Citat:
Ursprungligen postat av Zappline
Hejsan
Jag har fått ett fruktansvärt problem, jag hade Linux Ubuntu på min dator ett tag för att prova hur detta var som operativsystem. Tillslut beslöt jag mig för att göra mig av med detta p.g.a att jag aldrig använde det.
Jag använde mig då av Partition Magic 8.0 tror jag det var och tog bort hela partitionen och trode då att Ubuntu och allt där till skulle vara borta och allt skulle vara frid och fröjd. Men naturligtvis blev det inte så.
När jag startade om min dator fick jag felmeddelandet som följer:
GRUB Loading stage 1.5
GRUB loading, please wait...
Error 22
Jag kan inte komma åt windows och Linux finns inte längre och inte ens partitionen för den delen.
Jag provade då att sätta i min XP skiva för att helt enkelt formatera hårddisken och installera in XP på nytt.
Jag kom så långt att jag fick upp meddelandet "Tryck på valfri tangent om du vill starta med CD-Skivan..." när jag tycker på min valfria tangent står det
"Tryck på valfri tangent om du vill starta med CD-Skivan...GRUB Loading stage 1.5
GRUB loading, please wait...
Error 22"
och sedan vet jag inte alls vad jag ska göra.
Någon som kan hjälpa mig?
Tack på förhand.
Har du tur så har du samma problem som jag hade, för då är det enkelt: ändra boot-ordningen i bios, dvs om du har mer än en hårddisk.
Annars är nästa alternativ att boota upp med en Xp-skiva och trycka R för att köra recovery och sen FIXMBR och FIXBOOT.
Har iofs ALDRIG funkat för mig, men vafan! Testa!