2007-10-07, 20:50
Moderator
Tystnads avatar
Har mrkt att mnga frgar om hur man installera en diskmaskin tnkte drfr gra en liten guide.

Diskbnksskpet:
Ta vck underskp (dr disk maskin skall st) skpen r monterade i moduler, och skall kunna dras rakt ut. brukar vara fastskruvade med 2 rejla skruvar in i vggen om man tittar in i skpet uppe i verkanten. dessutom oftast ngra skruvar i sidorna in i dem andra skpens sidor.
Den vita 7-10 cm hga golvlisten eller golvsockel mste tas vck, annars hindrar den frn att dra ut skpet.
Denna list r flera meter lng och sitter fastspikad i alla skp moduler som regel r inte golvsockeln delad utan den tcker alla underskp ,s man fr ta vck hela samt sga av den s den passar sen.
Underskpet kan ven dessutom vara limmat till diskbnkens framkant/verkant.
Ja det kan vara ett litet helvete att f vck skpet, men det gr bara man kan lokalisera alla skruvar.
En kofot r till god hjlp.
Sitter oftast INTE fast i golvet har aldrig varit med om det.
Kolla ven i insidan p skpen bredvid, s ingen skruv gr in frn det hllet ,rcker med att denna sticker in ngra millimeter i andra modulen ,s fr man inte ut skpet.
Prova ven att banka in lite frsiktigt ett stmjrn i springorna p golvet, springa diskbnkskiva/modulverkant ,samt mellan modulerna fr att f det att slppa.

versvmmningskydd /golvmatta:
Nr du vl ftt vck skpet glm inte att lgga en plast matta s.k. versvmningsskydd under diskmaskinen s om den skulle brja lcka , att det rinner ut s du ser detta i tid , och det inte rinner rakt ner i trossbotten.
Finns att kpa p dem flesta affrer som sljer diskmaskiner eller p vlsorterade byggvaruhus.

EL:
r det frberett s finns dr som regel ett eluttag under diskbnken. Om inte s kan det vara s att det r "halvfrberett" dvs. det finns redan tom rr och tom dosa framdraget under diskbnken (oftast r det s , kolla!),
En elektriker drar d snabbt nya trdar ,mellan el centralen och dosan samt kopplar i dosan in ett eluttag skyddad av en jordfelsbrytare antingen i el centralen eller inbyggd i eluttaget.
Finns ingenting avseende el frberett s mste en elektriker komma och dra utanpliggande kabel och installera en jordfelsbrytare med inbyggd gruppskring till just diskmaskinsuttaget vid el centralen.
Det freligger nmligen ett krav enligt starkstrmsfreskrifterna att finns dr inget eluttag alls INNAN i kksutrymmet s mste nyinstallerat skyddas av jordfelbrytare.
Men finns dr redan ett befintligt eluttag i diskmaskinsutrymmet s behver den inte skyddas av jordfelsbrytare enligt lagen (krngligt!)

VATTEN:
r det "frberett" s r kranen/blandaren redan frsedd med en vatten anslutning under diskbnken fr diskmaskin.
Finns det inget fr man byta kran eller anlita rrmokare om man r osker.
Mnga installationer har avstngningskranar under diskbnken fr blandaren s.k. "ballofix" ventiler och d r det ltt att sjlv stnga av vattnet om man vill byta blandaren sjlv.

Hur den sitter fast(gamla kranen)?
tv varianter finns (vad jag vet)
Den ldre dr en gngad mutter gr runt hela blandare kroppen(underifrn sett, under bnken)Denna kan vara mycket svr att f vck utan special verktyg.

