag nog knallat mig till tyngre anstalt så jag får sitta med folk som ska göra lika lång tid som mig själv. Drygt när hela besättningen byts ut var annan månad.

aaa 2 år och 3 månader ska jag sitta men får väl hoppas på att de finns fler av min sort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in