• 1
  • 2
2007-10-09, 00:16
Medlem
Ompalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Fatta, du ska inte koppla jorden till nånting annat än jordanslutningen som du har i närmaste jordade uttag. Om du inte har några jordade uttag så ska du inte koppla in jorden alls. Diskbänkar, element osv ska man aldrig koppla jorden till. Det kan nämligen innebära att alla element, vattenkranar m.m. blir strömförande vid ett eventuellt fel. Det kanske inte är så roligt om nån står i duschen eller diskar.

Om man dessutom bor i lägenhet så kanske grannen får sig en släng av sleven också. Extra trevligt.
Hört talas om jordfelsbrytare?
Vet du varför man brukar ta i ett element innan man rör vid ett kretskort?

Det är för att elementet är jordat.

C9h18o6, vad förstod du inte med "Du har jord i ditt vägguttag, det är 2 stycken "skenor"." som jag tidigare skrev?
Citera
2007-10-09, 02:12
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompala
Jordfelsbrytare är långt ifrån perfekta.

Citat:
Om man dessutom bor i lägenhet så kanske grannen får sig en släng av sleven också. Extra trevligt.
Kan ju sluta med fängelse för vållande till annans död om de vill sej illa.
Citera
2007-10-09, 02:24
Medlem
Ompalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Jordfelsbrytare är långt ifrån perfekta.

Tillräckligt pålitliga för att man ska kunna känna sig säker med en sådan installerad va?

Jag har då aldrig stött på någon som ej fungerat, har ju förvisso endast jobbat med jordfelsbrytare vid industrier och det är ju inga billiga pjäser.
Citera
2007-10-09, 02:39
Medlem
tjaboooos avatar
Själv är jag för duktig för att lösa ut jordfelsbrytare men läst lite om dom och man ska inte räkna med att man är skyddad bara för det finns en jordfelsbrytare men förbättrar helt klart ens chanser att överleva.
Citera
2007-10-09, 06:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
*Ö > Hushåll*

/El Mod
Citera
2007-10-09, 15:13
Medlem
Citat:
Vet du varför man brukar ta i ett element innan man rör vid ett kretskort?

Det är för att elementet är jordat.

Långt ifrån alla elanläggningar har jordfelsbrytare inkopplade. Och många äldre anläggningar har det bara kopplat till badrum och ev kök. Ofta blir det nämligen dyrt att installera i äldre anläggningar eftersom man måste byta allt kablage för annars blir det krypströmmar som innebär att den löser ut i tid och otid.

Dessutom skall ett element/diskbänk aldrig betraktas som jordat! Alla vattenledningar och liknande är faktiskt inte jordade ordentligt och som jag skrev ovan så kan det få rejäla konsekvenser att anta att de är det..
Citera
2007-10-09, 23:43
Medlem
Ompalas avatar
Citat:
Långt ifrån alla elanläggningar har jordfelsbrytare inkopplade. Och många äldre anläggningar har det bara kopplat till badrum och ev kök. Ofta blir det nämligen dyrt att installera i äldre anläggningar eftersom man måste byta allt kablage för annars blir det krypströmmar som innebär att den löser ut i tid och otid.

Dessutom skall ett element/diskbänk aldrig betraktas som jordat! Alla vattenledningar och liknande är faktiskt inte jordade ordentligt och som jag skrev ovan så kan det få rejäla konsekvenser att anta att de är det..

Rätta mig om jag har fel men jordar man inte vattenledningarna så man endast behöver dra ut 2 ledare till vattenpumpen, dvs den får sin jord via rören?
Citera
2007-10-10, 08:54
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel men jordar man inte vattenledningarna så man endast behöver dra ut 2 ledare till vattenpumpen, dvs den får sin jord via rören?

Det spelar ju mindre roll. Man kan ändå inte anta att vattensystemet är jordat. T.ex. så har jag en PEM slang som inkommande vattenledning. Dvs den är av plast. Troligvis så är jag inte ensam i landet om att ha inkommande vattenledning av plast.

Dessutom. Vad händer om du råkar få ett fel i en maskin som gör att ström vandrar till jord som du kopplat till din diskbänk (inte så mycket att säkringen löser ut och vi förutsätter att du inte har jordfelsbrytare), sedan kommer rörmockaren och kapar en vattenledning som går till blandaren på diskbänken. Vipps så är diskbänken inte jordad längre. Både rörmockaren och alla andra som kan råka röra vid diskbänken kan bli sittandes där tills säkringen behagar lösa ut. Om den nu gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in