Nyare dr en lng sexkants bult trycker/skruvar in ett "U" format metallstycke under blandaren (underifrn diskbnken sett).

kolla : http://www.fmmattsson.com/index2.html
under "montering och sktsel" finns mnga sprngskisser p blandare frn olika tidsepoker.

vad det ska vara fr koppling mellan blandarens rr till diskmaskinen och diskmaskinens vattenrr?
Det finns ju gngor(utvndig) p blandarens rr men p nden av diskmaskinens slang finns det invndig gnga?
=det r en vergngsnippel med utvndig gnga 3/4 tum , invndig 1/2 tum , fljer alltid med i installationsatsen p nya maskiner , annars har vvs firmor eller byggvaruhus sdana

AVLOPPET:
r det frberett s finns dr som regel en "pip" p plast avloppsrret under diskbnken , detta sgar man av och ansluter sedan diskmaskinens avloppslang dit medels en s.k. slangklmma som skruvas dit med en s.k. Slangskruvmejsel gr med en vanlig skruvmejsel med , men frdelen med slangskruvmejsel r att man fr bttre grepp om slangklmman samt kommer t p trnga stllen d den r bjlig, finns att kpa p byggvaruhus eller Clas Ohlsson.
Det r viktigt att avloppslangen frn diskmaskinen gr i en bge frestllande ett upp och nedvnt U s lngt upp i springan mellan diskhon och vggen som mjligt , s att inte vatten frn diskhon bakvgen rinner in i maskinen , enklast r att nr man vl ftt slangen i rtt lge att stripa fast slangen lngs vattenledningsrren med s.k. el strips

Slutgiltigen:
Kolla noga efter ni tar maskinen i drift att det verkligen r ttt frn vatten och avloppsrr under diskbnken ,inte helt ovanligt att man fr efterdra slangklmman till avloppsrret eller vattenanslutningarna.
Tnk p att fr det st och rinna/droppa kan det ta tid innan detta upptcks och har man otur fr hela golvmattan i kket bytas.
Citera
2007-10-08, 02:49
Medlem
tjaboooos avatar
Postat trden i lnktips
Citera
2008-02-02, 17:37
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Tack som tusan!

Jag har skaffat allt fr att koppla in nu och var tvungen att kolla en ny avsloppsslang p den som satt i diskmaskinen. Allts fick jag tips om att kpa en slangskarv som jag skulle koppla mellan ndarna med en slangklmma. Problemet var att slangskarven var lika tjock som den gamla avloppsslangen. Allts skulle det kunna g att dra den nya avloppsslangen ver den gamla och koppla p med en slangklmma dr istllet. Finns det ngra problem med det eller mste man ha en slangskarv?
Citera
2008-06-03, 22:07
Medlem
Har kollat under diskbnken, finns inget eluttag men finns ett plastrr med ledningar i. Antar att de gr till spisen som gr p trefas. Kan man lgga extra kablar i detta plastrr eller mste man dra ett helt nytt? Vad kan arbetet kosta vitt?
Citera
2008-06-04, 09:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Har kollat under diskbnken, finns inget eluttag men finns ett plastrr med ledningar i. Antar att de gr till spisen som gr p trefas. Kan man lgga extra kablar i detta plastrr eller mste man dra ett helt nytt? Vad kan arbetet kosta vitt?

Om spisens frbrukning inte r alltfr hg och det r 4 eller 5-ledare till spisuttaget s kan man komplettera med ett uttag fr diskmaskin. Kostar ca 1500 kr vitt om det r det enda arbetet som elektriken gr, kanske hlften om det grs tillsammans med andra arbeten.

Bor du i bostadsrtt s kan sdana arbeten ofta gras ihop med andra arbeten om man planerar lite i frvg. Bor du i hyresrtt s beror det lite p vilka regler fastighetsbolaget har. Ibland fr man diskmaskinsuttag gratis.
Citera
2008-06-04, 15:39
Medlem
Vrt att tnka p r att tta kopplingarna ordentligt , gngtejp klarar oftast inte sin uppgift , lin och rrkitt r fredra.

vattenskador pga felaktig installation kan bli dyrt.

Nr man monterar ur maskinen r det vldigt viktigt att man ttar ordentligt.
jag har flyttat in i en lgenhet dr tidigare boende ttade frnvattenrret med en ihoprullad skursvamp. Fullt ovetandes diskades och kranarna anvndes fr vatten i 3dagar , sen mrkte jag ngot mrkligt. Hela golvet i kket hade svlt och lossnat och en stark stank av ruttet avlopp spreds i lgenheten.

det hade allts forsat vatten rakt ut frn diskhon rakt ned under kksbnken
vi talar skert om minst ett par 500 liter.

