2009-02-09, 23:46
Medlem
Den ondes avatar
Väcker tråden till liv igen med en fråga:
Jag har ett rent helvete att få kopplingarna täta. Med REJÄLT med gängtejp så blev det "nästan" tätt men det är ju inte tillräckligt.
Skarvar om en R15 hane (diskbänken) till R20 hane (diskmaskinen) via en muff (invändigt gängat rör) och en nippel.
Återigen, röret verkar vara ett helvete att få tätt kring. Några tips?
Har försökt med allt och börjar nu bli förbannad och tänker på silikon och allt möjligt. Droppet är inte mkt, någon enstaka droppe per minut. Skulle silikon hålla/vara en bra ide?
Tacksam för svar ... är fan grisgalen på rörkopplingar nu.
Citera
2009-02-16, 21:05
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Vad ligger priset på för att få bytt blandare av en fackman?
Citera
2009-08-08, 14:35
Medlem
henjses avatar
Okej.. lånar tråden lite då jag har en bänkdiskmaskin som ska anslutas hemma. Problemet är att det på blandaren sitter något som jag antar är en diskmaskinsanslutning men jag har inte lyckats hitta något som passar i den.

Själva anslutningen ser ut som en mindre "kranratt" med ett hål i. I hålet, som är ca 8mm i diameter, syns låskulor infällda i "väggen" och det hela påminner lite om en snabbkoppling av den typ som används för tryckluft.

Bilder finns här och här.

Någon som vet vad anslutningen kallas?
Citera
2009-08-08, 15:10
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henjse
Okej.. lånar tråden lite då jag har en bänkdiskmaskin som ska anslutas hemma. Problemet är att det på blandaren sitter något som jag antar är en diskmaskinsanslutning men jag har inte lyckats hitta något som passar i den.

Själva anslutningen ser ut som en mindre "kranratt" med ett hål i. I hålet, som är ca 8mm i diameter, syns låskulor infällda i "väggen" och det hela påminner lite om en snabbkoppling av den typ som används för tryckluft.

Bilder finns här och här.

Någon som vet vad anslutningen kallas?

FMM 3265 Extra vattenuttag ,har artikel nr : 8542087 om det är en M20x1,5 annars RSK8542088 om det är en M26x1,5 = detta är alltså anlsutningens gänga på kranen ,jag tror det är den förstnämnda

När man köper detta "extra vattenuttag" brukar det ingå en koppling som skall skruvas fast på diskmaskins slangen ,en snabbkoppling .troligen har fd boende tagit den med sig.
Citera
2009-08-08, 17:58
Medlem
henjses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

FMM 3265 Extra vattenuttag ,har artikel nr : 8542087 om det är en M20x1,5 annars RSK8542088 om det är en M26x1,5 = detta är alltså anlsutningens gänga på kranen ,jag tror det är den förstnämnda

När man köper detta "extra vattenuttag" brukar det ingå en koppling som skall skruvas fast på diskmaskins slangen ,en snabbkoppling .troligen har fd boende tagit den med sig.

Tackar. Då ska vet jag vad jag ska fråga min lokala vvs-nasare om.
Citera
2009-10-08, 22:51
Medlem
Jag håller på och kopplar in en diskmaskin hemma. Slangen som går till avloppet, måste den fästas långst upp under diskbänken eller räcker det att den sitter högre upp diskbänkens vattenlås (där jag skruvar på slangen)?
Citera
2009-10-09, 16:43
Moderator
Tystnads avatar
Min erfarenhet är att den bör sitta i en båge ( upp och nervänt U ) så långt upp under diskhon som det är möjligt (beror på hur lång slangen är)
Detta för att undervika baksug och hävertverkan där avloppsvattnet från diskhon går baklänges in i maskinen.

Under alla villkor måste i alla fall slangen ligga minst i nivå med diskhons botten.
Citera
2009-10-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Min erfarenhet är att den bör sitta i en båge ( upp och nervänt U ) så långt upp under diskhon som det är möjligt (beror på hur lång slangen är)
Detta för att undervika baksug och hävertverkan där avloppsvattnet från diskhon går baklänges in i maskinen.

Under alla villkor måste i alla fall slangen ligga minst i nivå med diskhons botten.

Okej, tack! Den ligger mitt i mellan så jag kör på det!
Citera
2009-10-11, 13:06
Moderator
Tystnads avatar
Tips

Ett tips som jag kanske har nämnt tidigare i tråden men tål att upprepas är att:

Stripa fast slangen vid vattenledningsrören efter du har satt "Bågen" så lång upp det överhuvudtaget går under diskhon.
Använd sådan här kabel-lednings "strip band" som är självlåsande ,mycket praktiska för detta ändamål.

Oftast följer det med en "styv" U -båge där du skall fästa slangen i och denna U-Båge har oftast ett hål avsett att skruvas fast ,men problemet är just att du kommer sällan åt att borra så långt upp under diskbänken ,så därför är strip bättre.

Jag har sett många slarviga installationer där man struntat i att fästa upp avloppslangen i en U båge ,följden blir att skitigt och flottigt avloppsvatten tränger in i maskinen från avlopp/diskho och sätter igen denna samt orsakar svåra luktproblem.
Citera
2009-10-30, 10:08
Medlem
Ska precis koppla in golvdiskmaskin, men har en fråga bara som det vore schysst om någon kunde svara på.

Har gjort ett hål, typ 1dm i diameter från där diskmaskinen ska stå in till skåpet under diskhon där avlopp och elanslutning finns. Jag undrar bara om jag får dra både vattenslang och strömkabel genom detta hål? Eller måste/bör jag göra ett separat hål att dra elen igenom?

Har inte hört nåt om att man inte får dra el och vatten genom samma hål, men känns ändå lite nojigt att ha el och vatten tillsammans. Har inte direkt nån koll på såna regler.
Citera
2009-10-30, 14:26
Moderator
Tystnads avatar
Du drar ALLA kablar och slangar i samma hål.
Detta är det normala förfarandet ,finns inga regler om att detta inte får göras.
Däremot skall eluttaget sitta i diskbänksskåpet och inte bakom diskmaskinen.
Citera
2009-11-22, 16:55
Medlem
Kidnappar tråden.

Ska installera en bänkdiskmaskin. Jag vet hur jag skall koppla osv(eftersom jag med framgång gjort detta förut) men det som skiljer sig denna gång är att trots att diskmaskinsvredet på blandaren stängs av så är det fortfarande lite tryck i slangen med effekten att det porlar ut lite vatten - nu när jag tagit bort stoppen för att koppla ihop med insugningen till maskinen - spelar detta någon roll överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in