Ursprungligen postat av Archer-R
Vet inte riktigt vart jag skall börja, du har blivit anmäld säger du, för ett brott som kan ge mellan 6mån upp till 4 år, ok.
ska försöka vara så utförlig i förklaringen som jag kan, nu kommer polisen ge anmälan till en åklagare som bestämmer om ärendet ska gå vidare eller läggas ner, vi förutsätter det går vidare, då kommer polisen göra en förundersökning där dom förhör alla inblandade, målsäganden, den/de misstänkte/misstänkta. Du får en lapp eller ett tel.samtal där dom ger dig tid och datum för förhöret eller så hämtas du av polisen ifall det e grovt nog.
Är du den misstänkta kommer du delges misstanke när förhöret påbörjas, för att du ska veta vad de handlar om och varför du är där.
Efter förhöret är avklarat kontaktar förhörsledaren åklagaren som har fallet för att han ska bestämma ifall du ska anhållas eller släppas.
Anhålls du, så har dom 96h på sig att begära dig häktad eller släppa dig.
Du häktas av följande anledningar:
1. Flyktrisk, att det finns risk du drar iväg för att förhindra åtal, typ om du är utländsk medborgare som inte bor i sverige, eller har starka kopplingar utomlands.
2. Kollusion, att du riskerar förstöra utredningen,,paja bevis, hota vittnen, snacka ihop dig med ngn medmisstänkt osv.
3. Obligatorisk häktning, som gäller när det ser ut som du riskerar få ett straff på minst två år.
4. Fortsatt brottslighet, tex kan va vad som helst,,en snattare som snattat och åkt fast ett flertal ggr på kort tid
Vill dom ha dig häktad, kommer ni åka till en jourdomare på närmsta tingsrätt, där åklagare drar genom fallet, och du o din advokat får säga erat, sedan bestämmer en domare om du häktas eller släpps.
Vill inte åklagaren ha dig häktad, släpps du direkt efter hans beslut.
Så du kan släppas direkt efter förhöret, eller efter du blivit anhållen (åklagaren begärde inte dig häktad), eller efter häktningsförhandlingen där domaren inte hållit med åklagaren
Sitter du häktad, får åklagaren 2v på sig att väcka åtal, sen får du ett omgående datum för huvudförhandling (åtal i domstol). Ifall nu inte åklagaren begär vidarehäktning för att utredningen ej är klar eller så.
Är du på frifot kommer det dröja innan åtal sker, är det bra eller dåligt, beror väl på din situation för tillfället,,,har man ett nytt jobb, kanske man inte vill behöva sitta inne efter 4mån jobb bara.
Sen ska jag dessutom tillägga att i samma ögonblick som du begärs anhållen, har du rätt o få en advokat. Det är staten som betalar advokaten, utom i speciella fall där du anses ha råd med det. Vid fängelsestraff, är det nästan alltid staten som tar notan för din advokat.
Mitt råd är ALLTID till alla som ska till förhör som misstänkta, säg inget alls. Iaf tills du har en advokat, polisen är bra på att vrida o vända på vad du säger,,tills du glömt vad du först sa. Sen när du inte kommer ihåg det, verkar du inte trovärdig alls.
Polisen är också jäkligt bra på att låtsas vara din vän "äsch du behöver väl ingen advokat, vi klarar oss själva nu osv osv", sitt hellre en natt i arresten o vänta på advokaten kommer nästa morgon istället för att sitta helt ensam i förhör med ngn vass förhörsledare.
Har du medbrottslingar (vi förusätter du är skyldig nu), som du inte vill sätta i klister, säg inget alls. Vägra svara på ngra frågor alls, för sen när dom tillslut måste väcka åtal, får du o din advokat papper från hela förundersökningen om vad alla sagt, sen kan du bara säga mer eller mindre samma sak som din eventuella medbrottsling.
MEN försök alltid hålla er så nära sanningen som möjligt, nu sitter jag inte här o tipsar hur du ska göra för att komma undan straff, men man kan alltid lindra det lite. Vissa människor sitter o gör bort sig totalt i domstolarna,,du vill inte bli en sådan.
Efter rättegången är slut, om du är häktad vid tillfället. Kommer åklagaren yrka på att antingen kvarhålla dig i häktet, eller vitsorda att du släpps på frifot. O du får besked direkt av domstolen.
Är du på frifot vid rättegångens datum, så får du gå hem också. Dock finns det en risk, ifall domstolen lutar åt att du kommer dömas för brotten, att dom begär dig häktad redan dag 1 efter rättegången eller under tiden då dom funderar över domslutet. Då häktas du pg av antingen flyktrisk, eller den obligatoriska häktningen som jag nämnde tidigare.
Sedan får du din dom, o antingen godtar du den, eller så kan ni överklaga till hovrätten, då får du en omgång i domstolen till, skillnaden där är att flertalet av dom som sitter i domstolen i hovrätten, är juridiskt kunniga, i tingsrätten är det enbart 1 av dom som är det, de andra är politiskt tillsatta "vanliga människor"
i hovrätten kan du antingen få domslutet från tingsrätten fastställt, dvs samma dom/frikännande som i tingsrätten, eller höjt straff eller sänkt straff.
får du ett fängelsestraff som du inte kommer begäras häktad för, kommer du sedan få ett datum och plats var du skall avtjäna ditt straff på. Du brukar få kallelsen ca 8-12v innan det är dags.
Du nämnde Härnösand, nuförtiden tar dom ej i beaktande vart du bor, utan även om du bor i luleå kan du hamna nere i Malmö, det e helt upp till dom. Så tro inte du kan bestämma vart du skall sitta, dock när du fått din dom, kan du ta domen, packa lite grejor o gå o knacka på ett fängelse du vill sitta på, där nöjdar du dig (nöjdförklarar domen), o börjar avtjäna ditt straff direkt, DOCK är det enda dom på anstalten behöver göra är att ta emot dig, vill dom inte ha dig, eller det inte finns plats, skickar dom vidare dig till ngn annan anstalt eller häkte tills plats hittas åt dig.
Ang din dom, så är den offentlig ja. Men det är inget som ligger på plats där, dock kan dom intagna helt enkelt fråga dig, tror dom inte dig, kan dom ringa ngn på utsidan som kollar upp det, så mitt råd är att va ärlig.
Har du gjort ngt skitt, sexbrott,våld mot barn/kvinnor/äldre osv osv,,så direkt du kommer till anstalten så begär att få frivillig isol, det är för ditt eget välmående jag rek. det
Så e hela resan till fängelset.