2012-05-07, 18:39
Medlem
NordiskRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Anstalten i Nyköping ska vara helt ok har jag hört bra plitar bra mat o dessutom inte för långt ifrån Stockholm,så den rek,jag

http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/Nykoping/

När jag satt där var det riktigt skitställe. Bra folk, mestadels vita (men det varierar ju överallt). Men plitarna och ledningen var fruktansvärt kassa. Förtroenderådet låg i konstant krig med dem. Kvinspen var neger det säger väl allt om hur "välskött" och "organiserat" det var. Det var kaos. Både intagna och plitar skrev insändare i tidningen om hur anstalten missköttes. Folk blev knallade för att Negerkonungen inte gillade dem, m.m. De försökte stänga igen våra ventilationsluckor i cellerna, men de bröts upp (eller skruvades upp med hemmagjorda verktyg) ganska snabbt och förtroenderådet lyckades få dit inspektörer från kommunen som efter besöket förbjöd Herr Neger att skruva igen vår tillgång till frisk luft igen. Maten var inte den bästa heller. Men det kan ju ha förändrats.

Kan rekommendera Brinkeberg däremot. Vad gäller standard på lokaler och plitar alltså.
Senast redigerad av NordiskRevolution 2012-05-07 kl. 18:45.
Citera
2012-05-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temucoboy
vurst case scenario

HAHAHAHHAHHA. Det var gött att sitta i fängelse.

Är det när man äter korv med bröd och upptäcker att ketchupen är slut? Vurst case scenario.
Citera
2012-05-11, 21:43
Medlem
PaulStanleys avatar
Är det någon här inne som sitter på lite färsk info om anstalten skenäs? Allt är välkommet! Vill få en bild av hur det ser ut och fungerar där inne. Tack på förhand!
Citera
2012-05-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulStanley
Är det någon här inne som sitter på lite färsk info om anstalten skenäs? Allt är välkommet! Vill få en bild av hur det ser ut och fungerar där inne. Tack på förhand!

Vad vill du veta?
Är det väldigt viktigt kan jag skicka iväg ett brev med frågor om rutiner etc till en polare där.
Jag satt för inte allt för länge sen på en klass 2a och därifrån skickades många till Skenäs, de som visste något om det stället lät rätt positiva till det.
Citera
2012-05-13, 12:50
Medlem
johanness avatar
ni som suttit inne: blev ni förkylda och fick influensa som vanligt, eller var det mer sällan? med tanke på att systemet är ganska slutet funderar jag på om det är svårare för virus att leta sig in till fängelserna. kan det vara så?
Citera
2012-05-13, 12:54
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
ni som suttit inne: blev ni förkylda och fick influensa som vanligt, eller var det mer sällan? med tanke på att systemet är ganska slutet funderar jag på om det är svårare för virus att leta sig in till fängelserna. kan det vara så?
Jag blir förkyld och sjuk väldigt enkelt (satans indiangener) men blev aldrig sjuk inne, bortsett från en liten förkylning.
Citera
2012-05-13, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannes

Ingenting... Men orkade inte jobba en dag så jag skyllde på influensa och då blev de isol direkt hahaha, så ett tips, skyll inte på de
Citera
2012-05-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centon
Ingenting... Men orkade inte jobba en dag så jag skyllde på influensa och då blev de isol direkt hahaha, så ett tips, skyll inte på de

Lät som du utelämnade endel information där? Det skulle du ju kunna anmäla dem rätt hårt för?
Du har ju rätt att sjukanmäla dig, om de sen kanske inte tycker du är sjuk kan de ändå inte köra dig till isol utan du får bara en arbetsvägran...

Jag la iaf märke till att när någon blev sjuk så blev alla sjuka, natúrligtvich eftersom vi bor så tätt på varandra.
Citera
2012-05-14, 00:43
Medlem
PaulStanleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
Vad vill du veta?
Är det väldigt viktigt kan jag skicka iväg ett brev med frågor om rutiner etc till en polare där.
Jag satt för inte allt för länge sen på en klass 2a och därifrån skickades många till Skenäs, de som visste något om det stället lät rätt positiva till det.

Jo, jag ska själv dit i juni och undrar lite om rutiner, vad det är för klientel och stämningen bland dom intagna etc?
Ska sitta där ett tag så jag undrar lite om vardagliga saker så som mat, skick på lokaler och liknande saker. All information är uppskattad oavsett vikt, kommer ju som sagt vara mitt boende en tid framöver..
Citera
2012-05-14, 18:42
Medlem
Jag har hört att i USA på senare år får vissa fångar komma ut på dagarna och arbeta lite på företag (lär ju knappast vara på de tyngre anstalterna, tror det inte är tvång, däremot "tvång" att arbeta på anstalten). Är det vanligt i Sverige också (eller är det mest de som har fotboja)? Jag vet att det fått kritik i USA, speciellt då arbetslösheten är hög, eftersom de menar att fångarna "snor" arbeten från andra.

Sedan undrar jag om det verkligen finns någon form av privata fängelser i Sverige? Trodde inte det, men den här

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/198586om-anslag-till-kriminal_G901JuU30/

påstod att Skyddsvärnet i Göteborg och Stockholm har/hade privata anstalter? Vilka? (trodde inte det kunde vara sant att någon i Sverige 1985-1986 överhuvudtaget försespråkade privata anstalter, självklart stannade åsikten bara hos en-några få personer)
Citera
2012-05-15, 00:52
Medlem
Japp, du kan (Extremt svårt dock) Få "Frigång" från Öppen anstalt (Klass 3 eller E)
Då du åker iväg och jobbar och kommer hem på kvällen, stenhårda kontroller dock. Och bara i slutet av straffet
Citera
2012-05-15, 11:51
Medlem
hej! då en familjemedlem sitter på Norrtälje anstalten skulle jag gärna vilja veta lite hur det går till där. hur funkar det om jag vill skicka cd skivor till hen? kan dom vara brända fast med utskriven etikett på? tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in