2007-10-07, 23:28
Medlem
Zapplines avatar
Hejsan

Jag har fått ett fruktansvärt problem, jag hade Linux Ubuntu på min dator ett tag för att prova hur detta var som operativsystem. Tillslut beslöt jag mig för att göra mig av med detta p.g.a att jag aldrig använde det.
Jag använde mig då av Partition Magic 8.0 tror jag det var och tog bort hela partitionen och trode då att Ubuntu och allt där till skulle vara borta och allt skulle vara frid och fröjd. Men naturligtvis blev det inte så.

När jag startade om min dator fick jag felmeddelandet som följer:

GRUB Loading stage 1.5

GRUB loading, please wait...
Error 22

Jag kan inte komma åt windows och Linux finns inte längre och inte ens partitionen för den delen.

Jag provade då att sätta i min XP skiva för att helt enkelt formatera hårddisken och installera in XP på nytt.
Jag kom så långt att jag fick upp meddelandet "Tryck på valfri tangent om du vill starta med CD-Skivan..." när jag tycker på min valfria tangent står det

"Tryck på valfri tangent om du vill starta med CD-Skivan...GRUB Loading stage 1.5

Error 22"

och sedan vet jag inte alls vad jag ska göra.

Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.
Citera
2007-10-07, 23:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappline
Hejsan

Jag har fått ett fruktansvärt problem, jag hade Linux Ubuntu på min dator ett tag för att prova hur detta var som operativsystem. Tillslut beslöt jag mig för att göra mig av med detta p.g.a att jag aldrig använde det.
Jag använde mig då av Partition Magic 8.0 tror jag det var och tog bort hela partitionen och trode då att Ubuntu och allt där till skulle vara borta och allt skulle vara frid och fröjd. Men naturligtvis blev det inte så.

När jag startade om min dator fick jag felmeddelandet som följer:

GRUB Loading stage 1.5

Error 22

Jag kan inte komma åt windows och Linux finns inte längre och inte ens partitionen för den delen.

Jag provade då att sätta i min XP skiva för att helt enkelt formatera hårddisken och installera in XP på nytt.
Jag kom så långt att jag fick upp meddelandet "Tryck på valfri tangent om du vill starta med CD-Skivan..." när jag tycker på min valfria tangent står det

"Tryck på valfri tangent om du vill starta med CD-Skivan...GRUB Loading stage 1.5

Error 22"

och sedan vet jag inte alls vad jag ska göra.

Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.

Har du tur så har du samma problem som jag hade, för då är det enkelt: ändra boot-ordningen i bios, dvs om du har mer än en hårddisk.
Annars är nästa alternativ att boota upp med en Xp-skiva och trycka R för att köra recovery och sen FIXMBR och FIXBOOT.

Har iofs ALDRIG funkat för mig, men vafan! Testa!
Citera
2007-10-08, 21:45
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Har du tur så har du samma problem som jag hade, för då är det enkelt: ändra boot-ordningen i bios, dvs om du har mer än en hårddisk.
Annars är nästa alternativ att boota upp med en Xp-skiva och trycka R för att köra recovery och sen FIXMBR och FIXBOOT.

Har iofs ALDRIG funkat för mig, men vafan! Testa!

Jag har bara en hårddisk och som sakt kan jag inte få igång min XP skiva när jag försöker botta med den för som sakt kommer jag inte längre än "tryck på valfri tangent sak grejen"
Citera
2007-10-09, 00:18
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappline
Jag har bara en hårddisk och som sakt kan jag inte få igång min XP skiva när jag försöker botta med den för som sakt kommer jag inte längre än "tryck på valfri tangent sak grejen"

Fixmbr borde ordna problemet (som är att GRUB ligger i bootsektorn och pekar till en inaktuell partition). Men du måste alltså boota från CD. Är du säker på att du har cd-spelaren som första boot-enhet i bios?

/S
Citera
2007-10-09, 01:17
Medlem
Unbalanceds avatar
Kan du inte inaktivera hårddisken i bootordningen och enbart ha CD/DVD spelaren?
Och sedan gå till återställningskonsolen och skriva kommandona?

Hade samma problem för ett bra tag sedan och jag löste mitt genom att ändra lite i diskordningarna och med kommandon som FIXMBR & FIXBOOT.
Citera
2007-10-09, 01:54
Medlem
Är du säker på att den reagerar på din knapptryckning när du försöker starta med CD-skivan, att den inte bara går vidare till att boota från hårddisken? Låter som att du har ett USB-tangentbord och datorn inte reagerar på det som den ska. Kolla i bios efter "Legacy USB-support", eller hitta ett PS/2-tangentbord eller en USB->PS/2 konverterare.
Citera
2007-10-09, 11:21
Medlem
sicnexs avatar
Hade samma problem med sabayon, slutade med att jag fick blåsa hela disken ren som nfts för att den skulle acceptera windowsskivan.
Citera
2007-10-09, 14:53
Medlem
Såg att nån annan skrivit samma sak.

Som sagt endå: Ändra bootordningen i bios.
Citera
2007-10-10, 15:00
Medlem
Zapplines avatar
jag tackar för alla era tips.. men tyvärr funkar inget av det.. jag har ändrat boot ordningen och stängt av allat annat och likförbannat får jag samma felmedelande när det står "tryck på valfritangent för att fortsätta"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in