• 1
  • 2
2007-10-07, 16:35
Medlem
C9h18o6s avatar
Hej. Har ett litet problem, har 2 st motorer som jag vill få igång till att bygga en tumlare, men jag är ganska kass när det kommer til el grejer!

Har inte en arning om var man skall posta detta!!

Hittade detta "Fysik, matematik och teknologi" men det var om forsking!

och detta "Hemelektronik, ljud och bild" men det var om bild och ljud! så jag postar här!

Här är en bild på den minsta

Vilken effekt det är på motorn: http://img211.imageshack.us/img211/1403/dsc00051pf1.jpg

Här är bakifrån : http://img441.imageshack.us/img441/7849/dsc00054hi6.jpg

Här är ifrån sladdarna, vilken är plus och minus? : http://img513.imageshack.us/img513/946/dsc00055mb9.jpg

Den andra Motorn lite större.

Så här ser helheten ut : http://img259.imageshack.us/img259/4197/dsc00057qh0.jpg

hÄr är det jag undrar mest om? Vad är det för något och kan jag ta bort den?? : http://img259.imageshack.us/img259/6213/dsc00060xx0.jpg

Så här är den koplad och vilken är plus och minus? : http://img441.imageshack.us/img441/4383/dsc00061fl4.jpg

Och effekten på den : http://img259.imageshack.us/img259/3649/dsc00064ln4.jpg

Någon som kan detta med el? Dom är ju på 220 v, behöver jag en transformator till dom? Eller kan man transformera ner dom så att dom inte drar så mycket watt??

Tack på förhand

Mvh //c9
Citera
2007-10-07, 17:18
Medlem
Seved åkerbocks avatar
Ett gott råd: kontakta en elektriker eller en serviceman från ett vitvaruföretag. Dina frågor resulterade i dagens garv i alla fall!
Citera
2007-10-07, 17:59
Medlem
ja det står 100 watt på den så det är troligt att den är på det, l står för ledare och n för nolla det är alltså en asynkronmotor som går på växelström 240 volt står det på första bilden,,

den andra knalen är också en asynkronmotor en 3 fas och ja gissar att den drivits via kondingarna på en fas ,,vilket gör att du inte kan köra den på nätets 3 fas då driv spänningen ligger en bit under 440 volt som 3 fas ger ,,

nu vet ja inte vad kondensator driven asynkronmotor tar men ja har för mig att det ligger på 127 volt och kondingen tar resten ,,

ja skulle tro att båda motorerna är avseda för 220
Citera
2007-10-07, 18:29
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
ja det står 100 watt på den så det är troligt att den är på det, l står för ledare och n för nolla det är alltså en asynkronmotor som går på växelström 240 volt står det på första bilden,,

den andra knalen är också en asynkronmotor en 3 fas och ja gissar att den drivits via kondingarna på en fas ,,vilket gör att du inte kan köra den på nätets 3 fas då driv spänningen ligger en bit under 440 volt som 3 fas ger ,,

nu vet ja inte vad kondensator driven asynkronmotor tar men ja har för mig att det ligger på 127 volt och kondingen tar resten ,,

ja skulle tro att båda motorerna är avseda för 220

okay okay! L = Plus N= minus? eller spelar det ingen roll hur man kopplar för det är växelström så om jag kopplar inn denna minsta i kontaktuttaget så skulle den snörra??! eller..

Mad mennas med "asynkronmotor"?

så om jag skall knunna driva den större med kontaktuttaget måste jag ha på den lilla plåt lådan? för att den växlar upp 220 till 400??! men dessa motorer är från en diskmaskin och den drivs av 220 V från väggen, så jag måste ju kunna få igång dom från väggen?!

Kan man koppla Jordan till elementet eller?..

tack för bra svar..

mvh // c9
Citera
2007-10-07, 21:04
Medlem
Det bästa vore nog om du kastade motorerna i soptunnan, med tanke på din kunskap om el dvs.

I bästa fall brinner bara säkringen för dig. I värsta fall blir du stekt och huset brinner ner. Dessutom finns det hundratals andra scenarier mitt mellan dessa två. Inget av dem har ett lyckligt slut.
Citera
2007-10-08, 00:40
Medlem
Ompalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
okay okay! L = Plus N= minus? eller spelar det ingen roll hur man kopplar för det är växelström så om jag kopplar inn denna minsta i kontaktuttaget så skulle den snörra??! eller..

