2007-10-08, 04:59
Medlem
Ofta läser jag här hur man ska göra rätt för sig, jag undrar dock hur man vet att man gör rätt för sig.
Jag kom att tänka på det när jag läste detta: http://www.flashback.org/showthread...31#post8453131

Gör Kleopatra rätt för sig när arbetet och inte meningen till arbetet är det viktiga?

Om jag jobbar på en fabrik som släpper ut farliga föroreningar?
Om jag är läkare och skriver ut narkotika? (knarklangare är ju KRÄK enligt otaliga trådar)

Om jag är chef och bara sitter och fiser? Om jag arbetar med ngt som en maskin borde göra, men maskinen är dyrare än arbetskraft?

Man kan vinkla det på ett otal sätt, men hur vet man att man gör rätt för sig?
När är man en girig bov trots att man påstår att man gör rätt för sig?
Kan man verkligen göra rätt för sig i en fiatekonomi?
Saken kan vinklas på och jag uppskattar en debatt från båda håll..
Citera
2007-10-08, 05:17
Medlem
CashBlows avatar
Det är en bra fråga. Det finns säkert redan definitioner och hur vi i väst definierar "att göra rätt för sig". Om inte annat har religionen gjort det åt oss, även om vi anser oss vara sekulariserade. Om man ser ekonomin som ett nollsummespel så tar man från någon annan varje gång man berikar sig själv men ekonomin är inget nollsummespel. Det borde vara möjligt att berika sig själv utan rofferi och utan att någon annan varelse tar skada. Där någonstans tycker jag att man gör rätt för sig, till fullo, men det kan vara svårt om man inte skall vara alldeles för asketisk mot sig själv.
Citera
2007-10-08, 05:42
Medlem
Ekonomin är ju ett minusspel idag.
Nollsumme vore väl egentligen bättre, jag har för mig att tillväxten är strax under 4%, inflationen sätts till strax under 2%, men money supply går med minst det dubbla(12%). detta är inte ett enstaka år, det är norm numer.