• 1
  • 2
2007-10-08, 20:10
Bannlyst
Vart man än reser i detta landet så stöter man på dem.
3-vånings-betong-klossarna a la´60 -talet.

Varför finns det så många lägenhetshus med just 3 våningar?
Varför inte 4 våningar? Vad är liksom syftet?
Citera
2007-10-08, 20:20
Medlem
för att de slipper kosta på att ha hissar?
Citera
2007-10-08, 20:33
Medlem
aloneinthedarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Emanuel
för att de slipper kosta på att ha hissar?

Japp! Vid 4 våningar eller mer bör/måste man ha hiss.
Citera
2007-10-08, 21:04
Medlem
BlackBeavers avatar
Ja dessa fula trevåningslängor är ytterligare ett exempel på att snålheten bedrar visheten. När dispenserna gått ut för dessa hus måste man bekosta hissar och alla vet ju vad detta kommer att kosta samhället. Inte nog med det så är denna typ av huslängor den absolut fulaste arkitektur som skapats.
Dessutom fuskbyggen de flesta. Har en kompis som bor på Nydala i Växjö som har massor av ovan nämnda miljonprogramshus. När det blåser hårt så känner man drag vid skarvarna till ytterväggarna..
Citera
2007-10-08, 22:31
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja dessa fula trevåningslängor är ytterligare ett exempel på att snålheten bedrar visheten. När dispenserna gått ut för dessa hus måste man bekosta hissar och alla vet ju vad detta kommer att kosta samhället. Inte nog med det så är denna typ av huslängor den absolut fulaste arkitektur som skapats.
Dessutom fuskbyggen de flesta. Har en kompis som bor på Nydala i Växjö som har massor av ovan nämnda miljonprogramshus. När det blåser hårt så känner man drag vid skarvarna till ytterväggarna..

Vad har fulheten och byggkvaliteten med våningsantalet att göra? Hade husen varit snyggare och bättre byggda om de haft 4 våningar?
Citera
2007-10-09, 00:19
Medlem
En av anledningarna är väl att många nedvecklingar av outnyttjade rester från miljonprogrammet har gjorts genom att man rivit de översta våningarna och behållit de nedersta 2-3?
Citera
2007-10-09, 01:24
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloneinthedark
Japp! Vid 4 våningar eller mer bör/måste man ha hiss.

Nu kan jag ju givetvis vara helt ute och cykla, men jag har bestämt för mig att man numer måste ha hiss om antalet våningar överstiger två. Jag har sökt runt lite utan att hitta något som stöder mitt påstående. Har någon annan hört detta?
Citera
2007-10-09, 02:54
Medlem
Brandkåren vill väl inte att man bygger mkt högre.
Citera
2007-10-09, 02:58
Medlem
CashBlows avatar
Det är sällan husen det är fel på. Det är människorna som bor där.
Citera
2007-10-09, 03:05
Medlem
JerkZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Det är sällan husen det är fel på. Det är människorna som bor där.

Eller arkitekterna?
Citera
2007-10-09, 03:28
Medlem
tjaboooos avatar
Efter vad jag hört beror på det på dom regler som fanns när husen byggdes och då fanns en begränsning för hur högt man fick bygga med trä och genom att bygga första våningen i "sten" kunde man då bygga ytterligare 1våning.
Citera
2007-10-09, 03:30
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerkZ
Eller arkitekterna?

Efter ett politiskt sossebeslut skulle det byggas en miljon bostäder. De skulle vara skitbilliga och sättas upp snabbt, det skulle gå snabbare än det tog att renovera befintlig bebyggelse. Vi var så duktiga på att bygga hus med prefabricerade betongelement att det kom folk från DDR till Sverige för att lära sig hur vi gjorde. När vi säger att något ser ut som i en öststat ska vi vara jävligt medvetna om att de lärt sig av oss att bygga hus på det viset, och det är sant. Man kan säga att sossarna inte bara förfulat Sverige utan även östblocket. Man blir mörkrädd när man tänker på det.

Hur bra och vackert är någonting som tilltalade en regim som den i DDR?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in