2011-03-22, 19:06
Medlem
Låt säga jag döms till 6 månaders fängelse, tidigare ostraffad och allt det. Då är det väl rätt stor chans jag hamnar på öppen?

Advokaten sa de tar typ 1-2 tills man åker in efter domen kommer, de tar väl längre tid?
Citera
2011-03-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Låt säga jag döms till 6 månaders fängelse, tidigare ostraffad och allt det. Då är det väl rätt stor chans jag hamnar på öppen?

Advokaten sa de tar typ 1-2 tills man åker in efter domen kommer, de tar väl längre tid?

Du har goda möjligheter till öppen. Men om du nu fått 6 månader, varför inte ansöka om bojja? Fängelsestraff upp till 6 månader tillåter det, och kraven är att du har jobb/studier på halvtid (tror det är halvtid), och att du inte missbrukar. Själv skulle jag välja att sitta av tiden på anstalt, om man nu har möjligheten till öppen. Du har en annan "frihet" och kan röra dig bland fler människor, där åtminstonde ett par är vettiga. Vad känner du själv?
Citera
2011-03-23, 07:40
Medlem
Ja jo givetvis men blev uppsagd från mitt jobb då det inte gick bra för dom och jag behövdes inte längre.

Men ja, 6 månader på öppen är väl inte allt för farligt som du säger. Man verkar ju få röra sig fritt och sånt.
Senast redigerad av Pojken1987 2011-03-23 kl. 07:43.
Citera
2011-03-23, 09:31
Medlem
Och kan någon bara vara snäll och säga hur lång väntetiden är idag från att domen kommer? Har aldrig fått något svar på den frågan.
Citera
2011-03-23, 11:51
Medlem
Citat:
Och kan någon bara vara snäll och säga hur lång väntetiden är idag från att domen kommer? Har aldrig fått något svar på den frågan.

Info om bojja:
http://www.kriminalvarden.se/Frivard/Fotboja/

Jag kan rekommendera bojja, om du inte har tänkt att göra något nytt brott som kan tänkas ge dig 6mån igen, vilket jag ser som omöjligt då det bara blir längre straff ju mer brott du blivit dömd för, i princip.

Att sitta på öppen är som ett vuxendagis.

Hur lång tid det tar ifrån att domen kommit och tills du får åka in? Är ju 3veckor som man har på sig att överklaga domen, sen när den nu vunnit laga kraft så beror det på vart du vill sitta, vart det finns plats osv. Du kan ansöka om att få avtjäna straffet om 6månader om du har skäl.
Citera
2011-03-23, 12:44
Medlem
Ok men om jag vill ha fotboja får jag fixa jobb snart för det var väl ett krav.
Får min dom om 2 veckor. Om det blir fängelsestraff vill jag gärna hinna få njuta av sommaren lite vafan.

Men ja, om domen kommer om 2 veckor och sen det tar 3 veckor tills den träder i kraft, sen kanske man får vänta 2 månader till kanske? Att säga "man vill njuta av sommaren" tror jag inte är ett skäl till de skjuts upp 6 mån .
Citera
2011-03-23, 14:07
Medlem
Citat:
Får min dom om 2 veckor. Om det blir fängelsestraff vill jag gärna hinna få njuta av sommaren lite vafan.

Men ja, om domen kommer om 2 veckor och sen det tar 3 veckor tills den träder i kraft, sen kanske man får vänta 2 månader till kanske? Att säga "man vill njuta av sommaren" tror jag inte är ett skäl till de skjuts upp 6 mån .

Kravet är ju att man ska ha bostad, och sedan sysselsättning minst 20tim/vecka, jobb, praktik, studier.
Citera
2011-03-23, 14:29
Medlem
Tror faktist att du klarar dig undan ett fängelsestraff. Aldrig straffad tidigare och åtalad för våldsamt upplopp. Skulle tro Villkorligt + Samhällstjänst (40-100h). Dock kan du vägra samhällstjänsten och istället avtjäna straffet på anstalt. Vissa tycker samhällstjänst är skit. Men tror inte du får en ren fängelsedom.
Citera
2011-03-23, 20:14
Medlem
Jag fick min dov i hovrätten i december, gjorde en överklagan till HD bara för att dra ut på tiden (prövningstillstånd är väldigt ovanligt) men man lyckas få dommen som "laga kraft" vunnen "senarelagd" I mitt fall betydde detta att domen vann laga kraft i januari. I maj fick jag inställelsepapprena från Kriminalvården, lämnade in en ansökan om uppskov till september med hänvisning till arbete (6 månader brukar inte vara ovanligt att få på en gång) försökte sedan ännu en gång att få uppskov men fick avslag på detta. Dec -> September, nästan 9 månader från fallen dom. Mitt straff var över 1 år men mindre än 2 år.
Citera
2011-03-24, 08:12
Medlem
Okok tack, något mer skäl man kan säga som kan godtas då dom säkert kollar upp om man har jobb?
Citera
2011-03-24, 12:21
Medlem
Citat:

Om du blir dömd till fängelse och vill njuta av sommaren är ett tips att överklaga till hovrätten, det tar ju ett tag innan det blir hovrättsförhandlingar, och sen drar du bara tillbaka ditt överklagande eller låter hovrätten avgöra.
Citera
2011-03-24, 15:44
Medlem
Men kan väl bli högre straff då? Och advokaten sa om det blir fängelse och det blir under 6 mån skulle vi skita i överklaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in