Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 06:29
  #121
Medlem
emma80s avatar
Jag har lite svårt att ranka filmer som ligger i olika genrer, men TCM är i alla fall min absoluta skräckfilm. Sedan tycker jag att Eaten Alive är bra, för att hålla oss till Hooper, jag såg om den för ett tag sedan. I och för sig bara sett den kanske 3 ggr, TCM har jag helt tappat räkningen på.

TCM 2 är skön, men det krävdes en omtitt vill jag minnas. Första gången var jag splittrad, hade väl väntat mig en uppföljare i samma anda.

Sedan finns det Hooper-filmer som jag har sett 1-2 ggr, även om det var ganska längesen nu som jag såg t.ex. Salem's Lot, The Funhouse och Poltergeist.
Citera
2017-09-04, 00:16
  #122
Medlem
Såg de tre första nu efter att Hooper gick bort. Den första är ortfarande en riktigt brakhit. Hjärtat snörper åt varje gång Leatherface drämmer till den första snubben och smäller igen dörren.

Förstår inte varför åsikter om 2:an är så splittrade. Den skulle aldrig kunnat toppa stämningen i den första, så varför inte göra den till en helt sjukt rolig och blodig historia? Riktigt underhållande.
__________________
Senast redigerad av antilife 2017-09-04 kl. 00:18.
Citera
2017-09-10, 22:08
  #123
Medlem
Adelaides avatar
Ohja, en av mina favoritfilmer. Minns när jag såg den för första gången, var väl 13 år eller nåt, och att den lämnade samma känsla efter sig i flera dagar efteråt. Det som gör filmen läskigare än många nya blodigare filmer, är att producenterna lyckades få den att se realistisk ut. Dvs, inga mesiga effekter eller "typisk" bakgrundsmusik. En hemsk domedagskänsla över denna film!

Det enda jag egentligen störde mig på, som jag uppfattade som lite orealistiskt, var scenen i slutet när tjejen lyckas fly ut ur huset genom att hoppa ut genom fönstret. När hon väl gjort det så är hon så pass skadad att hon knappt kan springa - hon haltar i en väldigt låg hastighet. Nån sekund senare kommer Leatherface och hans brorsa ut - helt oskadda och i normal spring-hastighet - och jagar henne utan att lyckas komma ikapp henne. Kändes inte så trovärdigt direkt.
Citera
2017-09-10, 23:04
  #124
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ohja, en av mina favoritfilmer. Minns när jag såg den för första gången, var väl 13 år eller nåt, och att den lämnade samma känsla efter sig i flera dagar efteråt. Det som gör filmen läskigare än många nya blodigare filmer, är att producenterna lyckades få den att se realistisk ut. Dvs, inga mesiga effekter eller "typisk" bakgrundsmusik. En hemsk domedagskänsla över denna film!

Det enda jag egentligen störde mig på, som jag uppfattade som lite orealistiskt, var scenen i slutet när tjejen lyckas fly ut ur huset genom att hoppa ut genom fönstret. När hon väl gjort det så är hon så pass skadad att hon knappt kan springa - hon haltar i en väldigt låg hastighet. Nån sekund senare kommer Leatherface och hans brorsa ut - helt oskadda och i normal spring-hastighet - och jagar henne utan att lyckas komma ikapp henne. Kändes inte så trovärdigt direkt.

För att de leker med henne, vilket de gjort under hela sista akten i princip. Däremot kan jag kritisera när Leatherface tidigare i filmen jagar henne och det är tydligt att han är snabbare än vad hon är. Gunnar Hansen var därför tvungen att lägga till olika händelser, som att helt plötsligt börja såga i buskar och dylikt. Det hela kan dock enkelt förklaras med att det inte handlar om normalt fungerande människor. De är inte bara mördare, de är även helt galna.

En favoritscen i filmen är när The Cook har henne i säcken, i bilen, och sadistiskt slår henne med en träpåk, det är obehagligt hur mycket njutning som verkar komma fram från den i familjen som påstår sig inte gilla själva mördandet.
Citera
2017-09-10, 23:25
  #125
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
En favoritscen i filmen är när The Cook har henne i säcken, i bilen, och sadistiskt slår henne med en träpåk, det är obehagligt hur mycket njutning som verkar komma fram från den i familjen som påstår sig inte gilla själva mördandet.

Dessa slag skall tydligen ha varit äkta slag också. The Cooks skådespelare berättade i en dokumentär att han blev tvingad av Tobe Hooper att slå henne hårt, på riktigt.

Men visst, dessa bröder är tämligen galna. Leatherface är visst utvecklingsstörd också. Han visar många tendenser till det i filmen, t.ex scenen där han försöker såga sönder en olåst dörr...
Har för mig att jag läst någonstans att Gunnar Hansen innan produktionen gick till någon särskola för att få lite inspiration på hur de betedde sig osv.
__________________
Senast redigerad av Adelaide 2017-09-10 kl. 23:29.
Citera
2017-09-10, 23:46
  #126
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Dessa slag skall tydligen ha varit äkta slag också. The Cooks skådespelare berättade i en dokumentär att han blev tvingad av Tobe Hooper att slå henne hårt, på riktigt.

