2007-10-08, 12:40
Medlem
Arkhons avatar
Efter att ha formaterat om hårddisken men sparat lagrings-partitionen, så fick lagring beteckningen c: och systempartitionen blev d:!

Nu är det dock så att många program försöker automatiskt installera till c:, och därmed hamnar många program på lagringspartitionen.

Hur gör jag för att ändra systempartitionen till c:?
Jag har testat Partition Magic, men då säger den att ändring av systempartitionens enhetsbeteckning kan leda till att datorn inte startar, vilket jag efter att ha testat upptäckte stämde, även efter att jag kört DriveMapper.

Hjälp!
Citera
2007-10-08, 15:52
Moderator
Falukropps avatar
Här har du lite bakgrundsinformation om varför det blivit som det blivit.

http://support.microsoft.com/kb/q93373/

Att hålla på och ändra enhetsbokstaven på bootpartitionen är att be om problem. Det går att göra, men det är ganska mycket pulande, och man glömmer lätt nåt. Det säkraste är att installera om.

Det finns några knep för att komma runt problemet.

* Ändra ordningen på diskarna rent fysiskt, så du sätter den du vill ha som systemdrive på den "första platsen" av de grejer du har i datorn, exempelvis på kanal 0 på controller 0.

* Ändra namngivningen på de olika controllersarna/kanalerna i BIOS. Se till att den controller/kanal din systemdisk sitter på är den första i ordningen. Obs att detta _inte_ är samma sak som bootordningen du också kan ställa i BIOS.

* Ryck ut allt utom den disk du vill ha som systemdisk + den cdromenhet du ska installera från, installera windows, och koppla in de andra diskarna igen.

Det sistnämnda är nog det enklaste.
Citera
2007-10-08, 16:00
Medlem
Kaustis avatar
Hata det där. Ledde till att jag råkade radera både min programdisk och min porrdisk när jag formaterade

Förövrigt håller jag med Falukropp. Dra ur diskarna som inte ska vara systemdisk, och låt bara systemdisken sitta i. Enkelt som fan.

Tänk om man vetat det när man satt å krånglade...
Citera
2007-10-08, 16:55
Medlem
Arkhons avatar
Okej, tyvärr så har jag inte två diskar, utan två partitioner på en disk.
Det verkar nästan som om jag får leva med detta, då det nog är mer krångel att åtgärda det hela än att helt sonika ange annan installationsväg när man installerar program.
Citera
2007-10-08, 20:12
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Okej, tyvärr så har jag inte två diskar, utan två partitioner på en disk.
Det verkar nästan som om jag får leva med detta, då det nog är mer krångel att åtgärda det hela än att helt sonika ange annan installationsväg när man installerar program.

Hrm, det är ju lite strange om man säger så. Antog att du hade fler diskar eftersom det blivit som det blev.

Men testa med pqmagic då. Flytta allt du vill behålla till lagringspartitionen utifall att datorn vägrar boota sen, och sen kör du det där bytet av enhetsbokstav. Troligen ändrar den bara ordningen på partitionerna i partitionstabellen.

Det värsta som kan hända är att du får installera om windows. Anteckna exakt hur stora partitionerna är också, så du inte av misstag råkar installera på din lagringspartition om det blir aktuellt att installera om.
Citera
2007-10-08, 20:16
Medlem
Arkhons avatar
Har gjort detta, och var tvungen att installera om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in