• 1
  • 2
2007-10-06, 16:32
Bannlyst
Började av en händelse fundera över detta med plankstek och dess historia. Hittar ingen information om hur den tillkom
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plankstek

Någon som kan berätta historien bakom den?
Citera
2007-10-06, 16:43
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Wordsworth
Började av en händelse fundera över detta med plankstek och dess historia. Hittar ingen information om hur den tillkom
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plankstek

Någon som kan berätta historien bakom den?

Tores första och enda misstag:

http://www.dalademokraten.se/Article..._DD971.dbp.asp
Citera
2007-10-06, 16:48
Medlem
Airbuzzs avatar
Vad är då grundtanken med plankstek? Varför på en träbit?
Citera
2007-10-06, 16:50
Bannlyst
Klart det var Tore
fast nu blev jag ännu mer nyfiken och undrar hur denna amerikanska förlaga ser ut/smakar.
Citera
2007-10-06, 17:39
Bannlyst
Nu har jag letat som tusan och hittar inget som påminner om mat på en planka i amerikansk tappning. Vad kan det tänkas heta?
Citera
2007-10-06, 18:02
Medlem
dePauls avatar
Idéen kommer ifrån det faktum att trä i vissa mindre hygieniska miljöer absorberar vätska och utsöndrar antibakteriella kemikalier som hjälper till att göra maten mindre farlig att förtära.

I vissa sydstater som Louisiana, Alabama och delar av Florida är det inte helt ovanligt än idag att äta på träbrickor/plankor. I dessa delstater blir råvaror fortare skämda pga det varma och fuktiga klimatet.

http://www.sciencenews.org/pages/sn_...14_96/bob2.htm

Det som vidare har bidragit till populariteten är den något annorlunda smakbrytning man får fram i samband med uppvärmningen av träet på vilket köttet serveras.

~Paul~
Citera
2007-10-06, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I vissa sydstater som Louisiana, Alabama och delar av Florida är det inte helt ovanligt än idag att äta på träbrickor/plankor. I dessa delstater blir råvaror fortare skämda pga det varma och fuktiga klimatet.

~Paul~
Jag hittade en massa bilder på just trätallrikar men inget som tydde på att de värmdes upp i ugnen som med den svenska versionen.
Citera
2007-10-06, 18:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag hittade en massa bilder på just trätallrikar men inget som tydde på att de värmdes upp i ugnen som med den svenska versionen.
Jag refererar inte till bilder utan till text. När det gäller uppvärmningen så har jag redan lämnat ett svar .

~Paul~
Citera
2007-10-06, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag refererar inte till bilder utan till text.

~Paul~
Jo jag förstod det men refererade i min tur till de bilder jag hittade på just trätallrikar mm. Att folk verkligen äter på dem fast inte som del i tillagningsprocessen.

Sen funderar jag på hur utformningen kommit till med "såskanaler" och urholkning för tomaten. Kan det verkligen vara Tore som formgett själva brädan?
Citera
2007-10-06, 18:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Att folk verkligen äter på dem fast inte som del i tillagningsprocessen.

Kan det verkligen vara Tore som formgett själva brädan?
Att stoppa en träbricka i ugnen en kort stund med tillhörande mat är inget som Tore har uppfunnit . Snarare tagit efter.

Brädans utformning är traditionell och har inget med maträtten i fråga att göra (från början, vill säga).

~Paul~
Citera
2007-10-06, 18:40
Medlem
Airbuzzs avatar
Kanske ska ta och införskaffa en träservis då! Eller sitta som Emil i snickerboa och formge min egen serie!
Citera
2007-10-06, 18:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Kanske ska ta och införskaffa en träservis då! Eller sitta som Emil i snickerboa och formge min egen serie!
Du skulle kanske avvakta en renässansvåg på 70/80-tals influenser?

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in