• 1
  • 2
2007-10-12, 17:34
Medlem
Intressanta tankar.

S du styr alla andra mnniskor i din vrld?

Beter dom sig exakt lika i deras vrld som dom gr i din?

Sker det ngonsin ngon kommunikation mellan dig och andra sjlvmedvetna?

Om du ser en misshandel t.ex r det du som har orsakat den?
Citera
2007-10-12, 18:00
Medlem
ownz0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayhem
Intressanta tankar.

S du styr alla andra mnniskor i din vrld?

Beter dom sig exakt lika i deras vrld som dom gr i din?

Sker det ngonsin ngon kommunikation mellan dig och andra sjlvmedvetna?

Om du ser en misshandel t.ex r det du som har orsakat den?

Nja inte direkt. Jag r den ende med egna tankar och mjlighet att tnka fritt, men jag r helt jmstlld med andra mnniskor, str inte p ngot stt som helst ver dem. De bara finns dr fr att gra min verklighet, s att jag inte r den enda mnniskan i vrlden.

Denna frga har jag inte tnkt p tidigare...ett konkret svar kan jag tyvrr inte ge dig, har trots allt inte utvecklat teorin fullt ut. Mest bara tnkt lite ltt kring den. Nja till frgan. Logiskt stt borde ju beteendet variera d varje person som str i centrum i sin vrld agerar olika och vrlden pverkas olika. Men det kan sjlvklart diskuteras.

Denna frga kan jag inte besvara, d jag aldrig kan se utanfr mina egna tankar och kan drmed inte veta om andra som pstr sig vara sjlvmedvetna verkligen r det.

Ja det beror vl p hur man ser p saken. Gr jag fram och misshandlar en gammal tant s r det nog jag som har orsakat den /sarkasm off. Vrlden r inte helt beroende av mig. Om jag vljer att sitta i soffan resten av livet blir inte vrlden pverkad ngot mrkvrt, mjligtvis min familj som kommer bli jkligt besvikna, men det hr inte till frgan. Vrldens hndelsefrlopp fortstter att utvecklas ven om jag inte gr ngot mrkvrdigt.

Enligt mig s mste man skilja mellan det faktum att individen i frga r den ende som lever och tnker enligt den klassiska definitionen och att (som mnga verkar uppfatta det) individen p ngot vis r hgre stende pga det. Absolut inte, individen i centrum hller samma niv som alla andra bara att de andra inte r "levande" och tnkande individer utan finns dr fr att gra huvudpersonens verklighet.
Citera
2007-10-12, 19:34
Medlem
Silverturks avatar
Din tanke verkar strva ivg mot att allt i vrden p ngot stt r sammanlnkat med dig, dr du p ett underfrsttt stt str i centrum av det hela. Om jag frsttt dig rtt. Jag har ocks tnkt i sdana banor, fast d jag var mycket yngre.
Citera
2007-10-12, 20:23
Medlem
Om du skadar ngon knner den personen av det i sin verklighet d? Eller skadar du bara ett objekt som inte upplever smrta?
Citera
2007-10-12, 23:03
Medlem
ownz0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Din tanke verkar strva ivg mot att allt i vrden p ngot stt r sammanlnkat med dig, dr du p ett underfrsttt stt str i centrum av det hela. Om jag frsttt dig rtt. Jag har ocks tnkt i sdana banor, fast d jag var mycket yngre.

Var det en frolmpning..? Fr delade signaler av ditt inlgg I vrigt hade du en rtt uppfattning av det jag menar.

@Mayhem. Innan jag besvarar din frga kan vi kalla personer som finns i andra vrldar n deras egen (dr dem r centrum) fr avbilder eller avatarer om man s vill (sci-fi fanatiker ). Skadar man dessa avbilder pverkas den riktiga inte d denne lever i ngon helt annan verklighet, avbilden r just, bara en avbild och har ingen koppling till den riktiga.
Citera
2007-10-13, 00:58
Medlem
Jag har tnkt i exakt samma banor. Jag la dock av med det d jag oroade mig fr att bli psykiskt sjuk.
Citera
2007-10-14, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ownz0re
Var det en frolmpning..? Fr delade signaler av ditt inlgg I vrigt hade du en rtt uppfattning av det jag menar.

@Mayhem. Innan jag besvarar din frga kan vi kalla personer som finns i andra vrldar n deras egen (dr dem r centrum) fr avbilder eller avatarer om man s vill (sci-fi fanatiker ). Skadar man dessa avbilder pverkas den riktiga inte d denne lever i ngon helt annan verklighet, avbilden r just, bara en avbild och har ingen koppling till den riktiga.
Gr du s lngt att du tnker dig att du ocks r den andra personen i hans universum (allts inte avbilderna), allts att du lever alla liv (inkl mitt)?
Citera
2007-10-14, 17:57
Medlem
ownz0res avatar
Nej. Du lever ditt, jag mitt och inget mer
Citera
2007-10-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ownz0re
Innan jag besvarar din frga kan vi kalla personer som finns i andra vrldar n deras egen (dr dem r centrum) fr avbilder eller avatarer om man s vill (sci-fi fanatiker ). Skadar man dessa avbilder pverkas den riktiga inte d denne lever i ngon helt annan verklighet, avbilden r just, bara en avbild och har ingen koppling till den riktiga.

Dina val pverkar allts personer i ditt universum men inte i andras? Det mste betyda att alla universum r vitt skilda frn varandra. Allts att mnga personer inte existerar i alla universum. Men man mste existera i minst tv eftersom en hndelse i ngot universum skapar dig och d skapar automatiskt ett nytt, ditt.

Sen undrar jag, vad spelar det fr roll om detta r sant eller inte? Det finns inget som tyder p att det r s och man kan inte f ut nt av det. Bara en kul tanke eller?
Citera
2007-10-15, 08:00
Medlem
ownz0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibanez_
Dina val pverkar allts personer i ditt universum men inte i andras? Det mste betyda att alla universum r vitt skilda frn varandra. Allts att mnga personer inte existerar i alla universum. Men man mste existera i minst tv eftersom en hndelse i ngot universum skapar dig och d skapar automatiskt ett nytt, ditt.

Sen undrar jag, vad spelar det fr roll om detta r sant eller inte? Det finns inget som tyder p att det r s och man kan inte f ut nt av det. Bara en kul tanke eller?

Ja precis, endast i mitt universum pverkas dem av mina val. Och ja, alla universum r vitt skilda. Alla personer existerar i alla universum, men varje person har ett universum dr denne r indivden i centrum, dr denne kan tnka och knna. Alla andra "avbilder" av denna person finns i alla andras verklighet endast som en avbild, fr i andra verkligheter r det andra personer i centrum. Att existera i tv universum behvs ndvndigtvis inte, alla personers verklighet lever parallellt med varandra och finns drmed samtidigt brevid varandra, men samtidigt inte. Vldigt klurigt, har bilden framfr mig i huvudet men vet inte riktigt hur jag ska frklara.

Sant...jag r ju inte direkt en anhngare av den hr teorin. Det r bara s att den fascinerar mig jkligt mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in