2007-10-07, 01:30
Medlem
Min första tanke är potatis men potatis innehåller ju mycket vatten medan ris är torrt och suger åt sig vatten vid till lagning. Riset väger alltså mer efter tillagning så frågan är vilken av dessa är billigaste kolhydrater?
Citera
2007-10-07, 01:31
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Min första tanke är potatis men potatis innehåller ju mycket vatten medan ris är torrt och suger åt sig vatten vid till lagning. Riset väger alltså mer efter tillagning så frågan är vilken av dessa är billigaste kolhydrater?

Därmed så är det en logisk lösning att koka potatis och ris tillsammans
Det vattnet som potatisen blir av med suger riset till sig

Fast seriöst så beror det på.
om man köper uncle bens ris så kan man lugnt komma upp i 30-40 kronor kilot när man kan köpa potatis för 5-6 kronor kilot

Köper man däremot rissäckar i asiatiska småbutiker så kan man nog komma ner till låga summor.
Citera
2007-10-07, 01:39
Medlem
Ett kilo ris räcker ju till många fler portioner än ett kilo potatis.
Citera
2007-10-07, 01:41
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Därmed så är det en logisk lösning att koka potatis och ris tillsammans
Det vattnet som potatisen blir av med suger riset till sig

Min flickväns mor, som är från Iran, lägger alltid ett lager med skivad potatis i botten när hon kokar ris! Vet inte exakt varför, men det är ganska trevligt!
Citera
2007-10-07, 03:16
Medlem
Squalos avatar
Brutet ris kostar 18 kr / 2 kg där jag handlar. Det ger 9 kr / kg. Postis brukar kosta 6 eller 7 kr / kg. Men har ofta skal att skala.

Ris borde gå att köpa på större säckar, och få ner priset. Å andra sidan gör butikerna stora vinster på potatisen, och går du till en bonde lär du kunna få potäter för kanske 2 kr / kg.

Så potatis lär vara billigare vid köp av kvantitet.
Citera
2007-10-07, 03:41
Moderator
impieteers avatar
Ris är överlägset billigast sett till energiinnehåll. Det kommer du ju på också, om du tänker efter. Man kan ju faktiskt sätta i sig ett kg kokt potatis om man vill, medan få människor lyckas klämma i sig ett kg kokt ris.

Potatis:
Kod:
Ämne	Värde	Enhet
FIBE	1,4	g
ENKJ	320	kJ
ENER	76	kcal
PROT	1,8	g
KOLH	16,1	g
ALKO	0,0	g
FETT	0,1	g
MFET	0,0	g

Långkornigt ris:
Kod:
Ämne	Värde	Enhet
FIBE	1,6	g
ENKJ	1 501	kJ
ENER	359	kcal
PROT	7,4	g
KOLH	78,0	g
ALKO	0,0	g
FETT	1,0	g
MFET	0,2	g
Citera
2007-10-07, 12:59
Medlem
Jag skulle nog välja potatis över ris då potatis innehåller en hel del c-vitamin.
Citera
2007-10-07, 19:56
Medlem
Potatis har dessutom ca 25% skal+tillagningssvinn
Citera
2007-10-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Å andra sidan gör butikerna stora vinster på potatisen, och går du till en bonde lär du kunna få potäter för kanske 2 kr / kg.

Jag har hört tvärtom av en bonde jag känner, att dom säljer potatis dyrare till butikerna än butikerna säljer dom för, eftersom att dom måste ändå ha potatis i en butik för annars handlar väl ingen där.
Citera
2007-10-08, 14:18
Medlem
erkanperkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muschen
Jag har hört tvärtom av en bonde jag känner, att dom säljer potatis dyrare till butikerna än butikerna säljer dom för, eftersom att dom måste ändå ha potatis i en butik för annars handlar väl ingen där.
Det har jag väldigt svårt att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in