Mad mennas med "asynkronmotor"?

så om jag skall knunna driva den större med kontaktuttaget måste jag ha på den lilla plåt lådan? för att den växlar upp 220 till 400??! men dessa motorer är från en diskmaskin och den drivs av 220 V från väggen, så jag måste ju kunna få igång dom från väggen?!

Kan man koppla Jordan till elementet eller?..

tack för bra svar..

mvh // c9

Som du ser på bilden av motorn så står det 220/240v ~, ~=växelström. Och nej växelström så spelar det ingen roll om man förväxlar plus och minus, spänningen går åt båda hållen.

Du har jord i ditt vägguttag, det är 2 stycken "skenor".

ot:dennis__f, så jävla farligt är det inte. Är man bara lite försiktig och inte pillar på nåt när det är spänningssatt så är det ingen fara.
Citera
2007-10-08, 02:20
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Dessutom finns det hundratals andra scenarier mitt mellan dessa två.
Varav ett flertal kan involvera fängelse och djupt skuldsättning.

Det bästa är väl om TS jagar rätt på nån som kan hjälpa till IRL med både kopplingar och skyddande av kopplingar.
Citera
2007-10-08, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompala
ot:dennis__f, så jävla farligt är det inte. Är man bara lite försiktig och inte pillar på nåt när det är spänningssatt så är det ingen fara.

Visst visst. Men en olycka händer så lätt. Det kanske inte är TS som sticker fram fingrarna när spänningen är på utan nån kompis eller liknande. Iofs så är det inte så många som dör varje år av 220v men några ska ju åka dit och det är ju onödigt att bli en av dem.

Dessutom tänker ju TS bygga en tumlare av motorerna. Dvs nått han tänkt använda och som kanske kommer att stå med kontakten i. Då kan det bli livat för rörmockaren om man kopplat jorden till elementet och liknande tokerier

Jag tycker man ska hålla sig borta från mer avancerade elprojekt om man inte vet vad man gör.
Citera
2007-10-08, 16:17
Medlem
#Mad mennas med "asynkronmotor"?#
det innebär att motorn inte är sykront med nätets frekvens utan asykront enkelt så induseras en ström i ankaret som växel fätet tar tag i och och följer frekvensen
# denna minsta i kontaktuttaget så skulle den snörra??! eller.. #
jepp om inte spolen har dragit förstås

#måste jag ha på den lilla plåt lådan#
jepp det är kondingen den försjuter fas vinkelen 90 grader utan den brinner skiten upp det är en fusk 3 fas men om man behöver mera kraft så har man inte så mycket att välja på än men det kommer swnart fas riktare och annat skit ,, den typ som finns i steg motorer
Citera
2007-10-08, 17:07
Medlem
C9h18o6s avatar
OKay okay... Dom snurrar fint nu och ingen/inget gick sönder, jag kopplade jorden till diskbänken istället.

Höll dom i handen bara får att se om jag får stötar vilket jag inte fick..

men tack för all bra svar!

mvh //c9
Citera
2007-10-08, 18:15
Medlem
Plus och minuspoler betyder väl inte ett skit då vi har växelström i svenska elnät?
Citera
2007-10-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
OKay okay... Dom snurrar fint nu och ingen/inget gick sönder, jag kopplade jorden till diskbänken istället.

Höll dom i handen bara får att se om jag får stötar vilket jag inte fick..

men tack för all bra svar!

mvh //c9

Fatta, du ska inte koppla jorden till nånting annat än jordanslutningen som du har i närmaste jordade uttag. Om du inte har några jordade uttag så ska du inte koppla in jorden alls. Diskbänkar, element osv ska man aldrig koppla jorden till. Det kan nämligen innebära att alla element, vattenkranar m.m. blir strömförande vid ett eventuellt fel. Det kanske inte är så roligt om nån står i duschen eller diskar.

Om man dessutom bor i lägenhet så kanske grannen får sig en släng av sleven också. Extra trevligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in