2010-11-18, 21:28
  #1225
Medlem
tankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodemanen
¨

Ja det är tortyr och om du använder skallen så fattar du vad jag syftar på men jag får väl vara lite tydligare mot dig.
Att man måste låsa in folk fattar jag. Det jag vänder mig mot är att man slänger in en människa som inte är dömd för något, har du hört talas om oskyldig till motsatsen är bevisad? i en kall jävla cell utan ett skit utom en filt och där kan du få sitta helt isolerad från omvärlden i upp till 4 dygn. Man har inte rätt till ett skit mer än en dålig bok om man har tur. Du sitter där helt utan tidsuppfattning det är ett starkt ljus som aldrig släcks så att sova blir jävligt svårt, det kallar jag tortyr för man får lätt panik därinne efter ett tag och är man inte stark psykiskt så bryter du ihop totalt. När som helst under denna tid så kan du bli uppkallad på förhör och du kan inte välja att stanna kvar utan du kan bli tvingad av snuten.
Häktet- Där kan du sitta hur länge som helst utan tv, ringa din familj mfl, träffa folk, du har endast en timmes promenad per dygn som dessutom plitarna älskar att dra in. Ja du kan helt enkelt sitta helt isolerad från omvärlden hur länge som helst.
Detta kallar jag för tortyr då man anses som oskyldig till motsatsen är bevisad men man blir inte behandlad efter det tankesättet, visst är man skyldig som jag varit så kan man köpa det men det vet ju ingen annan än just jag. Tänk dig själv att sitta där och vara oskyldig hur fan skulle du reagera på det? Det händer trots allt rätt ofta att folk är oskyldiga. Varför kan man inte få se tv? På vilket sätt kan du sabba en ytredning genom att sitta och kolla på tex smallvile? På vilket sätt kan du sabba en utredning genom att ha en kolla på videofilm? Dessa småskaer som att se på tv/film skulle underlätta plågandet det innebär att sitta isolerad ngt oerhört.
Sen att det finns länder som är värre spelar ingen roll, i sverige ägnar sig myndigheter åt tortyr PUNKT SLUT

Det ska vara ett oerhört allvarligt brott för att alla restriktioner ska sättas igång av en åklagare.
Är du på sannolika skäl misstänkt för ett grovt brott(mord, grov narkotikasmuggling etc) då är det helt rätt att man inte ska få titta på tv, läsa tidningar eller få brev eller träffa någon annan än sin advokat. Allt för att den misstänkta inte skall få påverka utredningen eller bli påverkad.

Om det sedan visar sig att du är oskyldig och har suttit häktad tex 10 månader ja min vän då har du rätt att hämta ut en del pengar, något som inte existerar i många andra länder.
Ingen myndighet är perfekt den drivs ju av människor, ingen människa är perfekt.
Citera
2010-11-18, 21:56
  #1226
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ranare88p
En fråga till sx-pojken.
Hur tror du att reaktionerna såg ut på fängelserna runt omkring i Sverige då helikopterrånet genomfördes. Blev det stående applåder eller var det bara de som satt för stölder och rån som bryde sig? En liten konstig fråga men...aja.

Jag är inte sx men svarar endå.

Ingen bryr sig direkt.. kanske lite spekulationer om vem som är inblandad osv. Folk brukar inte bry sig så mycket om vad som händer på utsidan. Det brukar vara mer snack när det är rymningar och liknande för då kan det få konsekvenser för de som är på insidan.
Citera
2010-11-18, 23:46
  #1227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanker
Det ska vara ett oerhört allvarligt brott för att alla restriktioner ska sättas igång av en åklagare.
Är du på sannolika skäl misstänkt för ett grovt brott(mord, grov narkotikasmuggling etc) då är det helt rätt att man inte ska få titta på tv, läsa tidningar eller få brev eller träffa någon annan än sin advokat. Allt för att den misstänkta inte skall få påverka utredningen eller bli påverkad.

Om det sedan visar sig att du är oskyldig och har suttit häktad tex 10 månader ja min vän då har du rätt att hämta ut en del pengar, något som inte existerar i många andra länder.
Ingen myndighet är perfekt den drivs ju av människor, ingen människa är perfekt.

