2007-10-08, 04:59
Medlem
Ofta läser jag här hur man ska göra rätt för sig, jag undrar dock hur man vet att man gör rätt för sig.
Jag kom att tänka på det när jag läste detta: http://www.flashback.org/showthread...31#post8453131

Gör Kleopatra rätt för sig när arbetet och inte meningen till arbetet är det viktiga?

Om jag jobbar på en fabrik som släpper ut farliga föroreningar?
Om jag är läkare och skriver ut narkotika? (knarklangare är ju KRÄK enligt otaliga trådar)

Om jag är chef och bara sitter och fiser? Om jag arbetar med ngt som en maskin borde göra, men maskinen är dyrare än arbetskraft?

Man kan vinkla det på ett otal sätt, men hur vet man att man gör rätt för sig?
När är man en girig bov trots att man påstår att man gör rätt för sig?
Kan man verkligen göra rätt för sig i en fiatekonomi?
Saken kan vinklas på och jag uppskattar en debatt från båda håll..
Citera
2007-10-08, 05:17
Medlem
CashBlows avatar
Det är en bra fråga. Det finns säkert redan definitioner och hur vi i väst definierar "att göra rätt för sig". Om inte annat har religionen gjort det åt oss, även om vi anser oss vara sekulariserade. Om man ser ekonomin som ett nollsummespel så tar man från någon annan varje gång man berikar sig själv men ekonomin är inget nollsummespel. Det borde vara möjligt att berika sig själv utan rofferi och utan att någon annan varelse tar skada. Där någonstans tycker jag att man gör rätt för sig, till fullo, men det kan vara svårt om man inte skall vara alldeles för asketisk mot sig själv.
Citera
2007-10-08, 05:42
Medlem
Ekonomin är ju ett minusspel idag.
Nollsumme vore väl egentligen bättre, jag har för mig att tillväxten är strax under 4%, inflationen sätts till strax under 2%, men money supply går med minst det dubbla(12%). detta är inte ett enstaka år, det är norm numer.

Bara genom att acceptera detta så får man ju problem, dels så kan folk fastna i skuldfällor, dels kan riksbanken vara tvungen att framöver kompensera för pengar de redan givit ut sas. Om man menar att det är OK, gör man då rätt för sig?
Citera
2007-10-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Ofta läser jag här hur man ska göra rätt för sig, jag undrar dock hur man vet att man gör rätt för sig.
Jag kom att tänka på det när jag läste detta: http://www.flashback.org/showthread...31#post8453131

Gör Kleopatra rätt för sig när arbetet och inte meningen till arbetet är det viktiga?

Om jag jobbar på en fabrik som släpper ut farliga föroreningar?
Om jag är läkare och skriver ut narkotika? (knarklangare är ju KRÄK enligt otaliga trådar)

Om jag är chef och bara sitter och fiser? Om jag arbetar med ngt som en maskin borde göra, men maskinen är dyrare än arbetskraft?

Man kan vinkla det på ett otal sätt, men hur vet man att man gör rätt för sig?
När är man en girig bov trots att man påstår att man gör rätt för sig?
Kan man verkligen göra rätt för sig i en fiatekonomi?
Saken kan vinklas på och jag uppskattar en debatt från båda håll..

Att göra rätt för sig handlar som sagt om vilka principer, värderingar man sj har, det är väl vad alla försöker göra, göra rätt för sig, inte ha ångest över sina val.. så alla gör väl rätt för sig ur deras mening, synvinkel...
Citera
2007-10-11, 03:00
Medlem
Rätt och fel är helt subjektiva. Det som känns rätt är rätt och det som känns fel är fel. Så enkelt är det. Skjuter du skallen av någon och mår dåligt, så har du gjort fel. Skjuter du skallen av någon och mår bra, så har du gjort rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in