44000kr fick han betala fr reparationen.
Citera
2008-06-04, 15:44
Medlem
stavs avatar
Larm i stllet fr ful plastmatta

Ett tips r att montera en sn hr
http://www.droppteknik.se/products.php
s slipper man ha en ful plastbit som tittar fram under diskmaskinen. Svrstdat.
Citera
2008-06-04, 16:26
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stav
Ett tips r att montera en sn hr
http://www.droppteknik.se/products.php
s slipper man ha en ful plastbit som tittar fram under diskmaskinen. Svrstdat.
Nja...slipper man det? Fr du ersttning fr vattenskada frn ditt frskringsbolag om du ersatt framrinningsskyddet med uppfinningen ovan?

Letade runt lite men hittade inget som styrkte det.
Vad sger allsmktig Tystnad i mnet?
Citera
2008-06-04, 17:16
Moderator
Tystnads avatar
Knner inte till alla paragrafer men vet att frskringsbolagen blivit jvligt hrda med saker som kan orsaka vattenskador just pga det skett s fruktansvrt mycket vatten skador.
Chansa inte lgg underlgg under diskmaskinen om ni vill undervika kbbel med ert frskringsbolag.

Personligen har jag aldrig sett lckage som kommit UNDERIFRN ngon diskmaskin eftersom alla diskmaskiner har en flottr under maskinen som knner av vattenlckage i "maskinrummet" och avbryter processen och stter igng avloppspumpen automatisk.

Dem fall jag hrt om omfattande lckage har varit villagare som satt p maskinen och sedan ej varit hemma eller gtt och lagt sig sedan har maskinen svmmat ver via luckan kanske pga igensatt niv regleringsystem i maskinen s den bara fyllt p konstant vilket kan intrffa Om man aldrig kr maskinen tom regelbundet p hgsta vrmeprogrammet fr att "rensa ut" fett och avlagringar stt niv regleringen fr eller senare ur funktion.Man skall ocks vara noga med att filter r hela i maskinens botten trg s skiten inte gr in i "systemet" .Samt skrapa av tallrikar och krl frn s mycket matrester som mjligt INNAN man stter dem i diskmaskinen ,men det slarvas det med ngot enormt.
Svmmar det ver via luckan s hjlper inga underlgg d tror jag faktiskt det hr larmet r bttre om man d lgger en av givare kablarna vid maskinens front s den reagerar vid verfyllnad.
Citera
2008-06-04, 17:21
Medlem
kakburks avatar
Kan gra ett par tillgg till guiden:

EL: Uttaget till stickproppen ska vara i utrymmet bredvid diskmaskinen och INTE bakom maskinen.

VATTEN: Moderna maskiner ska ovillkorligen kopplas till kallvatten.
Citera
2008-06-14, 11:21
Medlem
Har nu ringt en elektriker som ska fixa ett eluttag, "Jag kommer p torsdag eller fredag" sa han i torsdags, jo tjena

I alla fall s r diskmaskinen som jag vill ha 61 cm djup, den kommer att sticka ut ngra cm om jag inte tar bort trskivan mot vggen (och trbalken ovanp), kan man gra det utan att diskbnken faller ihop?

http://www-und.ida.liu.se/~andek034/disk1.JPG
http://www-und.ida.liu.se/~andek034/disk2.JPG
Citera
2008-06-14, 14:29
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Har nu ringt en elektriker som ska fixa ett eluttag, "Jag kommer p torsdag eller fredag" sa han i torsdags, jo tjena

I alla fall s r diskmaskinen som jag vill ha 61 cm djup, den kommer att sticka ut ngra cm om jag inte tar bort trskivan mot vggen (och trbalken ovanp), kan man gra det utan att diskbnken faller ihop?

http://www-und.ida.liu.se/~andek034/disk1.JPG
http://www-und.ida.liu.se/~andek034/disk2.JPG
Det skulle jag tro att du kan. Diskbnkar r ofta uppbyggda av sektioner, och tar du bort en sektion och stoppar in en diskmaskin istllet s borde diskbnken bras upp av skpen bredvid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in