Jo tack jag vet att det ska till ett grovt brott för att alla restriktioner ska kopplas på , har själv suttit med fulla restriktioner.
Men du är ju ute och cyklar helt, svara på hur man kan påverka en utredning genom att kolla på dvd? Läsa en tidning som är censurerad? Träffa sitt 2 åriga barn under bevakning? Väldigt små saker som gör jävligt mycket för den som sitter isolerad.
Att man får ut pengar i efterhand om man är oskyldig betyder ju inte automatiskt att man kommer över den hemska upplevelse det kan vara för vissa att sitta isolerad. Och hur det är i andra länder spelar ingen roll, det är fortfarande tortyr även om det är mindre tortyr än i vissa andra länder.
Man behöver inte vara perfekt för att rätta till dessa saker, det är ju uppenbart att man skiter i det då man dömer folk på förhand.
Citera
2010-11-19, 02:06
  #1228
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Jag tvekar på att nån haft lufthål med handfängsel. Som sagt om de misstänker att det skulle finnas risk för nåt så avslår dom istället. Det verkar ju lixom motverka syftet lite att gå ute med handfängsel.

Men annars sker ju SP till sjukhus och sånt från dom högre säkerhetsklasserna ganska inpackade. När jag skulle till örebro sjukhus för att få kollat mitt knä från kumla så vart det midjebälte o hela grejen. Som tur var så hade dom inte dom s.k. hundkopplena på kumla då fast det var under ungeför samma tid som dom testa det på hall eller vart de var. Vet inte hur det gick med det sen...
Jodå, det har förekommit - detaljer kan jag dock inte ge dig. Det har dock handlat om synnerliga skäl och det jag främst tänker på låg före Majorana/Olssons rymning tidsmässigt - en del år sedan mao.
Citera
2010-11-19, 16:14
  #1229
Bannlyst
De värsta brottslingarna i fängelse

Hej

Jag undrar hur det är att sitta inne?
Vilka är era egna erfarenheter?

Det jag är intresserad av är rutinerna, räkning på morgonen, frukost kl 7, tv på kvällen ect.
Nu vill jag inte veta hur det är för medelbrottslingen utan för de allra värsta massmördarna och seriemördarna/psykfallen som sitter inne. Får de ha besök med sexuell kontakt med andra till exempel? fastän de är våldtäktsmän? :P

Har dem som de andra kriminella i fängelset? eller får de speciella säkerhetsmetoder riktade mot sig?
Förutom att de får sitta inburade (i vissa fall nästan) hela livet.

Skulle vara roligt att höra om, tror inte någon har egen erfarenhet av detta, men är säkert fördjupad ändå!
Citera
2010-11-19, 16:27
  #1230
Medlem
Kaptenenjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStonges
Hej

Jag undrar hur det är att sitta inne?
Vilka är era egna erfarenheter?

Det jag är intresserad av är rutinerna, räkning på morgonen, frukost kl 7, tv på kvällen ect.
Nu vill jag inte veta hur det är för medelbrottslingen utan för de allra värsta massmördarna och seriemördarna/psykfallen som sitter inne. Får de ha besök med sexuell kontakt med andra till exempel? fastän de är våldtäktsmän? :P

Har dem som de andra kriminella i fängelset? eller får de speciella säkerhetsmetoder riktade mot sig?
Förutom att de får sitta inburade (i vissa fall nästan) hela livet.

Skulle vara roligt att höra om, tror inte någon har egen erfarenhet av detta, men är säkert fördjupad ändå!

Har sett många på flashback med fängelsebakgrund, så något svar från en sådan är inte helt omöjligt.

