• 1
  • 2
2007-10-06, 15:50
Medlem
Philliss avatar
Vem är egentligen störst om man kallas tripp trapp trull? jag hävdar att tripp är störst, eftersom det sedan faller i betoningen. min mamma och kompis hävdar dock motsatsen, att tripp är minst och trull är störst.

Vem har rätt? (har även googlat på det och checkat wikipedia utan att få svar)
Citera
2007-10-06, 16:05
Medlem
greyhats avatar
http://www.enannansida.se/bok/2006/0...ler-trull.html
Citera
2007-10-06, 16:06
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
NE:s ordbok skriver

Citat:
tre personer eller föremål av ökande storlek varav skillnaderna mellan de olika storlekarna är ungefär lika. HIST: sedan 1782; till trippa

Olof Östergren hävdar däremot tvärtom i sin Nusvensk ordbok (1915-72) att det rör sig om en

Citat:
beteckning för tre med avtagande storlek (l. värde o.d.) /.../ Först kom Kalle som var störst, så Lisa och så den lille minste, det var t. - Kommo gående i t.
Citera
2007-10-06, 16:15
Medlem
I norge sier mange tripp, trapp, trull-mammas lille hjerteguld...vilket tilsier att trull er minst og tripp störst
Citera
2007-10-06, 19:09
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurffröken
I norge sier mange tripp, trapp, trull-mammas lille hjerteguld...vilket tilsier att trull er minst og tripp störst

I Värmland också; Tripp, Trapp, Trull, Mammas lille hjärtegull. Tripp är således störst
Citera
2007-10-06, 20:01
Medlem
Rent onomatopoetiskt är ord med [i] ofta minst, detta är en parallell till munhålans resonansrum: det är minst i uttalet av [i] och som störst vid uttalet av [a], men även [u] är större än [i].

(När jag skriver [u] så menar jag den vokal som på svenska vanligtvis stavas med bokstaven o.)

Försök själva: om vi har ett objekt som heter kiki, och ett annat som heter bomo, vilket av dem är litet och spetsigt, vilket är stort och runt?
Citera
2007-10-07, 10:54
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Rent onomatopoetiskt är ord med [i] ofta minst, detta är en parallell till munhålans resonansrum: det är minst i uttalet av [i] och som störst vid uttalet av [a], men även [u] är större än [i].

(När jag skriver [u] så menar jag den vokal som på svenska vanligtvis stavas med bokstaven o.)

Försök själva: om vi har ett objekt som heter kiki, och ett annat som heter bomo, vilket av dem är litet och spetsigt, vilket är stort och runt?
Instämmer helt, efter vad jag har förstått så är tripp minst och trull störst.
Citera
2007-10-07, 10:55
Medlem
Emp-snubbes avatar
Jag ser det som att tripp är störst. Om tre personer går på rad (i längdordning) så blir det tripp trapp trull.
Citera
2007-10-07, 11:41
Medlem
Egon3s avatar
Om tre syskon går på en stig, så är det praktiskt att minstingen går först.
På det sättet får alla ostörd utsikt över vägen och landskapet. Den minste
kan bestämma takten. Den störste har uppsikt så att småglina inte avviker.

På gruppfoto står tripp, trapp, trull i den ordningen från fotografen räknat.

Från trull räknat blir det alltid trull, trapp, tripp så länge trion är sorterad.
Citera
2007-10-07, 12:37
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Om tre syskon går på en stig, så är det praktiskt att minstingen går först.
På det sättet får alla ostörd utsikt över vägen och landskapet. Den minste
kan bestämma takten. Den störste har uppsikt så att småglina inte avviker.

På gruppfoto står tripp, trapp, trull i den ordningen från fotografen räknat.

Från trull räknat blir det alltid trull, trapp, tripp så länge trion är sorterad.

Min mormor hade tre burkar som antagligen var avsedda för kakor eller liknande. Dessa hade orden Tripp, Trapp och Trull skrivet på sig, varav Tripp var den största burken.

Intressant att en sådan ändå förhållandevis välkänd ramsa kan betyda så totalt olika saker beroende på person.
Citera
2007-10-07, 19:44
Medlem
det er helt klart att Tripp er størst. Man sier jo tripp først, for den blir født først, deretter blir trapp født, og til sist kommer trull- (mammas lille hjerte guld)
Citera
2007-10-09, 00:19
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurffröken
det er helt klart att Tripp er størst. Man sier jo tripp først, for den blir født først, deretter blir trapp født, og til sist kommer trull- (mammas lille hjerte guld)
Nu efter mycket funderande så måste jag nog hålla med dig ju, jag hade glömt biten med "mammas lilla hjärtegull" som faktiskt syftar på trull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in