Men visst, dessa bröder är tämligen galna. Leatherface är visst utvecklingsstörd också. Han visar många tendenser till det i filmen, t.ex scenen där han försöker såga sönder en olåst dörr...
Har för mig att jag läst någonstans att Gunnar Hansen innan produktionen gick till någon särskola för att få lite inspiration på hur de betedde sig osv.
Ja, Jim Siedow lät inte särskilt glad över att behövt filma den scenen, vilket även visade på att han faktiskt var en duktig skådespelare, för The Cook njuter helt klart av det.

Mitt svar kan även tas som en ursäkt gällande varför vissa saker är som de är, när det egentligen handlar om att det behövdes att de inte fångar henne för att driva berättelsen framåt.

Även Liftaren baserade sin tolkning av karaktären på någon släkting med någon sorts funktionsvariation.
Är det TCMs fel att sämre filmer som, till exempel, Wrong Turn lagt ned så mycket energi på aspekten av inavel och att det på något sätt skulle skapa fula och korkade människor som ändå är exceptionella inom andra aspekter, så som styrka? Inte för att TCM gör sig skyldig till det, men att det är så utvecklingen skett sedan dess i något sorts sätt att överträffa?
__________________
Senast redigerad av Black.Lips 2017-09-10 kl. 23:49.
Citera
2017-09-11, 00:44
  #127
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Är det TCMs fel att sämre filmer som, till exempel, Wrong Turn lagt ned så mycket energi på aspekten av inavel och att det på något sätt skulle skapa fula och korkade människor som ändå är exceptionella inom andra aspekter, så som styrka? Inte för att TCM gör sig skyldig till det, men att det är så utvecklingen skett sedan dess i något sorts sätt att överträffa?

Eller The Hills Have Eyes, kanske. I originalet är kannibalerna "vanliga" människor, i remaken muterade super-kannibaler. Helvete vad jag hatar den remaken, den är fan i mig till och med dummare än Platinum Dunes TCM. Snacka om att missförstå och pissa över originalets budskap.
Citera
2018-03-10, 14:00
  #128
Medlem
En sak som jag alltid har undrat över när det gäller den där scenen när Sally blir skuren i fingret (som hon ju faktiskt tydligen blev på riktigt) är om skådespelaren för "grandpa" sög blod från henne på riktigt?
Det känns lite väl creepy att han skulle göra det, men det ser fan ut som att han gör det, faktiskt:

https://www.youtube.com/watch?v=mrWoUVT0HJM

Nån som vet mer om den där scenen?
Sitter han verkligen och suger blod från skådespelaren Marilyn Burns på riktigt?
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-03-10 kl. 14:04.
Citera
2018-03-10, 23:43
  #129
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
En sak som jag alltid har undrat över när det gäller den där scenen när Sally blir skuren i fingret (som hon ju faktiskt tydligen blev på riktigt) är om skådespelaren för "grandpa" sög blod från henne på riktigt?
Det känns lite väl creepy att han skulle göra det, men det ser fan ut som att han gör det, faktiskt:

https://www.youtube.com/watch?v=mrWoUVT0HJM

Nån som vet mer om den där scenen?
Sitter han verkligen och suger blod från skådespelaren Marilyn Burns på riktigt?
Ja, på den tiden fanns inga blodsjukdomar som kunde smitta, så varför inte. Och du menar väl hen ? För det skulle lika gärna kunna vara en hon bakom masken.

Edit: John Dugan spelar Grandfather så det är en han.
__________________
Senast redigerad av Snarkaren 2018-03-10 kl. 23:46.
Citera
2018-03-12, 06:22
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Ja, på den tiden fanns inga blodsjukdomar som kunde smitta, så varför inte. Och du menar väl hen ? För det skulle lika gärna kunna vara en hon bakom masken.

Edit: John Dugan spelar Grandfather så det är en han.
Ja vadå då, de skär ju Sally i fingret på riktigt med en oren kniv, så då kan de väl lika gärna få för sig att någon ska suga blod "på riktigt" också.
Han börjar ju faktiskt suga på Sallys finger direkt efter att hon har blivit skuren, till och med under exakt samma scen.

Kolla in delen vid 0:40 i den där videon:
Sally blir skuren i fingret på riktigt (ja, hon blir faktiskt det, detta har bekräftats av både Marilyn Burns och Gunnar Hansen ett otal gånger), och fingret förs sedan omedelbart in i mannens mun, varpå mannen genast börjar suga på fingret - och allt detta visas i en och samma scen.
Han lär då i vilket fall som helst ha sugit på hennes blödande finger åtminstone lite grand.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-03-12 kl. 06:31.
Citera
2018-03-12, 06:29
  #131
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Ja vadå då, de skär ju Sally i fingret på riktigt med en oren kniv, så då kan de väl lika gärna få för sig att någon ska suga blod "på riktigt" också.
Han börjar ju faktiskt suga på Sallys finger direkt efter att hon har blivit skuren, till och med under exakt samma scen.

Kolla in delen vid 0:40 i den där videon:
Sally blir skuren i fingret på riktigt, och fingret förs sedan omedelbart in i mannens mun, varpå mannen genast börjar suga på fingret - och allt detta visas i en och samma sekvens.
Han lär då i vilket fall som helst ha sugit på hennes blödane finger åtminstone lite grand.

Bekymrar det dig mer än en knivskärning?
Citera
2018-03-12, 06:32
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Bekymrar det dig mer än en knivskärning?
Nej, men det är roligare att ta upp den delen eftersom folk aldrig pratar om den, alla bara snackar om själva knivskärningen hela tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback