Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-10-06, 13:29
Medlem
Ja, det undrar jag... Någon som vet? Och hur är det med oöpnnade flaskor då?
Citera
2007-10-06, 13:43
Medlem
wastes avatar
Enligt mina erfarenheter varierar det en del från likör till likör, men generellt kan man säga att de behåller en bra kvalitet ganska länge om de förvaras rätt (mörkt, svalt och i flaskor som är lufttäta). Oöppnade håller de i flera år och öppnade flaskor håller lätt i uppemot ett år. Det går absolut att dricka likörer som är äldre än så, jag har flera öppnade flaskor som jag har haft i 5-6 år och som säkert smakar bra fortfarande.

Skall man dricka likören straight, är det givetvis trevligast med en så ny och fräsch som möjligt men om man blandar drinkar på dem är det inga större problem med lite äldre likör.

Det här är mina erfarenheter iallafall, någon annan kanske har andra erfarenheter?
Citera
2007-10-06, 13:57
Medlem
HouseoftheHolys avatar
Det waste säger låter riktig, är man noga med förvaringen håller likören minst ett år.. Det enda jag kan säga mer är att ju högre alkholhalt - desto längre håller den nog.
Citera
2007-10-06, 13:59
Bannlyst
Stämmer detta verkligen ? Kvalitet eller inte så är sockerhalten extremt hög på de flesta likörer.
Citera
2007-10-06, 14:00
Medlem
Och det betyder...?
Citera
2007-10-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielle
Ja, det undrar jag... Någon som vet? Och hur är det med oöpnnade flaskor då?
När vi städade ur en avliden släktings hem hittade vi flera både öppnade och oöppnade spritflaskor inköpta på 50-talet (han hade angivit inköpsdatum på flaskorna). Vi visste inte hur vi skulle göra,så jag ringde kundtjänst på systembolaget. Spritsorterna (vodka,rom,whiskey och congac) var det ingen fara med om de var oöppnade sa hon. Likören,en flaska Apricote brandy från 591202, var hon däremot tveksam till. Öppna den och smaka sa hon, och det gjorde vi. Alla var överens om att det var den godaste Apricote brandy vi smakat.
Så mitt råd till dig är att smaka. Den kan aldrig bli farlig att dricka, bara smakmässigt sämre.
Citera
2007-10-06, 14:45
Moderator
tobess avatar
Så länge det förvaras rätt och inte är en gräddlikör så håller det nog rätt länge.

Som sagt - det är bara att smaka. Den dagen det inte längre smakar bra så är det bara att slänga, tills dess så drick på. Det är inte farligt på något sätt att dricka gammal likör..
Citera
2007-10-06, 14:52
Medlem
Vad är gräddlikör då? Klassas Baileys och Dooleys som det?
Citera
2007-10-06, 15:20
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ja, det gör dom.
Citera
2007-10-07, 00:00
Medlem
Citat:
Liksom t.ex Amarula Cream , Baja Päron, Country Lane ,El Dorado Cream , Sheridan's Original Double Liqueur, Talea Amaretto Cream och Wild Africa Cream.
Citera
2007-10-07, 03:36
Bannlyst
Citat:
Och det betyder...?
Socker är riktigt bra näring för bakterier och liknande, iofs är alkohol ett bakteriedödande ämne, men de flesta likörer är ganska akoholsvaga.

Att smaka om en likör är okey eller inte är väl ganska tveksamt eftersom de brukar smaka ganska mycket och sött vilket kan dölja bismaker.
Citera
2007-10-10, 15:22
Medlem
ametists avatar
marielle, hur gammal är flaskan du frågar om eller frågar du bara rent generellt? jag har alltid en hel massa likörer hemma som folk får välja från och ingen har klagat hittills på att det smakar gammalt he,he

fast jag har hört att det ska vara en höjdare att baka typ sockerkakor och slänga i likör i dem inte vet jag om spriten förångas eller om det är en skröna, kanske något att använda en likör du är osäker på till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in