2007-11-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Så du skulle alltså skjuta två springande ungdomar i ryggen med en hagelbössa smart drag.

Jag skulle kunna göra det ja. Under rådande situation som den har framställts hittills i media. Smart? Nej. Men som jag skrev så skulle jag ångra det efteråt.
Läste du inte mitt inlägg eller?
Citera
2007-11-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ap3
Laddade du om så snabbt du kunde då? Jag trodde det skulle gå fortare när man har ejektor.

Tänkte testa själv... men jag har hagelbocken i farsans vapenskåp, jag vet fan inte om han skulle uppskatta ett besök runt 23-snåret en torsdag bara för att jag ska testa att ladda så snabbt som möjligt efter en diskussion på ett forum.

Samtidigt kan du ju inbilla dig att det är beckmörkt ute och att du just har satt en svärm i buken på ett 15-årigt glin. Tog garanterat längre än 7 sekunder för gubben att ladda om, förutsatt att han inte är en fullblodsspykopat.

Han är ju så rökt att det är löjligt. Visst, två svärmar om han kände sig pressad och bara sköt rätt ut i mörkret. Men att först skadeskjuta ena grabben, därefter ladda om och sätta nästa svärm i bröstet "execution style". Och han nöjer sig inte med det, nej istället bränner av ett skott till, i ryggen på en kille som uppenbarligen springer för livet.
Citera
2007-11-01, 23:26
Medlem
Bohultarens avatar
ladda om

Citat:
Ursprungligen postat av ap3
Laddade du om så snabbt du kunde då? Jag trodde det skulle gå fortare när man har ejektor.

Tänkte testa själv... men jag har hagelbocken i farsans vapenskåp, jag vet fan inte om han skulle uppskatta ett besök runt 23-snåret en torsdag bara för att jag ska testa att ladda så snabbt som möjligt efter en diskussion på ett forum.

Det tar någon sekund att riva upp två färska ur fickan för att stoppa i.
hade man haft hållaren på kolven så kan det gå fortare.
Ok med övning så går det att minska tiden men när man jagar så laddar man aldrig om normalt sett.
Citera
2007-11-01, 23:40
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohultaren
Det tar någon sekund att riva upp två färska ur fickan för att stoppa i.
hade man haft hållaren på kolven så kan det gå fortare.
Ok med övning så går det att minska tiden men när man jagar så laddar man aldrig om normalt sett.

Jag bara undrade ifall du testade hur fort du kunde ladda om eller ifall du bara laddade om vanligt och kollade hur lång tid det tog.

Känns nog som om gubben är rätt rökt.. Först trodde jag att han bara drog av 2 skott på måfå i mörkret, men om han nu laddade om så verkar det ju lite mer planerat på något sätt..
Citera
2007-11-02, 02:18
Medlem
Wiking FBs avatar
Enligt vittnen var det mellan 3-5 skott som avlossats, enligt kalla fakta lutar det åt 4st. Om 50-åringen sköt första skottet i marken som varningsskott hade han förstås för avsikt att avskräcka, frågan är hur lång tid det gick mellan skott 1-2.

När han sedan skjutit skott 2 som träffar Simon - vafan gör Poffe under tiden? Står och tittar på en hollywood film?

Sedan skiljer sig vittnesmålen huruvida Poffe sköts i ryggen eller framifrån. Jag tycker det låter en aning tvivelaktigt att Poffe skulle stått kvar och sett på medans 50-åringen laddar om, och man kan lätt räkna med att det tar minst 15 sekunder från första skottet tills sista så Poffe med en reaktionstid på 3 sekunder hade hunnit springa rätt långt ut i mörkret på den tiden.

Det ska bli intressant och se vad som kommer fram i rättegången.
Citera
2007-11-02, 02:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Tack för svar om hagelgevärs omladdningstid.

Men huruvida Poffe blev skjuten i magen eller ryggen - ser man inte det på skottsskadorna? *förvånad*
Citera
2007-11-02, 02:37
Medlem
Wiking FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men huruvida Poffe blev skjuten i magen eller ryggen - ser man inte det på skottsskadorna? *förvånad*

Är det bekräftat från polisen att Poffe sköts i ryggen? Jag har bara läst att pappan till Poffe sagt det + ett par ur gänget.

Nu spekulerar jag bara men om han fått ett hål stort som en apelsin genom tarmarna och fått större invärtes skador så lär han väl knappast kunna bli återställd om haglen först gått genom ryggraden? För mig låter det som skottet gick genom smala Poffes mage och sen skadade ryggmärgen, men det kan förstås vara så att något enstaka hagel träffade ryggmärgen bakifrån också.

Hursomhelst har de retat gallfeber på 50-åringen. Om alla i gänget utom Poffe och Simon sprang efter varningsskottet är frågan om vad de gjorde/sa som fick 50-åringen att skjuta minst 2 skott till. Stod de kvar "ascoola" och hånade honom för att de inte trodde han skulle våga skjuta dom kanske? Eller något grövre.

Ärthjärnor har de minst sagt.
Citera
2007-11-02, 03:08
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Någon som vet om Kalla Fakta finns rippad på någon torrentsida? TV4 verkar inte strömma sina program som SVT gör.
Citera
2007-11-02, 03:20
Medlem
CronoSs avatar
Klart han ladda om, skulle jag med gjort. Han borde haft ett pumpgevär istället.
Citera
2007-11-02, 07:25
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rödeby
Jag kan nog bara (tyvärr) säga att jag kunde ha gjort likadant själv som "50-åringen" om jag var i samma sits. Jag har än så länge full förståelse för honom.
(...) Men jag tycker att man för att ladda om och avlossa igen, tyder på endera saker. 1. Han vet ej om inkräktarna har oskadligjorts så att de ej går till attack igen eller 2. Han känner ett så stort hat mot inkräktarna så att han känner att de "förtjänar" detta. Det är 2 års psykisk och fysisk misshandel som halv två på natten rensas ut ur hans huvud på ett fåtal sekunder. Och eftersom ingen normal person skjuter en människa ens en gång utan anledning så borde det ju finnas minst dubbla anledningar om man skjuter 2 gånger eller?
Vad tycker ni?

Jag vet inte hur det är med er andra, men om jag var utsatt för hot som gått så långt att jag fruktar för mitt liv och har plockat fram vapnet så skulle jag definitivt göra slut på ammunitionen först och fråga sen. Tänk på att han från hans synvinkel var i numerärt underläge.

Så Poffe träffades av två skott? Vart tog det första, om det andra tog i ryggen? Är det för mycket att hoppas på att pappan lyckades darwinera kräket?
Citera
2007-11-02, 07:40
Medlem
Fnordss avatar
Såg i Expressen att pappan var full när han sköt. Då är det ju lugnt, döm honom till motsvarande vad en rattfyllerist får när han mejat ner folk, så är han ute om något år.

http://www.kvp.se/nyheter/1.908948/var-berusad-nar-han-skot
Citera
2007-11-02, 08:14
Medlem
irrblosss avatar
Enligt Aftonbladets artikel verkar det inte som han var berusad. Det nämns inget om det iaf:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1153856.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in