Citat:
Ursprungligen postat av Mayhem
Intressanta tankar.
S du styr alla andra mnniskor i din vrld?
Beter dom sig exakt lika i deras vrld som dom gr i din?
Sker det ngonsin ngon kommunikation mellan dig och andra sjlvmedvetna?
Om du ser en misshandel t.ex r det du som har orsakat den?
Nja inte direkt. Jag r den ende med egna tankar och mjlighet att tnka fritt, men jag r helt jmstlld med andra mnniskor, str inte p ngot stt som helst ver dem. De bara finns dr fr att gra min verklighet, s att jag inte r den enda mnniskan i vrlden.
Denna frga har jag inte tnkt p tidigare...ett konkret svar kan jag tyvrr inte ge dig, har trots allt inte utvecklat teorin fullt ut. Mest bara tnkt lite ltt kring den. Nja till frgan. Logiskt stt borde ju beteendet variera d varje person som str i centrum i sin vrld agerar olika och vrlden pverkas olika. Men det kan sjlvklart diskuteras.
Denna frga kan jag inte besvara, d jag aldrig kan se utanfr mina egna tankar och kan drmed inte veta om andra som pstr sig vara sjlvmedvetna verkligen r det.
Ja det beror vl p hur man ser p saken. Gr jag fram och misshandlar en gammal tant s r det nog jag som har orsakat den

/sarkasm off. Vrlden r inte helt beroende av mig. Om jag vljer att sitta i soffan resten av livet blir inte vrlden pverkad ngot mrkvrt, mjligtvis min familj som kommer bli jkligt besvikna, men det hr inte till frgan. Vrldens hndelsefrlopp fortstter att utvecklas ven om jag inte gr ngot mrkvrdigt.
Enligt mig s mste man skilja mellan det faktum att individen i frga r den ende som lever och tnker enligt den klassiska definitionen och att (som mnga verkar uppfatta det) individen p ngot vis r hgre stende pga det. Absolut inte, individen i centrum hller samma niv som alla andra bara att de andra inte r "levande" och tnkande individer utan finns dr fr att gra huvudpersonens verklighet.