Sedan tror jag att de allra värsta hamnar i någon form av "supermax". Besök och liknande är väl dock en mänsklig rättighet? Så det kan de nog inte ta ifrån en.
Citera
2010-11-19, 16:31
  #1231
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2010-11-19, 17:49
  #1232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ranare88p
En fråga till sx-pojken.
Hur tror du att reaktionerna såg ut på fängelserna runt omkring i Sverige då helikopterrånet genomfördes. Blev det stående applåder eller var det bara de som satt för stölder och rån som bryde sig? En liten konstig fråga men...aja.

ha ha! du får nog fråga nån mera "erfaren" kriminell.

jag satt på kronans 7-5 SÄK. avdelning när rånet begicks , men för egen del så vart jag väldigt nyfiken/impad på själva genomförandet av rånet då man fixar fram en pilot som snor en helikopter , bombhotar polisens helikopterhangar , etc.

när killarna B & M från Fittja vart anhållna o häktade för inblandning i rånet så hamnade de cellerna som låg brevid min cell till höger o vänster... (min cell låg näst närmast vaktkuren/receptionsmottagningen)

pratade en del me båda på REST.rastgårdburarna på taket , råkade även "glömma" dagstidningarna på "lilla toan" närmast vaktkuren så grabbarna kunde hänga me lite om verkligheten

för att svara på din fråga så vet jag att det var en del prat om helikopterrånet intagna emellan både på den anstalt som jag sen hamnade på liksom att det nämndes i brevväxling mellan intagna på olika anstalter... , just att sno en helikopter o minererar polisens hangar me bombattraper vilket lamslog polisen helt var ju snyggt gjort medans en del enkla missar gjordes som ex. DNA på stegen i värdedepån liksom en del som (jag förstått det) tattiga försök till "bevismanipulering" me ex. bilkrocken mitt i natten me helikopterpiloten.

enligt dagstidningarna som hade ju juggebossen M.S i Serbien pratat en del på en avlyssnad lur vilket låter klantigt speciellt när M.S suttit häktad på kronans 7-5 SÄK. i 9 mån. för Grovt narkotikabrott en vända från slutet av -02. efter att polisen avlyssnat ett argt samtal mellan M.S och hans svärfar R.D (som vart ihjälskjuten i Skärholmens centrum början av -03. ) då han gapat om att en leverans kokain blivit beslagtagit av polisen på E-4.an , man tycker ju att en så pass "uppsatt" person borde lära sig.

M.S dömdes ej för narkotikabrottet men han satt ju häktad samtidigt för mord på f.d "BSK-P.J" som sköts ihjäl i Tumba i samma vända som f.d BSK N.L sköts ihjäl i en videobutik i Sthlm av en GM me jugge utseende. , även morden friades han från men dömdes för att ha innehaft 2 kpistar o 2 pistoler i sin lägenhet på Östermalm till 2 års fängelse. , resterande 7 mån. av straffet satt han på KVA Täbys öppna anstalt fram tills dess att han rymde me sin lyxbåt till Kanarieöarna(Malliorca.

hur som så e ju 40 mille borta men flera blev dömda till långa straff,

enligt B & M så satt ju runt 10-15 pers. häktade på kronan o Huddinge häktet.

polisen var nog rätt pressade då de hämtade o häktade folk hit o dit.

ska väl tillägga att mina tankar, värderingar , o slutsatsen i princip bara grundar sig på saker som jag läst om rånet.

finns nog mycket som inte kommer fram om vad som hänt.

killarna får iallafall "CREDS" från mig.


mvh.T
__________________
Senast redigerad av sx-pojken 2010-11-19 kl. 17:53.
Citera
2010-11-22, 00:44
  #1233
Medlem
Gargis avatar
Skulle vilja veta mer om riskmottagningar. Vad exakt är det man gör under den tiden man sitter där?
Citera
2010-11-22, 08:21
  #1234
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gargi
Skulle vilja veta mer om riskmottagningar. Vad exakt är det man gör under den tiden man sitter där?

Man planerar sin kommande anstaltsvistelse, permissionsvillkor, gör riskbedömning osv, får anstaltsplacering
Citera
2010-11-22, 09:32
  #1235
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargi
Skulle vilja veta mer om riskmottagningar. Vad exakt är det man gör under den tiden man sitter där?

Inte riskmottagning. Riksmottagning heter det.
Citera
2010-11-22, 09:38
  #1236
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jodå, det har förekommit - detaljer kan jag dock inte ge dig. Det har dock handlat om synnerliga skäl och det jag främst tänker på låg före Majorana/Olssons rymning tidsmässigt - en del år sedan mao.

Säker på att det varit en lufthålare och inte en vanlig SP som nån fått igenom av nån anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in