Citat:
Ursprungligen postat av Mayhem
Intressanta tankar.
Så du styr alla andra människor i din värld?
Beter dom sig exakt lika i deras värld som dom gör i din?
Sker det någonsin någon kommunikation mellan dig och andra självmedvetna?
Om du ser en misshandel t.ex är det du som har orsakat den?
Nja inte direkt. Jag är den ende med egna tankar och möjlighet att tänka fritt, men jag är helt jämställd med andra människor, står inte på något sätt som helst över dem. De bara finns där för att göra min verklighet, så att jag inte är den enda människan i världen.
Denna fråga har jag inte tänkt på tidigare...ett konkret svar kan jag tyvärr inte ge dig, har trots allt inte utvecklat teorin fullt ut. Mest bara tänkt lite lätt kring den. Nåja till frågan. Logiskt sätt borde ju beteendet variera då varje person som står i centrum i sin värld agerar olika och världen påverkas olika. Men det kan självklart diskuteras.
Denna fråga kan jag inte besvara, då jag aldrig kan se utanför mina egna tankar och kan därmed inte veta om andra som påstår sig vara självmedvetna verkligen är det.
Ja det beror väl på hur man ser på saken. Går jag fram och misshandlar en gammal tant så är det nog jag som har orsakat den

/sarkasm off. Världen är inte helt beroende av mig. Om jag väljer att sitta i soffan resten av livet blir inte världen påverkad något märkvärt, möjligtvis min familj som kommer bli jäkligt besvikna, men det hör inte till frågan. Världens händelseförlopp fortsätter att utvecklas även om jag inte gör något märkvärdigt.
Enligt mig så måste man skilja mellan det faktum att individen i fråga är den ende som lever och tänker enligt den klassiska definitionen och att (som många verkar uppfatta det) individen på något vis är högre stående pga det. Absolut inte, individen i centrum håller samma nivå som alla andra bara att de andra inte är "levande" och tänkande individer utan finns där för att göra huvudpersonens verklighet.